کد خبر: ۱۵۳۹۶
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

فضانوردان آینده می توانند به زمین تلفن کنند

پیشرفت در فناوری گیرنده لیزر در آینده می تواند ارتباطات قابل اطمینان و با کیفیتی را برای اکتشافات فضایی فراهم کند.

به گزارش «نبض فناوری»،  فناوری جدید لیزر می تواند کیفیت ارتباطات در اعماق فضا را بهبود بخشد و عبور از مرزهای نهایی را برای انسان آسان تر کند.

بیشتر ارتباطات فضایی امروز به سیگنال های رادیویی متکی است. اما این سیگنال همانطور که نور یا هر موج الکترومغناطیسی دیگر حرکت می کنند، پراش و گسترش می یابند.

گرفتن کافی سیگنال رادیویی فضایی از جایی مانند مریخ به یک دیش کاملا بزرگ نیاز دارد.  ارتباط لیزر می تواند با گیرنده هایی به عرض حدود 20 سانتی متر کار کند و پرتوهای لیزر متراکم می توانند اطلاعات بیشتری نسبت به رادیویی حمل کنند. اما سیگنال های لیزر در سطح توان پایین تری منتقل می شوند.

گیرنده جدید محققان برای بزرگنمایی سیگنال ورودی بدون کاهش کیفیت آن، تعاملات بین فوتون ها را دستکاری می کند (روشی به نام تقویت حساس به فاز (PSA)). این رویکرد بسیار جالب است، زیرا تقویت كننده های امروزی نویز تحریف كننده ایجاد می كنند. چالش بعدی غلبه بر اعوجاج ناشی از جو زمین است.

در سال 2013 آزمایشگاه لینکلن و ناسا نوع دیگری از انتقال لیزر بین یک فضاپیما و زمین را با موفقیت آزمایش کردند. در این روش از یک گیرنده شمارش فوتون استفاده شده است که هنگام برخورد با ردیاب، ذرات نوری منفرد را کاهش می دهد. این برای انتقال داده ها که می تواند به صورت عددی رمزگذاری شود بسیار کارآمد است. گیرنده های PSA در دمای اتاق کار می کنند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
جالبه ولی بازهم فضانوردی که رفته مریخ نمیتونه با زمین تلفنی صحبت کنه چون در کمترین فاصله مریخ تا زمین نور به سه و نیم دقیقه زمان برای طی مسافت مریخ تا زمین نیاز داره. پس با نور تماس تلفنی تا مریخ شدنی نیست ولی تا ماه شدنی هستش
0
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی