کد خبر: ۱۵۴۱۹
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۵

ساخت تایر بدون باد و فوق العاده مقاوم برای دوچرخه با تکنولوژی مریخ نوردهای ناسا

یک استارتاپ که در زمینه تولید تایر فعالیت می‌کند، با استفاده از تکنولوژی مریخ نوردهای ناسا چرخی بدون باد برای دوچرخه ساخته که مقاومتی در حد تیتانیوم دارد.

به گزارش «نبض فناوری»، فناوری پیشرفته‌ای که ناسا از آن برای مریخ نوردها استفاده می‌کند، احتمالاً به زودی به دوچرخه‌ها می‌آید. استارتاپ Smart Tire Company با استفاده از این تکنولوژی، یک تایر آلیاژی بدون باد ساخته است. سازنده انعطاف‌پذیری این تایر را در حد لاستیک و مقاومتش را در حد تیتانیوم توصیف کرده و معتقد است کاربردهای آن فراتر از دوچرخه‌ها خواهد بود.

این تایر که Metl نام دارد، با همکاری ناسا ساخته شده و اولین محصول تجاری با استفاده از فناوری تایر بدون باد آلیاژ حافظه دار (SMA) این آژانس به شمار می‌رود. ناسا پیشتر از همین فناوری برای ساخت چرخی بسیار مقاوم از جنس آلیاژ شبکه‌ای نیکل-تیتانیوم استفاده کرده بود که تا قسمت رینگ خم می‌شد و دوباره به حالت اول باز می‌گشت.

ساخت تایر بدون باد و فوق العاده مقاوم برای دوچرخه با تکنولوژی مریخ نوردهای ناسا

مهندسین Metl با استفاده از همین خاصیت آلیاژ ناسا، چرخی فوق العاده مقاوم برای دوچرخه‌های نسل بعد ساخته‌اند که هیچ گاه به باد کردن نیاز ندارد. به منظور افزایش هر چه بیشتر مقاومت چرخ در برابر پنچر شدن، آلیاژ حافظه دار آن چندین برابر فولاد مقاومت بیشتری تحت فشار داشته و طول عمر بسیار بیشتری دارد، بنابراین برای محیط زیست نیز مفید بوده و از ورود تایرهای لاستیکی از رده خارج به طبیعت جلوگیری کند.

Smart Tire Company در حال همکاری با شرکت حمل و نقل Spin (زیرمجموعه فورد) بوده و می‌خواهد این چرخ را برای اسکوترهای برقی ساخته و در آینده صنعت خودرو را با آن متحول کند.

Metl در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و آبی متالیک در تاریخ نامعلومی در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد. سازنده قیمت این محصول را اعلام نکرده است.

منبع/ دیجیاتو

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی