کد خبر: ۱۵۲۰۰
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۵

ترمیم سر جدا شده حلزون به یک بدن کامل+فیلم

سر جدا شده حلزون دریایی می تواند به اطراف خزیده و به صورت بدن کاملاً جدیدی رشد کند.

به گزارش «نبض فناوری»، از بین بردن بدن از گردن به پایین می تواند یکی از مشکلات زندگی آزار دهنده اما موقتی باشد (حداقل برای دو نوع حلزون دریایی موج دار و سبز که اینگونه است).

کارشناسان محیط زیست در دانشگاه نارا ژاپن گزارش دادند که حلزون دریایی Elysia cf  می توانند سر خود را از بدن جدا و در حالی که مانند بدن جدیدی رشد می کند به خزیدن ادامه می دهد. طی چند ساعت، برخی از سرهای جدا شده دوباره شروع به نیش زدن جلبک ها می کنند.

یکی از محققان این طرح می گوید، این اولین باری است که چنین بازسازی کل بدن درمورد حلزون های دریایی گزارش می شود.

ترمیم سر جدا شده حلزون به یک بدن کامل+فیلم

پس از جدا کردن سر از بدن (انتهای چپ، فلش به سمت قلب است)، روندی که ممکن است چندین ساعت طول بکشد به تدریج بدن کاملا جدیدی رشد می کند. در روز هفتم (دوم از چپ)، قلب شروع به احیا شدن می کند. بقیه بدن بدنبال این کار ادامه می یابد (روز 14، دوم از راست) تا زمان تولید مجدد (روز 22 ، سمت راست).

موجودات دیگر نیز می توانند دوباره احیا شوند. آنها می توانند کل بدن را از چند قطعه بریده شده بازسازی کنند؛ با این حال برنامه بدن آنها ساده تر است و قلب ندارند. گروهی از آب دزدک دریایی لوله ای به نام کوزه داران(Ascidiacea) را می توان پیچیده ترین بازسازی کننده های بدن دانست.

اینکه کدام گونه از Elysia cf می تواند به سر خزنده تبدیل شود هنوز مشخص نیست. محققان این یافته روی دو گونه دیگر Elysia cf کار می کنند اما چیزی مشابه آن  را کشف نکردند.

در فیلم بالا سه روز پس از اینکه سر حلزون از بدن جدا شده همچنان فعال باقی می ماند و در اطراف می خزد. بدن هنوز زنده اما کندتر است و سرانجام می میرد؛ در حالی که در سر جدا شده بدن، قلب و همه موارد جدید رشد می کند.

برچسب ها: حلزون سر دریا
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی