کد خبر: ۱۵۲۵۲
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری؛

صادرات خدمات بر بستر بلاکچین در سال ۱۴۰۰/ پروژه ماینو با گذشت یکسال همچنان بلاتکلیف

مدیرعامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، گفت:: هدف اصلی ما در سال ۱۴۰۰ صادرات خدمات بر بستر بلاکچین است، بستری که مرز‌های جغرافیایی را کنار زده و زمینه را برای ایجاد یک بازار بزرگ جهانی محیا کرده است. تا امروز ایرانیان برای ورود به بازار‌های رمزارزی چه تبادل و چه استخراج نیاز به ارائه دهنده سرویس خارجی بودند که امیدواریم در سال جاری این مسیر را متحول کنیم.

سجاد کرمی مدیرعامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، در گفتگو با خبرنگار« نبض فناوری» با اشاره به فعالیت این شرکت، اظهار کرد: این شرکت از اواخر بهار سال ۱۳۹۹ رسما شروع به فعالیت کرد. حوزه تخصصی فعالیت شرکت در زمینه فناوری بلاکچین و به خصوص رمزارز‌ها است. سال ۹۹ برای فعالان صنعت استخراج رمزارز سال بدی نبود. افرادی که از روی عدم آگهی درگیر مسائل حقوقی این حوزه شده بودند به لطف دستگاه‌های ذیربط حاکمیت تعیین تکلیف و تبرئه شدند. وی تصریح کرد: سرمایه‌ای که نزدیک به ۳ سال در انبار‌های دستگاه‌های قضایی بدون استفاده قرارداشتند مجددا به چرخه تولید سرمایه برگشتند. زمینه برای فعالیت رسمی و در چارچوب قوانین جاری کشور شکل گرفت و مردم به سمت شفافیت در فرایند کسب و کار خودشون پیش رفتند.

مدیرعامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، افزود: هرچند که به دلیل برخی از بروکراسی‌های اداری و انتظار برای امضا برخی مدیران معضلاتی برای شروع فعالیت این افراد شکل گرفت، اما در کل می‌توان سال ۹۹ را سالی رو به جلو برای حوزه استخراج رمزارز در نظر گرفت؛ اما باید دقت کرد که حوزه رمزارز تنها به استخراج خلاصه نمی‌شود و یکی از فعالیت‌های بسیار کارآمد در این حوزه بحث تبادلات آن است. زیرساختی که به همت جوانان ایرانی در بالاترین سطح کیفی ایجاد و ارائه شده و به تنهایی توانسته است میلیارد‌ها تومان از سرمایه مردم را در محیطی امن و شفاف مدیریت کنند.

وی به نبض فناوری گفت: همچنین علاوه بر آن با ایجاد بازار‌های داخلی در حوزه تبادلات رمزارز در داخل کشور، بسیاری از افراد فعال در این حوزه سرمایه‌های خود را از خارج کشور در عرض کمتر از چند ثانیه (!) به داخل کشور هدایت کردند که این خود می‌تواند محرکی برای اقتصاد خرد و کلان کشور باشد؛ اما متاسفانه در اواخر سال شاهد بعضی از بی مهری‌ها نسبت به این کسب و کار‌ها بودیم تا جایی که حتی به دلایل نامشخص هم ردیف سایت‌های شرط بندی و قمار قرار گرفتند.

کرمی افزود: برخی از رفتار‌های هیجانی ناشی از نگرانی حاکمیت از احتمال ایجاد معضلات جدی در مباحث اقتصادی کشور بوده که این نگرانی‌ها کاملا به جا و منطقی هستند، اما روش برخورد قهری با کسب و کار‌ها در حوزه تبادلات رمزارزی نه تنها به خود آن کسب و کار لطمه جدی وارد می‌کنند بلکه باعث هدایت سرمایه‌های درگردش آنان به بازار‌های غیر رسمی و زیر زمینی می‌شود که این امر در حجم بازار موجود می‌تواند به مراتب تبعات بسیار سنگین تری ایجاد کند. مسیر صحیح، نظارت شفاف است. حفظ و ایجاد ابزار‌هایی که مردم بتوانند در یک فضا امن و شفاف اقدام به مدیریت سرمایه خود کند.

مدیرعامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، اظهار کرد: هرچند که رمزارز‌ها غالبا از نوع سرمایه هستند و بازار‌های سرمایه‌ای به دلیل ماهیت خود دارای ریسک هستند و هر فرد قبل از ورود به این حوزه می‌بایست از ریسک‌ها و خطرات احتمالی آن مطلع باشند تا بتواند به میزان درست و در فضایی درست اقدام به ورود کند.

وی ادامه داد: با توجه به موارد اشاره شده در بالا پیش‌بینی می‌کنیم که در سال ۱۴۰۰ بتوانیم با ارائه خدمات شایسته‌تر و کامل‌تر به حوزه‌های مختلف رمزارز ها، سهم بیشتری از این بازار را در اختیار بگیریم و کمکی برای حل معضلات اقتصادی اقشار مختلف جامعه باشیم. این امر تنها با همراهی مردم و همکاری دستگاه‌های حاکمیتی محقق خواهد شد. مسیر شخص و روشن است، امیدواریم به دور از هیجان و بروکراسی‌های اداری هرچه سریع‌تر بر قطار فناوری سوار شویم تا فردا حسرت امروز را نخوریم.

وی تأکید کرد: هدف بعدی ما در سال ۱۴۰۰ صادرات خدمات بر بستر بلاکچین است. بستری که مرز‌های جغرافیایی را کنار زده و زمینه را برای ایجاد یک بازار بزرگ جهانی محیا کرده است. تا امروز ایرانیان برای ورود به بازار‌های رمزارزی چه تبادل و چه استخراج نیاز به ارائه دهنده سرویس خارجی بودند که امیدواریم در سال جاری این مسیر را متحول کنیم. تا جایی که نه تنها نیاز بازار داخلی را برطرف کنیم، بلکه حتی بتوانیم خدمات موجود را که در داخل کشور پیاده سازی شده اند در قالب صادرات خدمات به سایر ملل ارائه کنیم و چرخه خروج ارز از کشور را به ورود ارز به کشور تغییر دهیم.

کرمی به نبض فناوری گفت: ماینو یکی از پروژه‌های این شرکت است که در این لحظه می‌تواند بر اساس پتانسیل‌ها موجود در کشور اقدام به تولید سرمایه‌ای با ارزش بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در ماه کند. ابزاری که موجود است و صرفا به دلیل عدم همکاری برخی از نهاد‌های دولتی نتوانسته است نقش خود را به درستی در این مسیر اجرا کند. عدم همکاری در اجرا برخی مصوبات که در سال گذشته به تصویب بالاترین مقام آن سازمان رسیده است، اما بعد از گذشت بیش از ۱ سال هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دستورالعمللی از سوی وزارت نیرو مبنی برای ارائه تخفیف به فعالان حوزه استخراج رمزارز در صورت استفاده از زیرساخت‌های فنی داخلی که می‌تواند با کاهش هزینه‌های جاری فعالان این حوزه مشوقی عالی برای فعالان قانونی این صنعتگران باشد. ابزار موجود است، زمینه فعالیت قانونی هم موجود است، تنها حمایت سایر دستگاه‌ها از فعالان این حوزه نیاز است تا بتوان در کنار حل معضلات جاری در حوزه تامین و مدیریت توزیع انرژی، محرکی برای رشد و تعالی این صنعت قرار گیرد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی