کد خبر: ۱۵۰۸۹
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۰

ربات انسان‌نما برای کمک به کادر درمان/ چینی‌ها در فکر تولید انبوه «سوفیا»

یک شرکت رباتیک مستقر در هنگ‌کنگ می‌گوید که قصد دارد هزاران ربات انسان‌نما را در سال ۲۰۲۱ تولید انبوه کند.

به گزارش «نبض فناوری»، هانسون روباتیک شرکتی است که چند سال پیش با عرضه ربات سوفیا جهان را با پیشرفت‌های هوش مصنوعی شگفت‌زده کرد. اکنون مدیر این شرکت اعلام کرده است که برنامه گسترده‌ای را برای سال ۲۰۲۱ در نظر دارد. این شرکت هدف خود را در سال ۲۰۲۱ تولید هزاران ربات انسان‌نما تعیین کرده است.

شرکت هانسون رباتیک می‌گوید چهار مدل ربات انسان‌نمای مختلف را نیمه اول امسال به بازار عرضه خواهد کرد. یکی از این چهار ربات، سوفیا نام دارد، رباتی نام‌آشنا که در سال‌های اخیر به دلیل رفتار و صحبت انسان‌گونه‌اش مورد توجه جهانی قرار گرفته بود.

سوفیا رباتی که شهروند یک کشور است!

شرکت هنگ‌کنگی «هانسون روباتیک» سال ۲۰۱۵ روبایت را به نام سوفیا اصطلاحاً فعال کرد که از بسیاری از جهات متفاوت از سایر ربات‌های ساخت بشر بود. سوفیا ظاهر و رفتاری مشابه تمام انسان‌ها داشت. هوش مصنوعی سوفیا آن را قادر می‌سازد تا قدرت بالایی در پردازش داده‌های تصویری، تشخیص چهره‌ها، تقلید حرکت‌های انسان و حالات اجزای صورت داشته باشد.

رویدادی که این ربات را بیش از هر وقت دیگری سر زبان‌ها انداخت در کنفرانس ابتکار در سرمایه‌گذاری‌های آینده ریاض رخ داد. در اکتبر ۲۰۱۷، سوفیا برای سخنرانی به این کنفرانس دعوت شده بود. سوفیا با تسلط به سوال‌های مختلف در مورد هوش مصنوعی پاسخ داد و وقتی راجع به روبات‌ ترسناک فیلم بلیدرانر از او سؤال کردند گفت انسان‌ها نباید خیلی از ربات‌ها بترسند. در حین این سخنرانی بود که اعلام شد به سوفیا تابعیت عربستان سعودی اعطا شده است؛ رویدادی بی‌نظیر در تاریخ بشریت. وقتی مجری جلسه این خبر را اعلام کرد، سوفیا به انگلیسی پاسخ داد که از اینکه اولین رباتی در دنیا است که به عنوان شهروند به رسمیت شناخته می‌شود، احساس افتخار و سربلندی می‌کند.

ربات انسان‌نما برای کمک به کادر درمان/ چینی‌ها در فکر تولید انبوه «سوفیا»

سوفیا و نمونه‌های مشابه آتی

دیوید هانسون(David Hanson)، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت هانسون رباتیک به رویترز گفته است که همه‌گیری اخیر تقاضا را برای ربات‌هایی که با انسان‌ها تعامل داشته باشند و به بشر کمک کنند، افزایش داده است و دنیای پساکرونا برای ایمنی بیشتر مردم به اتوماسیون بیشتر احتیاج دارد.

وی خاطرنشان کرد که در گذشته بسیاری از ربات‌های این شرکت به صورت دستی ساخته می‌شدند. اما اکنون، هانسون رباتیک شروع به گسترش عملیات ساخت خود کرده است.

براساس گفته هانسون این شرکت در حال حاضر ۲۴ مدل از سوفیا وجود دارد که به عنوان پایه‌ای برای ایجاد «مدل‌های دیگر» مورد استفاده قرار می‌گیرد. هانسون اگرچه تعداد دقیقی را ارائه نداده است، اما می‌گوید هدف این شرکت فروش «هزاران» روبات تا پایان سال ۲۰۲۱ است.

سوفیا و یارانش چه کار می‌توانند انجام دهند؟

این شرکت قصد دارد ربات‌های انسان‌نمای خود را به عنوان دستیاری سودمند در زمینه بهداشت و درمان به بازار عرضه کند. به عنوان مثال می‌توان آنها را برای خواندن دمای بدن یا تشخیص تب و یا شناسایی بیمار یا حتی انجام تمرینات بدنی تعاملی با افراد مسن مورد استفاده قرار داد.

سازندگان سوفیا تلاش دارند این ربات و محصولاتت آتی شرکت را ربات اجتماعی قلمداد کنند. طبعاً چنین «ربات اجتماعی‌ای» با روش‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی(AI) کار می‌کند. آنها در این ربات برای شناسایی چهره و تشخیص فعالیت‌های انسان از دوربین و حسگر استفاده کرده‌اند. روش یادگیری ماشین و یادگیری عمیق به گونه‌ای است که به سوفیا و یارانش کمک می‌کند به مرور زمان شکل خاص خود را از هوش اجتماعی و عاطفی توسعه دهند.

ربات انسان‌نما برای کمک به کادر درمان/ چینی‌ها در فکر تولید انبوه «سوفیا»

در ویدئویی تبلیغاتی که توسط خود شرکت در یک آزمایشگاه ضبط شده است، یکی از مدل‌های سوفیا در برابر دوربین برخی از فعالیت‌های خود که به انسان‌ها کمک خواهد کرد را توصیف می‌کند. او می‌گوید: «ربات‌های اجتماعی مانند من می‌توانند در بسیاری از زمینه‌های مختلفی به خصوص در حوزه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی به بیماران یا افراد مسن کمک کنند.»

هانسون معتقد است در طی همه‌گیری نباید تنها از رباتیک برای مراقبت‌های بهداشتی استفاده کرد و کاربردهای هوش مصنوعی به این حوزه محدود نیست. وی می‌گوید: «ربات‌های شرکت ما بسیار شبیه انسان هستند و می‌توانند در خرده‌فروشی و مغازه‌ها کمک کنند یا در صنعت هواپیمایی به عنوان مهمان‌دار حاضر شوند. "انسان‌نماها" می‌توانند در این مواقع که مردم به شدت وحشت‌زده و از لحاظ اجتماعی منزوی هستند بسیار مفید واقع شوند.»

سایرین چه می‌گویند؟

یوهان هورن(Johan Hoorn) استاد رباتیک اجتماعی در دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ است. یکی از زمینه‌های تحقیقاتی وی همین روبات مشهور شرکت هانسون رباتیک یعنی سوفیا بوده است. وی معتقد است اگرچه این فناوری هنوز در حال توسعه است، اما همه‌گیری می‌تواند عادی شدن روابط بین ربات‌ها و انسان‌ها را تسریع کند.

هورن می‌گوید: «من می‌توانم استنباط كنم كه همه‌گیری در واقع به ما كمک می‌كند تا ربات‌ها را زودتر در بازار عرضه كنیم، زیرا مردم دارند می‌فهمند كه راه دیگری وجود ندارد.»

محصولات دیگر سایر توسعه‌دهندگان بزرگ صنعتی نیز به مبارزه با همه‌گیری کمک می‌کنند. ربات انسان‌نمای SoftBank Robotics Pepper که در اروپا مستقر است، افرادی را که از ماسک استفاده نمی‌کنند شناسایی می‌کند. در چین، شرکت رباتیک CloudMinds به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی برای بیماران کووید-۱۹ در ووهان کمک کرده است.

با این وجود استفاده از ربات‌ها و اقبال عمومی نسبت به آنها حتی قبل از همه‌گیری نیز در حال افزایش بود. فدراسیون بین‌المللی رباتیک سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که فروش جهانی ربات‌های حرفه‌ای تنها بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، ۳۲ درصد جهش داشته است.

منبع/ آنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی