کد خبر: ۱۵۱۴۱
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰

چاپ بدون جوهر یا تونر/ چاپگرهای حرارتی چگونه کار می کنند

آیا می دانید چاپگرهایی وجود دارند که به هیچ جوهری نیاز ندارند؟ به آنها چاپگرهای حرارتی گفته می شود.

به گزارش «نبض فناوری»، احتمالاً در زندگی روزمره خود یک چاپگر حرارتی دیده اید؛ بیشتر آنها توسط مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند و  بسیار مقرون به صرفه هستند. این فناوری بسیار جالب است و می تواند برای شما مفید باشد.

چاپگر حرارتی چیست؟

چاپگرها انواع مختلفی دارند اما آنها به طور کلی با استفاده از جوهر مایع یا تونر مبتنی بر پودر روی کاغذ کار می کنند. چاپگرهای حرارتی در واقع چیزی را روی کاغذ اعمال نمی کنند. درعوض، کاغذ خود باعث نمایان شدن تصویر می شود.

در هنگام تمام شدن جوهر یا تونر یک چاپگر معمولی باید کارتریج آن  تعویض شود. از آنجا که چاپگر حرارتی ماده ای را روی کاغذ استفاده نمی کند، فقط کاغذ باید جایگزین شود. این کار باعث سهولت و ارزان بودن کار آنها می شود.

چاپگرهای حرارتی در اطراف ما هستند مثلا از آنها برای چاپ بلیط هواپیما، رسید خرده فروشی، برچسب حمل و نقل، برگه های بانکی و موارد دیگر استفاده می شود. بسیاری از دستگاه های نمابر در دهه 1990 از فناوری چاپ حرارتی استفاده می کردند، اما از آن زمان به لیزر یا جوهر افشان ارتقا یافته اند.

مشاغل از چاپگرهای حرارتی استقبال میکنند زیرا جمع و جورند، جابجایی آنها آسان است، سریع چاپ می کنند و عملکرد آنها تمیزتر و ارزان تر است.

چاپگرهای حرارتی چگونه کار می کنند؟

عمدتا دو نوع چاپگر حرارتی وجود دارد: حرارتی مستقیم و انتقال حرارت. ما به طور خاص در اینجا در مورد چاپگرهای حرارتی مستقیم صحبت می کنیم.

چاپگرهای انتقال حرارتی از جوهر به صورت روبان (رول های مواد پوشش داده شده با جوهر) استفاده می کنند. روبان در نقاط خاصی گرم می شود که ماده جوهر را روی کاغذ ذوب می کند. چاپگرهای حرارتی مستقیم به هیچ نوع جوهر یا تونر نیاز ندارند.

چاپ بدون جوهر یا تونر/ چاپگرهای حرارتی چگونه کار می کنند

چاپگر حرارتی مستقیم مجهز به هد حرارتی است که گرما تولید می کند. این سر حرارتی هنگام ورق زدن کاغذ مخصوص را در نقاط خاص گرم می کند. هر نقطه ای که گرم می شود رنگ آغشته به کاغذ را نشان می دهد.

از آنجا که خود کاغذ حاوی رنگ است، کیفیت چاپ می تواند تا حدی محدود باشد. بیشتر کاغذهای حرارتی فقط حاوی رنگ سیاه است. چاپها نیز با گذشت زمان کمرنگ می شوند، بنابراین برای پروژه های طولانی مدت عالی نیستند.

چاپ بدون جوهر یا تونر/ چاپگرهای حرارتی چگونه کار می کنند

چاپگرهای Zink (Zero INK) مانند سایر چاپگرهای حرارتی مستقیم، از کاغذ حرارتی استفاده می کنند. کاغذ آن ها دارای چندین لایه حساس به گرما با رنگهای فیروزه ای، سرخابی و زرد است.

چاپگرهای Zink با کنترل دقیق دما و طول پالس های گرما، لایه های مختلف را ذوب می کنند تا رنگ آنها مشخص شود.

مورد دیگری که کیفیت را تحت تأثیر قرار می دهد DPI (نقطه در اینچ) هد حرارتی است. هرچه نقاط بتواند گرم شود، وضوح تصویر بالاتر خواهد بود. یک چاپگر حرارتی پایه می تواند 200 تا 300 DPI داشته باشد؛ در حالی که یک چاپگر Zink بسیار بالاتر از آن خواهد بود.

آیا می توانید یک چاپگر حرارتی برای استفاده شخصی خریداری کنید؟

چاپ بدون جوهر یا تونر/ چاپگرهای حرارتی چگونه کار می کنند

چاپگرهای حرارتی فقط برای استفاده تجاری نیستند. اگرچه درست است که چاپگرهای حرارتی عمدتا توسط مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند، اما گزینه های زیادی برای مصرف کنندگان وجود دارد. بسیاری از این چاپگرها برای ساخت برچسب هستند ، اما آنها می توانند کارهای جالب دیگری را نیز انجام دهند.

مارکی به نام Phomemo دارای یک سری چاپگرهای حرارتی کوچک است که می توانند از طریق بلوتوث به تلفن ها و تبلت متصل شوند. قیمت آنها بسته به کیفیت مورد نظر شما از 50 تا 90 دلار است.

قیمت چاپگرهای Zink فوق الذکر مشابه چاپگرهای Phomemo است، اما کاغذ آن گران تر است. اگر می خواهید عکس های تمام رنگی را مستقیماً از تلفن خود چاپ کنید، این موارد عالی هستند.

آیا این چاپگرهای حرارتی قرار است جایگزین چاپگر جوهر افشان یا لیزر شما شوند؟ احتمالاً نه، اما می توانند هدف مفیدی داشته باشند. این واقعیت که شما هرگز نگران جوهر یا تونر نخواهید بود مزیتی بزرگ است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی