کد خبر: ۱۵۱۶۷
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰
تشریح جزئیات دیدار ستاری با وزرای سوری؛

تأسیس خانه نوآوری ایران در کشورهای دوست، گامی در راستای دور زدن تحریم‌ها/ بکارگیری ونتیلاتورهای ایران ساخت در بیمارستان‌های سوریه

 مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، گفت: خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران فضایی برای تسهیل صادرات محصولات و دستاوردهای دانش‌بنیان، فناور و خلاق ایرانی به کشور سوریه است و می‌تواند گامی به سوی تحقق دیپلماسی فناوری ایران با این کشور باشد.

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به دستاورد‌های سفر معاون علمی و فناوری به سوریه، اظهار کرد: درست است که سوریه امروزه با مشکلات اقتصادی مواجه است و همانند ایران با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، اما نباید فراموش کرد سوریه بازار بزرگی برای کالا‌های ایران ساخت و دانش‌بنیانی که شرکت‌های خلاق است که محصولاتی را تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: هدف از سفر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سوریه، ایجاد، حفظ، ارتقا و توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق ایرانی و بسترسازی برای حضور این شرکت‌ها در کشور سوریه است. از این رو خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در سوریه راه اندازی شد.

کرمی ادامه داد: در راستای رونق. گسترش صادرات و ارائه بازار محصولات ایران ساخت در دمشق، خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران به مساحت ۶۲۰ متر مربع در سوریه گشایش یافت و حدود ۴۰ محصول دانش‌بنیان و خلاق در حوزه برق و الکترونیک، دارو، مواد پیشرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری زیستی، کشاورزی و دیگر حوزه‌های فناورانه در این مرکز در معرض دید عموم قرار گرفت؛ چرا که خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران فضایی برای تسهیل صادرات محصولات و دستاورد‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق ایرانی به کشور سوریه است و می‌تواند گامی به سوی تحقق دیپلماسی فناوری ایران با این کشور باشد.  

 مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه تأسیس خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در کشور‌های همسایه و دوست در دستور کار قرار دارد، به نبض فناوری گفت: تاکنون مراکز نوآوری در کشور‌هایی مانند کنیا، ارمنستان، چین و ترکیه نیز با هدف شناسایی استعداد‌ها و ارائه توانمندی‌ها راه‌اندازی شده است. سعی‌مان براین است که در هر مکانی که بخش خصوصی این امکان را دارد و یا سفارت ایران، ساختمان اضافه‌ای داشته باشد که قابلیت تبدیل به یک مرکز صادراتی را داشته باشد، خانه نوآوری تأسیس کنیم.

کرمی افزود: معاونت علمی به دنبال حمایت مالی از این شرکت‌ها نیست؛ بلکه در جهت تقویت نقاط قوت شرکت‌های خلاق و دانش بنیان را رفع نقاط ضعف این شرکت‌ها اهدافی را دنبال می‌کند. هم اکنون به جرأت می‌توان گفت که کالای ایران ساخت در فرامرز‌ها قوت یافته و به استاندارد‌های مورد نظر رسیده است.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق ادامه داد: برای مثال ما در ارمنستان توافق کردیم که محصولات ایران ساخت را تا ۷۰ درصد در ایران تولید کنیم و ۳۰ درصد مابقی در ارمنستان توسط شرکت ایرانی با کمک شرکای ارمنی انجام شود و برند ارمنستانی بر آن زده شود. به این ترتیب می‌توانیم بازار اوراسیا را که بازاری حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون نفر است را پوشش دهیم.

وی افزود: برای دور زدن تحریم‌ها باید راه‌های مختلفی را امتحان کنیم و تأسیس مراکز نوآوری این امکان را به ما می‌دهد که بخش خصوصی علاقه‌مند و با استعداد ایرانی که می‌خواهند در بازار‌های ارزی فعالیت کنند، در این کشور‌ها سرمایه گذاری کرده و سودآوری داشته باشند.

کرمی درباره جزئیات دیداری معاون علمی با وزاری سوریه، گفت: کشور سوریه در نزدیکی دریای مدیترانه قرار دارد و از حیث کشاورزی و بیوتکنولوژی دارای پتانسیل‌های خوبی است. از این رو برای توافقاتی در زمینه تجهیزات کشاورزی، پایش ماهواره‌ای و پهپادی، ادوات کشاورزی و واکسن‌های دامی، بذر و امنیت غذایی، دیدار با وزیر کشاورزی سوریه انجام شد و امکانات و توانایی‌های کشورمان معرفی و تفاهم خوبی صورت گرفت.

وی در مورد دیدار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با وزیر صنایع کشور سوریه به نبض فناوری، گفت: نشستی با حضور ستاری و وزیر صنایع سوریه پیرو همکاری‌های مشترک سال‌های قبل برگزار شد. این همکاری مربوط به ساخت سیلو و نیز همکاری‌های نیروگاهی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان می‌شود.

کرمی گفت: هم اکنون نیز توانمندی‌های نیروگاهی، فنی و مهندسی و حوزه صنعت دانش بنیان ما بسیار زیاد است و یکی از اهداف این سفر این بود که رایزنی کنیم تا بازار این کشور را به دست بگیریم.

وی به دیدار معاون علمی با وزیر بهداشت سوریه اشاره کرد و افزود: این دیداری با هدف معرفی و بازاریابی فروش تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت صورت گرفت. نزدیک ۱۰ هزار قلم تجهیزات آزمایشگاهی و های‌تک بیمارستانی که در نمایشگاه ایران ساخت معرفی شده بود، برای فروش به کشور سوریه مورد رایزنی قرار گرفت.

وی افزود: رفت و آمد معاونت علمی با هیأتی از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق ایرانی به کشور‌های دوست و همسایه همچون سوریه به منزله جا انداختن و تثبیت دیپلماسی فناوری است تا اقتدار علمی ما را به دنیا نشان دهد. ما اگر می‌گوئیم که در دنیا رتبه ۱۵ یا ۱۶ تولید علم را دارا هستیم، باید بتوانیم بازار‌های هدف را نیز جلب و جذب کنیم و فقط به تولید مقاله اکتفا نکنیم.

کرمی گفت: در جلسه با نخست وزیر سوریه، موضوع بهره برداری از تولید دستگاه‌های ایکس ری بیمارستانی توسط شرکت دانش بنیان ایرانی مورد اشاره قرار گرفت. این شرکت ایرانی که در زمینه شتابدهنده خطی و دستگاه‌های ایکس ری بیمارستانی فعال است، توانست یک دستگاه از کار افتاده و مستعمل فرانسوی را در یکی از بیمارستان‌های سوری احیا کند. به همین دلیل ستاری به نخست وزیر سوریه پیشنهاد داد که ایران حاضر است این دستگاه‌ها را به یک سوم قیمت دستگاه‌های اروپایی در اختیار سوریه قرار دهد.

وی در مورد دیدار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با رئیس اتاق بازرگانی سوریه که در خصوص توسعه تبادلات فناورانه و مالی بین دو کشور صورت گرفت نیز گفت: در این دیدار دکتر ستاری آمادگی همه جانبه ایران را برای انتقال فناوری در همه حوزه‌های فناورانه به سوریه اعلام کرد. این دیدار، در راستای تسهیل بازرگانی و تسریع تبادلات مالی بین دو کشور، مقرر شد که یک هیأت بازرگانی سوری از زیرساخت‌های فناورانه ایران بازدید کند.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در خصوص دیدار سورنا ستاری با وزیر علوم سوریه نیز به نبض فناوری، گفت: هم اکنون تعداد زیادی از دانشجویان سوری در ایران مشغول به تحصیل هستند. از این رو جلسه‌ای با جمعی از دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران در مرکز نوآوری سوریه برگزار شد تا از توانمندی‌های آن‌ها برای شناسایی بازار و نفوذ کالا‌های ایرانی استفاده کنیم.

کرمی تاکید کرد: در این دیدار تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت تحقیقات و آموزش عالی سوریه با هدف ایجاد خط اعتباری ۱۰ میلیون دلاری برای ایجاد آزمایشگاه مرجع در دمشق به امضا رسید. بر اساس این توافق مقرر شد با همکاری ایران، آزمایشگاه‌هایی تخصصی در حوزه‌های مختلفی، چون زیست فناوری، فناوری نانو، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فیزیک، ریاضی و شیمی در کشور سوریه ایجاد شود.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
حدود ده سال قبل طائب گفت كه اگر همزمان به خوزستان و سوريه حمله شود ، ما از سوريه دفاع مي كنيم . حالا كه ويروس كرونا به اين دو منطقه حمله كرده گفته طائب به حقيقت پيوسته و درحاليكه بيمارستانهاي خوزستان با مشكل كمبود تجهيزات روبر هستند ، ونتيلاتورهاي ايران بايد به كمك مردم سوريه بروند نه خود مردم ايران !!!!
0
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی