کد خبر: ۱۵۰۵۱
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری؛

باید صنعت انرژی را به سمت فناوری‌های نوظهور هدایت کرد/ فعالیت ۱۰ استارتاپ فناورانه در حوزه انرژی

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری انرژی پارسیان، گفت: ما به عنوان یک شتاب‌دهنده صرفا در حوزه هوشمند سازی صنعت انرژی در بستر فناوری‌های نوظهور و فناوری‌های لبه دانش از قبیل بلاک‌چین، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور در یک فضا تخصصی کار می‌کنیم تا با شناخت کامل به مسائل و چالش‌ها و نیاز‌ها و فرصت‌هایی در صنعت انرژی بتوانیم آن‌ها را به سمت فناوری‌های جدید و نوظهور هدایت کنیم.

امیر عابدپور مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری انرژی پارسیان، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان در حوزه شتاب‌دهنده هوشمندسازی صنعت انرژی فعالیت می‌کند. شتاب‌دهنده‌ها کارکردشان تجاری‌سازی فناوری، رشد و توسعه هسته‌های فناور است. به ویژه هسته‌های فناوری که در ابتدای چرخه عمرشان هستند، این شتاب‌دهنده‌ها با ارئه خدمات متنوعی به هسته فناور ریسک آن‌ها را به حداقل می‌رساند به گونه‌ای که آن‌ها با پیدا کردن هویت‌شان استقلال خود را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: ما به عنوان یک شتاب‌دهنده صرفا در حوزه هوشمند سازی صنعت انرژی در بستر فناوری‌های نوظهور و فناوری‌های لبه دانش از قبیل بلاک‌چین، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور در یک فضا تخصصی کار می‌کنیم تا با شناخت کامل به مسائل و چالش‌ها و نیاز‌ها و فرصت‌هایی در صنعت انرژی بتوانیم آن‌ها را به سمت فناوری‌های جدید و نوظهور هدایت کنیم. در واقع هدف اصلی ما حمایت از استارتاپ‌هایی که در بستر انرژی به تولید محصول و تجاری سازی مشغول هستند و ما با این نگاه مطالعات اولین شتاب‌دهنده تخصصی هوشمندسازی در کشور را در اواخر سال ۹۶ انجام دادیم تا جاییکه در ابتدای سال ۹۷ به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کردیم.

عابدپور افزود: زمانی که ما در این حوزه شروع به فعالیت کردیم مفاهیم استارتاپی یا ادبیات استارتاپی و مفاهیم نوآورانه در صنعت انرژی خیلی به رسمیت شناخته نشده بود و مسولان دید کافی به بحث اکوسیستم در صنعت انرژی نداشتند. در واقع ما این فرایند را طی کردیم و توانستیم به سهم خودمان موضوع هوشمندسازی انرژی را فرهنگ سازی و بعد به تبع آن فعالیت‌هایی را انجام دهیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه هم‌اکنون نزدیک ۱۰ استارتاپ فناورانه در عرصه انرژی داریم که از تعداد ۶ استارتاپ به محصول رسیده و در آستانه جذب سرمایه برای رشد و توسعه است.

وی تأکید کرد: تمام این محصولات در حوزه انرژی کاربرد دارند و یکی از مهم‌ترین موضوعات در بخش بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی است و تعدادی نیز از استارتاپ‌ها در بستر فناوری در ذیل سرفصل بهینه‌سازی انرژی یا ارتقای بهره وری انرژی است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری انرژی پارسیان، با بیان اینکه عمده سیاست اصلی در حوزه انرژی بیشتر در بخش قیمت و سیاست‌های تنبیهی است، گفت: متاسفانه تا به امروز برای فعالان این حوزه سیاست‌های تشویقی اعمال نشده است با وجود اینکه قانونی نیز در این زمینه تدوین شده، اما در اجرایی نمی‌شود و دلیل اصلی آن این است که زیرساخت‌های سنتی اعتماد لازم را در زنجیره تولید، توزیع و مصرف ایجاد نمی‌کند؛ اما ما در بستر بلاکچین توانستیم با ارائه راهکارهایی در فرایند اندازه‌گیری داده محور کاهش مصرف انرژی و به تبع آن سیاست تشویقی را اعمال کنیم. این استارتاپ‌ها با استفاده از فناوری جدید می‌توانند برای مشترکان به ازای کاهش مصرف پاداشی را اختصاص دهند. به عنوان مثال اگر در مصرف گاز نسبت به الگوی مصرف جامعه کمتر باشد، پاداشی را در کیف پول دیجیتال مشترک شارژ می‌شودو مشترک می‌تواند از این پاداش در قبوض بعدی خود استفاده کند.

وی یادآور شد که قوانین بکارگیری این موضوع در اسناد کشور موجود است. متاسفانه چالش اصلی برای کاربرد آن نداشتن درک و اعتماد درستی نسبت به فناوری جدید مسئولان است. در واقع در آیین‌نامه‌های اجرایی و بخشنامه‌ها به استفاده از این فناوری‌های نوین نشده است و این امر مهم کار استارتاپ‌ها را با مشکل مواجه ساخته است. علاوه برحوزه انرژی در بخش اینترنت اشیاء و بلاکچین و محیط‌زیست وضع به همین منوال است.

عابدپور تأکید کرد: نقش شتاب‌دهنده‌ها در این اکوسیستم، توانمندسازی استارتاپ‌ها است و می‌تواند در نقش یک دانشگاه، صاحبان ایده و یا فراد علاقمند به صنعت انرژی را وارد کرده و با برنامه‌های مختلفی که ارائه می‌دهند، در یک پروسه فشرده و رقابتی قرار گیرند.

وی به ویژگی دیگر فعالیت صنعت انرژی در حوزه‌های استارتاپی اشاره کرد و گفت: در این روش شرکت‌ها بطور مداوم در حال یادگیری بوده و این مساله در طول فرایند طرح ایده، تولید یا تهیه محصول و عرضه آن به بازار جریان دارد و در نهایت این اطمینان وجود دارد که شرکت‌ها در بازار، مشتری خود را خواهند داشت و این در حالی است که در مدل سنتی به صورت یک شیوه خطی تمام کار‌های خود را انجام می‌دادند و در نهایت زمان عرضه به بازار، باید بازخورد آن را مشاهده می‌کردند و ممکن بود با بازاری بدون مشتری مواجه شوند.

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی