کد خبر: ۱۵۳۱۲
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۰
به وسیله تلسکوپ هابل صورت گرفت؛

رصد سیاره فراخورشیدی در آستانه تشکیل جو

دانشمندان با استفاده از اطلاعات ارسالی از تلسکوپ فضایی هابل سیاره‌ای فراخورشیدی را که در مراحل تشکیل جو است؛شناسایی کردند.

رصد سیاره فراخورشیدی در آستانه تشکیل جو

به گزارش «نبض فناوری»، دانشمندان سازمان فضایی ناسا با بهره‌گیری از تصاویر ارسالی تلسکوپ هابل سیاره‌ای سنگی خارج از منظومه شمسی را پیدا کردند که به دلیل فوران آتش‌فشان‌های متعدد جوی جدید در سطح آن در حال تشکیل است.

بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که چگالی، اندازه و سن این سیاره تقریباً با کره زمین برابر ولی جو آن مملو از گازهای سمی است. جو این سیاره به دلیل انتشار بیش از اندازه گازهای شیمیایی به طور کلی تغییر کرده و اکنون اتمسفری جدید در حال شکل‌گیری است. برخی از اخترشناسان معتقدند سیاره تازه کشف شده بسیار بزرگ‌تر از کره زمین بوده ولی به دلیل تششعات هسته‌ای و فوران مواد مذاب سطح آن کوچک‌تر شده است.

رصد سیاره فراخورشیدی در آستانه تشکیل جو

در حقیقت این سیاره که دانشمندان آن را GJ ۱۱۳۲ b نامیده‌اند دارای دو جو است. به طوری که جو دوم آن از مقادیر زیادی هیدروژن، آمونیاک و متان تشکیل شده است. دانشمندان اعلام کردند جو اولیه این سیاره جذب لایه گوشته شده و به مروز زمان جو دوم به طور کامل سطح سیاره را می‌پوشاند.

کشف سیاره GJ ۱۱۳۲ b باعث شده است که اخترشناسان تحقیقات جدیدی را در مورد جو سیاره‌های منظومه شمسی آغاز کنند. احتمالاً سیاره‌های زیادی در کهکشان راه‌شیری در زمان تشکیل جو متفاوت از آنچه اکنون وجود داره داشته‌اند و کسب اطلاعاتی دقیق در این مورد می‌تواند آگاهی بشر نسبت به ساختار سیاره‌ها و تاریخچه تشکیل آن‌ها را افزایش دهد.

منبع/ آنا 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی