کد خبر: ۱۵۲۸۲
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

ایجاد ۳۵۰ هزار شغل مستقیم در کشور توسط شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، تعداد شرکت‌های خلاق و دانش بنیان با همدیگر را حدود ۵ هزار و ۷۵۰ شرکت د انش بنیان و هزار و ۴۰۰ شرکت خلاق عنوان کرد و گفت: این دو شرکت توانسته‌اند چیزی حدود ۳۵۰ هزار شغل مستقیم در کشور و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی یا گردش مالی داشته باشند که چیزی نزدیک ۱۲ میلیارد دلار می‌شود.

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد چندین موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: یکی از این موضوعات حمایت از تحقیقات مرز دانش است که این مهم را ستاد‌های فناوری و راهبردی کار‌ها را پیش می‌برد. همچنین بحث حمایت، تولید و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان است که در سال ۹۲ تعداد شرکت‌ها حدود ۵ تا ۱۰ شرکت بود که اکنون به ۵ هزار و ۷۵۰ شرکت دانش بنیان در انتهای سال ۹۹ رسیده است.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در واقع شرکت‌هایی هستند که در حوزه‌های مختلف از طریق تبدیل علم به ثروت برای کشور ثروت افزایی و اشتغال آفرینی می‌کنند. همچنین در کنار شرکت‌های دانش بنیان برنامه توسعه زیست بوم صنایع فرهنگی و خلاق را در دستور کار داریم که در این برنامه شرکت‌های خلاق را در حوزه‌های مختلف را رشد می‌دهد. به همین منظور دو شرکت (دانش بنیان و خلاق) در دل کشور شکل گرفته و رشد پیدا کرده‌اند.

کرمی، تعداد شرکت‌های خلاق و دانش بنیان با همدیگر را حدود ۵ هزار و ۷۵۰ شرکت د انش بنیان و هزار و ۴۰۰ شرکت خلاق عنوان کرد و گفت: این دو شرکت توانسته‌اند چیزی حدود ۳۵۰ هزار شغل مستقیم در کشور و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی یا گردش مالی داشته باشند که چیزی نزدیک ۱۲ میلیارد دلار می‌شود.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری برای اینکه بتوانند برای این شرکت هم در داخل و خارج کشور بازار ایجاد کند یک کریدور صادراتی را در کنار تمام تسهیلات و خدماتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (توانمندسازی، حمایت از افراد تحصیلکرد، تسهیلات مالی و لیزینگ، تسهیلات مشاوره‌ای، تسهیلات استقرار در محل مسکونی، و استقرار در دل پارک‌های علم و فناوری) در مجموع ۱۱۲ نوع خدمت به شرکت‌ها می‌دهد. یکی از این خدمات کریدور صادراتی برای این شرکت‌ها است. در همین راستا اخیرا در دل ۱۵ کشور همسایه و برخی کشور‌های جنوبی شرقی آسیا مثل کره و چین همین‌طور سوریه توانستیم کریدور صادراتی و پاویون صادراتی را ایجاد کنیم. وی اضافه کرد: ایجاد خانه‌های نوآوری و صادرات در کشور کنیا، سوریه، روسیه، ترکیه، چین جایگاه‌هایی که شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان می‌توانند در آنجا حضور پیدا کرده و شوروم برای عرضه محصولات تولیدی خودشان داشته باشند.

کرمی تصریح کرد: شاید یکی دیگر از کار‌هایی که معاونت علمی و فناوری طی این سال‌ها انجام داده است توجه به شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی بود با توجه به اینکه صنایع فرهنگی در دنیا بسیار ارزآور و اشتغال‌زا است ۲۷ هزار میلیارد دلار گردش مالی صنایع خلاق در دنیا بوده که از آن به اقتصاد خلاق نام برده می‌شود. کسب وکار‌های فضای مجازی، صنایع دیداری و شنیداری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بازی و اسباب بازی و سرگرمی، طراحی و مد، نشر و چاپ و یادگیری، گیاهان دارویی و طب سنتی این‌ها صنایعی هستند که اگر به این‌ها پرداخته شود بسیار قابلیت رشد دارند. در همین راستا خانه‌های خلاق در دل استان‌ها شکل گرفته است. همچنین در درون خانه‌های خلاق ما موضوع ایده تا محصول را در این صنایع فرهنگی به جد دنبال می‌کنیم. امیدواریم با ایجاد شتابدهنده‌های تخصصی بتوانیم در کنار توانمندسازی شرکت‌های خلاق به حوزه کارآفرینی و اشتغال زایی، را برای بیش از ۵۰ درصد فارغ التحصیل دانشگاهی که عمدتا در حوزه علوم انسانی و هنر و اقتصاد تحصیل می‌کنند، داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که راه‌اندازی مراکز نوآوری و خانه‌های خلاق بتوانند ظرفیت و پتانشیل و داشته‌های فناورانه و نواورانه و فرهنگی کشور در پیشینه تاریخی و تمدنی بسیار پرباری برخوردار است احیا کنند تا این صنایع حرفی برای گفتن داشته باشند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی