کد خبر: ۱۵۴۰۳
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

آیا صاعقه باعث شروع حیات روی کره زمین است؟

دانشمندان اعلام کردند که صاعقه می تواند چیزی را که زمین برای شروع حیات نیاز داشته تامین کرده باشد.

به گزارش «نبض فناوری»، این سوال که چگونه زندگی روی زمین آغاز شده مدتها ما را شیفته خود کرده است و تحقیقات جدید نشان می دهد که صاعقه اولیه می تواند نقش مهمی در ایجاد حیات در این سیاره داشته باشد.

صاعقه هنگام برخورد به زمین نوعی شیشه به نام سنگ آذرخشی ایجاد می کنند. سنگ آذرخشی حاوی فسفر، یکی از اصلی ترین مواد اصلی برای تشکیل زندگی هستند. این ماده سازنده اغلب در داخل سنگهای نامحلول قفل شده است.

محققان اکنون فکر می کنند که زمین اولیه مورد حمله صاعقه بوده به قدری که مقدار لازم فسفر واکنشی را برای شروع زندگی در ختیار گرفته است. در حقیقت، همین روند می تواند در سایر سیارات نیز اتفاق بیفتد.

بنیامین هس، دانشمند علوم زمین و کره زمین از دانشگاه ییل می گوید: این کار به ما کمک می کند تا بفهمیم که چگونه زندگی در زمین شکل گرفته و چگونه ممکن است در سایر سیارات زمین مانند نیز شکل بگیرد.

از آنجا که فسفر واکنشی را می توان در ماده معدنی محلول اسکرایبرسیت یافت، بنابراین تصور می شود که شهاب سنگها غنی از اسکرایبرسیت مسئول رساندن فسفر به سیاره ما بوده اند.

محققان از طریق یک مدل رایانه ای تخمین زدند که در اوایل عمر زمین هر سال حدود 1 تا 5 میلیارد رعد و برق اتفاق می افتاده است (ما امروز فقط 560 میلیون بار در سال می بینیم) .

در حقیقت ، فسفر حاصل از حملات صاعقه ممکن است در حدود 3.5 میلیارد سال پیش، بیش از فسفر ناشی از شهاب سنگ باشد.

این همچنین یک سیگنال شیمیایی است که ما می توانیم به دنبال آن در جهان های بیگانه نیز باشیم؛ زیرا اگر فسفر واکنش زنجیره ای ایجاد کند که منجر به زندگی در زمین شود، همان دنباله از حوادث نیز ممکن است در جاهای دیگر اتفاق بیفتد.

این تحقیق در Nature Communications منتشر شده است.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی