کد خبر: ۱۴۹۵۷
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۵

۷۳۱ شرکت دانش‌بنیان تحول حوزه هوشمندسازی را رقم می‌زند

شناسایی استارتاپ‌های فعال حوزه هوشمندسازی یکی از اولویت‌هایی است که معاونت علمی و فناوری دنبال می‌کند. این کار به توسعه این زیست‌بوم منجر می‌شود.

به گزارش «نبض فناوری» ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طی این سال‌ها تلاش کرده است تا بتواند زیست‌بوم فناوری و نوآوری این حوزه را گسترش دهد. فضایی که بازیگرانی از جنس فناوران، متخصصان و سرآمدان علمی دارد و نقشی اثرگذار در روند رو به رشد این فناوری کاربردی در کشور دارند.

اقتصاد دیجیتال و فناوری‌های مرتبط با حوزه هوشمندسازی خواسته یا ناخواسته با زندگی مردم عجین شده است و تامین گوشه‌ای از نیاز‌های آن‌ها را به دوش می‌کشد. این حوزه فناورانه برای توسعه خود نیاز دارد که همه فعالان آن کنار یکدیگر قرار گیرند و با هم‌افزایی امکانات و داشته‌های علمی و تخصصی خود، این حوزه را روزآمد و منطبق با تغییرات جهانی به پیش برانند.

چند سالی است که مفهوم هوشمندسازی را زیاد می‌شنویم. مفاهیمی، چون مدارس هوشمند، ساختمان هوشمند، لوازم خانگی هوشمند و واژه‌هایی از این قبیل. منظور از هوشمند سازی ساده‌تر کردن و پیشرفته کردن روش زندگی با برخی از ابزار‌ها و پارامتر‌ها است. در واقع هوشمندسازی به کار بردن برنامه‌ها و روش‌های مبتنی بر ابزار‌های فناوری و اطلاعات است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در همین راستا با حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها سعی دارد که نفوذ دانش فناوران و متخصصان کشور به این حوزه را شتاب دهد. بر همین اساس نیز توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی را در دستور کار قرار داده است. گسترش فضا‌های استارتاپی و کمک به متنوع‌سازی این زیست بوم یکی از اقدامات در این حوزه است که تاکنون ۶۲ شرکت در حوزه امنیت هوشمند، ۶۳ شرکت در حوزه حمل و نقل هوشمند، ۴۷۳ شرکت در حوزه تولید هوشمند، ۶۰ شرکت در زمینه دستیار هوشمند، ۷۳ شرکت در زمینه شهر هوشمند شکل گرفته‌اند.

این برنامه شامل حمایت از توسعه و گسترش فضا‌های استارتاپی به‌ویژه شتاب دهنده‌ها و آزمایشگاه‌های زنده می‌شود. در این طرح قرار است خدمات متنوعی بر اساس اولویت‌های مساله محور و فناورانه ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال اجرایی شود. این ستاد در تلاش است تا با اتصال بخش دولتی به زیست بوم فناوری، نوآوری و کار آفرینی این حرکت را سرعت بخشد.

ارسال نظرات
وبگردی