کد خبر: ۱۵۴۲۵
|
۱۴ فروردين ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری؛

چرا وزارت نیرو از اجرای دستورالعمل ابلاغی خود برای ماینرها شانه خالی می‌کند؟/ تبدیل ایران به قطب‌ اقتصادی در دنیا با بها دادن به بیت کوین‌ها

مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، با اشاره به اجرایی نشدن دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو برای ماینرها، گفت: طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو در بندهای ۳-۴ ذکر شده است که در صورت استفاده ماینر‌های ایرانی از استخر‌های داخلی تخفیف ۱۵ درصدی در تعرفه برق خواهند شد؛ اما این مصوبه اجرایی نشده است.

سجاد کرمی مدیرعامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به چالش این شرکت با وزرات نیرو، اظهار کرد: دستگاهی که بیشترین خسارت را از فعالیت غیر قانونی ماینر‌ها متحمل شده  است. وقتی ابزار ماینو را برای چندین بار ارائه و از آن‌ها طلب اجرای دستور العمل ابلاغی از سوی وزیر نیرو را می‌کنیم شانه خالی می‌کنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که اگر دستورالعمل ابلاغی اجرایی شود، فعالیت بسیاری از فعالان زیر زمینی روند قانونی پیدا می‌کند، اما با عدم اجرای آن بسیاری از افرادی که حتی می‌خواهند به صورت قانونی فعالیت کنند به سمت فعالیت زیرزمینی سوق داده می‌شود.

کرمی با اشاره به آزادسازی بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه از سری دستگاه‌های توقیف شده، گفت: اگر روند وزارت نیرو اصلاح نشود متاسفانه سال آینده حتما با مشکل تامین انرژی روبرو خواهیم بود. در سطح کل کشور
رویکرد وزارت نیرو ایجاد ترس و رعب و وحشت در بین فعالان این حوزه است در غیر این صورت اگر تصمیم به سازندگی این صنعت داشت به جای تهدید به جریمه مردم و پیشنهاد گزارش میدانی در مقابل دریافت پول، به ابزار‌های کارآمدی توجه می‌کرد به تنهایی می‌توانست به طور هم زمان به رشد قانونی این حوزه کمک کرده و هم حجم بسیار زیادی از فعالیت‌های زیرزمینی و استفاده از برق دزدی کاهش پیدا می‌کرد.

مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، با اشاره به بند ۳-۴ دستور العمل وزارت نیرو که سال گذشته با امضا وزیر نیرو منتشر شد، گفت: در این بند به این نکته اشاره شده که در صورت استفاده ماینر‌های ایرانی از استخر‌های داخلی تخفیف ۱۵ درصدی در تعرفه برق خواهند شد. تمام بند‌های این دستور العمل اجرا شد به جز این یک بند وقتی هم از وزارت نیرو پیگیری می‌کنیم با کمال خونسردی می‌گویند باید این بند حذف شود. در صورتی که بنده به دلیل ماهیت کسب و کاری که دارم مستقیما با تمام اقشار ماینر‌ها در تماس هستم. از روزی که دستگاه‌های توقیف شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق آزاد شد جدا از رفع معضل اجتماعی که شکل گرفت؛ باعث شد اکثر افرادی که به دلیلی فعالیت غیر قانونی گرفتار شده بودند هم اکنون ابراز تمایل به فعالیت قانونی و کمک به تامین ارز واردات کشور می‌کنند.

وی ادامه داد: مشکل اساسی فعالیت قانونی کار کردن این صنعت تعرفه برق گران و خارج از منطق آن است که این ۱۵درصد تخفیف که به دستور خود وزیر هم رسیده تنها راهی است که باعث می‌شود این صنعت توجیه پذیر شود و افراد به سمت فعالیت قانونی و شفاف سوق پیدا کنند. اما مدیران وزارت نیرو با کمال خونسردی می‌گویند که فعلا این بند را نمی‌توانیم اجرا و تخفیف را ارائه دهیم.

کرمی اظهار کرد: وزارت نیرو به جای اینکه به فکر گشتن ۸۵ میلیون واحد مسکونی باشد، بیاید وظایف خود را در تصویب مصوبات اجرایی کند تا مردم خودشان درخواست فعالیت قانونی را بدهند. ما همچنین پیشنهادات مشابه هم به بانک مرکزی دادیم. استفاده از استخر ایرانی به عنوان ابزاری برای برآورد دقیق درآمد ماینر‌ها به منظور اجرا صحیح مصوبه هیئت وزیران. مصوبه‌ای که به صراحتا از رمزارز دست اول صحبت کرده بود و این لفظ صرفا و صرفا از دست یک استخر بر میاید. اما بانک مرکزی با کمال بی تفاوتی دست رد به این ابزار‌ها زد و در نهایت دیدیم که بدون ارائه هیچ گونه راهکار دقیق و تنها بر اساس خوداظهاری حدودی ماینر‌ها اقدام به معرفی چند تا صرافی خاص (انحصار) بسنده کردند. ابزاری که همین الان در کشور وجود دارد و می‌تواند با توجه به پتانسیل‌های موجود فعلی و بدون در نظر گرفتن درصد رشد دست کم ماهیانه حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال در کشور تولید سرمایه کند. سرمایه‌ای که تا به امروز توسط سرویس‌های خارجی ارائه می‌شود و اگر صلاح می‌دانستند به کاربران ایرانی برگردانند.

مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، افزود: متاسفانه عدم اعتماد به سامانه‌های داخلی و عدم همراهی و همکاری نه تنها باعث از بین رفتن سرمایه‌های مالی و انسانی کسب و کار‌های داخلی در مسیر تولید می‌شود، بلکه دولت و به طور کلی حاکمیت را در کوتاه مدت با معضلات جدی روبرو خواهد کرد. متاسفانه اکثر دولتمردان داخلی تا زمانی که معضلی ایجاد نشود به فکر ارائه راهکار نیستند یعنی نوش دارو پس از مرگ سهراب.

وی تصریح کرد: حدود ۳ سال ۵۰۰ هزار دستگاه ماینر در انبار‌های سازمان تعزیرات خاک خورد در صورتی که می‌توانستند در این مدت صد‌ها هزار میلیارد زیاد تولید سرمایه کنند و بعد از ۳ سال نتیجه این شد که این صنعت می‌تواند محرک اقتصاد باشد. برخی از دستگاه‌ها با همکاری زمینه را ایجاد کردند، اما برخی از نهاد‌ها نظیر وزارت نیرو با عدم انجام وظایف خود که از بالاترین فرد تصمیم گیرنده در آن وزارت خانه به تصویب رسیده باعث شد تمام زحمات قبلی از بین برود و رسما پتانسیل‌های قانونی کشور در این حوزه را به سمت فعالیت زیر زمینی سوق دهند تا جایی که سخنگوی وزارت نیرو نگران از روشن شدن دستگاه ماینر در منازل مسکونی شده است.

کرمی تأکید کرد: تجربه نشان داده که برخورد‌های قهری هیچ وقت سازنده نبوده و در عوض هرجا حاکمیت به مردم اعتماد کرده بهترین جواب را گرفته است. شرکت ما به پشتوانه ابلاغیه وزیر نیرو این کشور در این حوزه سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵ میلیارد ریال کرده، فناوری روز دنیا را وارد کشور کرده است، به فرمایش مقام معظم رهبری سعی کرده چرخ تولید را در کشور به گردش در بیاورد؛ اما متاسفانه با عدم انجام وظایف وزارت نیرو تمام این زحمات و سرمایه‌ها در حال از بین رفتن هستند. تیم فنی ما اگر با این رفتار‌ها دلسرد شوند بدون شک با توجه به سطح علم و دانشی که دارند یک بلیط یکطرفه به یکی از کشور‌های اروپایی یا آمریکایی می‌گیرند و ما باید از این به بعد در اخبار به دنبال شنیدن موفقیت‌های جوامع غربی با تلاش جوانان ایرانی باشیم.

وی گفت: امیدوارم واقعا نهاد‌های ذیربط نظری به این رفتار‌ها و معضلات داشته باشند. امروزه شاهد نگاه منطقی و باز قوه مقننه و قضاییه کشور در حوزه رمزارز‌ها هستیم و باور دارند که این حوزه می‌تواند با کمک همین جوان‌ها باری از مشکلات را از دوش حاکمیت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بردارند. حتی در دستگاه اجرایی کشور هم بسیاری از مدیران و معاونان دید مشابهی دارند و در راه قانونمند شدن این حوزه در کشور در حال تلاش هستند، اما باید باور داشته باشیم که اگر یک چرخ دنده از کل این ماشین محرک از کار بیفتد یا خلاف جهت شروع به گردش کند کل این سیستم با مشکل روبرو می‌شود.

کرمی خاطرنشان کرد: ما اکنون نیازمند همراهی و همکاری تمام دستگاه‌های تصمیم گیرنده کشور برای انجام یک فرآیند قانونی در کشور هستیم. فرآیندی که نه تنها می‌تواند حجمی از معضلاتی نظیر بیکاری، بزه و عمل خلاق، مشکلات مالی و معیشت و ... را بر طرف کند بلکه می‌تواند در آینده و در گام دوم انقلاب اسلامی، ایران را به یکی از قدرت‌های اقتصادی در دنیا تبدیل کند. رمزارز‌ها یکی از ابزار‌های آینده هستند که امروز ما به آن‌ها بها نمی‌دهیم.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
وبگردی