کد خبر: ۱۵۱۰۸
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۹

ساماندهی فضای مجازی با برخوردهای سلبی محقق نمی‌شود/ مسئولان باید فرهنگ سازی کنند

کارشناسان معتقدند که راهکار حل چالش‌های فضای مجازی در دوره گذار، برخورد سلبی به معنای کنترل دقیق یا حذف کامل این فضا در شرایط کنونی نیست. باید جامعه را با فرهنگ سازی در این زمینه آموزش داد که چگونه از این فضا استفاده کند.

به گزارش خبرنگار « نبض فناوری»، امروزه بحث ساماندهی فضای مجازی و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به یکی از مباحث کلیدی در کشور مبدل شده است تا جاییکه رهبر انقلاب اسلامی چندین سال است که برساماندهی این فضا تأکید دارند، اما متاسفانه با گذشت چنیدین سال از این موضوع هنوز اتفاق قابل توجهی در این عرصه رخ نداده و مدام حرف‌های توخالی از سوی مسئولان کشور ردوبدل می‌شود.
لازم به یادآوری است که رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفتند: کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست؛ زیرا این کار عاقلانه نیست، اما چرا هنگامیکه کشور‌های دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوب‌هایی قرار می‌دهند، ما فضای مجازی را رها کرده‌ایم؟

بنابراین می‌توان گفت؛ مهمترین وظایفی که برعهده شورای عالی فضای مجازی گذاشته شد پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات بود تا به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور و شبکه‌ای با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، حفاظت شده نسبت به اینترنت و با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری، کیفیت، امنیت و پایداری را برای آحاد مردم در فضای مجازی تضمین کند.

محمد اکبرزاده کارشناس فضای مجازی معتقد است که ساماندهی فضای مجازی باید به معنای به کارگیری بهینه این فضا باشد. چنانچه در فضای مجازی حضور موثر و هدفمند داشته باشیم، می‌توان گفت که نوعی از ساماندهی را انجام داده‌ایم. ایجاد گروه‌هایی که اهداف و رویکرد‌های آن‌ها مشخص و مفید باشد، می‌توانند در جهت توسعه سودمند کشور تاثیرگذار باشند، نوعی از ساماندهی در این فضا است.

وی اعتقاد براین دارند که جریان سازی اجتماعی و فرهنگی در این فضا می‌تواند نوعی از ساماندهی باشد. به کارگیری بهینه این فضا برای حل مشکلات مردم و کوتاه کردن زمان به نتیجه رسیدن در هر امر اجرایی، نوعی از ساماندهی این فضا به شمار می‌آید. می‌توان بسیاری از این راهکار‌ها را مطرح کرد تا ساماندهی این فضا به شکل مناسب صورت گیرد.

اکبرزاده ادامه داد: باید این ایده را بپذیریم که راهکار حل چالش‌های فضای مجازی در دوره گذار، برخورد سلبی به معنای کنترل دقیق یا حذف کامل این فضا در شرایط کنونی نیست. باید جامعه را با فرهنگ سازی در این زمینه آموزش داد که چگونه از این فضا استفاده کند. به عنوان مثال متاسفانه ما هنوز در ساختار‌های دولتی به شکل مناسب از این فضا استفاده نمی‌کنیم. بیشترین بارگیری‌ها در فضای مجازی که معلوم نیست درباره چه چیزی است در زمان کار اداری صورت می‌گیرد. هنوز نحوه استفاده از این فضا برای کاربران به خوبی جا نیفتاده است و تصور می‌کنیم که آنچه که آزاد است می‌تواند آزادی ما را تامین کند. گاهی این آزاد بودن به قیمت اسارت فکری و روحی جامعه تمام می‌شود. در اینجا است که تاکید می‌شود که سواد رسانه‌ای و آموزش آن به شکل جدی از طریق رسانه ملی، رسانه‌های خصوصی، سازمان‌های فرهنگی و همه آنانکه دغدغه حفظ جامعه را از سقوط در تباهی دارند، از مهمترین کار‌هایی است که در این زمینه باید انجام گیرد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی