کد خبر: ۱۵۱۱۴
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰
هشدار به سرمایه‌گذاران بازار سرمایه؛

سهامداران بورس برای کوچ به بیت کوین عجله نکنید/ باید صادرات را بر بستر رمزارز‌ها انجام داد

عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران، گفت: متاسفانه در حال حاضر مردم به دنبال این هستند که پولشان را از بازار بورس خارج و آن را به سمت تبدیل رمزارز‌ها سوق می‌دهند به امید اینکه به یک سرمایه‌گذاری امنی برسند در حالیکه به نوبه خود اشتباه محض است باید در این زمینه اطلاع رسانی کرد.

سجاد کرمی عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به دغدغه دولت در حوزه رمزارزها، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر مردم به دنبال این هستند که پولشان را از بازار بورس خارج و آن را به سمت تبدیل رمزارز‌ها سوق می‌دهند به امید اینکه به یک سرمایه‌گذاری امنی برسند و سودهی مناسبی را حاصل کنند تا بتوانند ضرر‌هایی که در بورس داشتند را جبران کنند.

وی تصریح کرد: این کار به نوبه خود یک اشتباه بزرگی است و حاکمیت و بخش خصوصی نیز در این حوزه مقصر هستند در واقع هیچ‌گونه شفاف‌سازی در مورد ریسک‌های بسیار زیاد درباره رمزارز‌ها در کشور نیست و عنیتی که نسبت به بورس دارند اینکه یک ثباتی را در بازار ایجاد کرده است. همچنین بیت کوین و رمزارزها، چون عنیتی ندارند و سازمان و نهادی پشتوانه آن‌ها نیست که به مراتب ریسک را بیشتر می‌کند بنابراین کسی که از بازار بورس وارد بازار رمزارز‌ها می‌شود باید به شدت ریسک پذیر باشد و با علم به این قضیه وارد شود یعنی احتمال دهد الان که یک رمز ارز را به عنوان مثال ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار می‌خرد شاید این سرمایه فردا نصف شود کمااینکه این اتفاق بار‌ها رخ داده است.

عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران، گفت: نگرانی حاکمیت بجاست، اما موضوعی که هست آیا کشوری مثل چین که مهد رمز ارز‌ها در دنیاست همچنین کانادا، انگلیس، ایالات متحده که بازار بورس ندارد و حاکمیتشان رمز ارز را پذیرفته و با آن همسو شده است؟ این کشور‌ها بازار بورس دارند، ولی در بازار ثبات ایجاد کردند نه اینکه بگویند مردم حتما باید در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند چرا که در چند ماه گذشته شاهد بویدم که در بازار سرمایه چه اتفاقاتی افتاد.

وی افزود: دولت ایران بهترین استفاده‌ای که می‌تواند از این حوزه داشته باشد باید صادرات را بر بستر رمزارز‌ها انجام دهد تا صنعتگر محصولی تولیدی خود را که به خارج صادر می‌کند با رمز ارز‌ها مبادله کند و این رمزارز‌ها را در مجاری قانونی که وجود دارد و صرافی‌های داخل کشور تبدیل به ریال کند در این صورت سرمایه و پولشان به جریان میندازند. زمانی که تبدیل به ریال کند می‌تواند تمام را هزینه‌ها را پرداخت کنند و نتیجه آن اینکه سهام شرکت نیز رشد پیدا می‌کند و می‌تواند بازار بورس را نجات دهند.

کرمی گفت: باید از این فرصت برای صادرات استفاده شود حوزه‌ای که تا به امروزه به آن پرداخته نشده و هیچ استقبالی نیز نشده است. روشن سازی ریسک‌ها باید مشخص شود و رسانه‌ها نیز باید کمک کند. باید خوبی و بدی این رمزارز‌ها به مردم اطلاع رسانی شود تا براساس آن تصمیم‌گیری کنند اینجاست که بانک مرکزی یا دستگاه ذیربط بورس یا فرابورس وارد عمل شوند و اعلام کنند که ما این سازوکار‌ها را ایجاد کردیم تا در قالب شفافیت قانونی مبادلات را انجام دهید نه اینکه ابزار را ببندند و به صورت دستوری همه را به بورس هدایت کنند این امر باعث می‌شود که مردم نارضایتی پیدا کنند نه تنها همکاری نمی‌کنند بلکه ترجیح می‌دهند که در شبکه زیرزمینی و محیط آلوده اقدام به مبادله کنند. این‌ها معضلاتی است که اگر از همین الان پیگیری نکنیم سال آینده به شدت گریبانگیر حاکمیت و دولت خواهد شد و پرونده کلاهبرداری به شدت رشد پیدا می‌کند؛ اگر محیط شفاف قانونی برای این قضیه وجود نداشته باشد.

وی تأکید کرد: قوای سه گانه به ویژه دولت در این زمینه باید اطلاع رسانی و شفافیت را داشته باشد. همچنین می‌تواند از رمزارز‌ها به عنوان ذخایر ارزی استفاده کنند. حتما نباید تا آخرین قطره نفت را استخراج کنیم و بفروشیم این تمدن کشور است که باید برای نسل‌های آینده حفظ شود ناخودآگاه یکسری صنوف در آینده از بین می‌روند و صنوف جدید شکل می‌گیرند، بنابراین ما چرا نباید از بازار رمزارز‌های بهره نبریم بازار رمزارز‌ها بزرگترین کمک برای کشور است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی