کد خبر: ۱۵۳۰۲
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۰

پرسه زدن سیاهچاله ای در درون کهکشان

مدت هاست که دانشمندان این نظریه را مطرح می کنند که سیاهچاله های عظیم می توانند در فضا پرسه بزنند.

به گزارش «نبض فناوری»،  محققان مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان واضح ترین مورد در باره حرکت سیاهچاله ای بزرگ را شناسایی کرده اند. نتایج یافته آنها در Astrophysical Journal منتشر شده است.

دومینیک پس، ستاره شناس در مرکز اخترفیزیک که این مطالعه را هدایت می کند گفت:« انتظار نداریم که اکثر سیاهچاله های ابرجرم در حال حرکت باشند. آنها آنقدر سنگین هستند که حرکت آنها دشوار است.

پسس و همکارانش در پنج سال گذشته با مقایسه سرعت سیاهچاله ها و کهکشان های بزرگ در تلاش بوده اند تا این اتفاق نادر را مشاهده کنند.

این تیم ابتدا 10 کهکشان دور و سیاهچاله های بزرگ در هسته آنها را بررسی کرد. آنها به طور خاص سیاهچاله هایی را که درون دیسک های پیوندی آنها آب وجود دارد( ساختارهای مارپیچی که به سمت داخل به سمت سیاه چاله می چرخند) مطالعه کردند.

همانطور که آب به دور سیاهچاله می چرخد، پرتوی لیزری مانند نور رادیویی تولید می کند که به عنوان میزر شناخته می شود. Pesce می گوید، وقتی با شبکه ترکیبی از آنتن های رادیویی با استفاده از تکنیک معروف به تداخل سنج پایه VLBI بسیار طولانی مورد مطالعه قرار می گیرد، اندازه گیرها به اندازه گیری دقیق سرعت سیاهچاله کمک می کنند.

این تکنیک به تیم کمک کرد تا تشخیص دهد که از 10 سیاه چاله بزرگ 9 تا در حالت استراحت هستند؛اما یکی در حال حرکت است.

این سیاهچاله در فاصله 230 میلیون سال نوری از زمین واقع شده و در مرکز کهکشان به نام J0437 + 2456 قرار دارد. جرم آن حدود سه میلیون برابر خورشید است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی