۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۵

کشف یک سیاره اَبرزمین که احتمالا میزبان حیات فرازمینی است

محققان یک سیاره اَبرزمین کشف کرده‌اند که به دور یک ستاره کوتوله قرمز در حال چرخش است؛ آنها می‌گویند این اَبرزمین می‌تواند میزبان حیات فرازمینی باشد.

به گزارش «نبض فناوری»، روزنامه دیلی میل اعلام کرد، دمای سطح این سیاره فراخورشیدی «ابرزمین» اندکی خنک تر از «ونوس» است و این سیاره اتمسفری دارد که می تواند میزان حیات فرازمینی باشد.

ستاره شناسان موسسه ماکس پلانک Max-Planck با استفاده از روش های مختلف رصد، این جهان بیگانه را که در فاصله ۲۶ سال نوری به دور یک ستاره کوتوله به نام Gliese ۴۸۶ می چرخد، کشف کردند. این سیاره که Gliese ۴۸۶b نام دارد، دارای شعاع ۱.۳ برابر بیشتر از زمین و جرم آن ۲.۸ برابر سیاره ماست. این سیاره هر ۱.۴۶ روز یک بار به دور ستاره Gliese ۴۸۶ می چرخد.

محققان خاطر نشان کردند که این سیاره دارای یک ترکیب آهن-سیلیکات مشابه ساختار زمین است اما بسیار گرمتر از زمین بوده به طوری که دمای سطح آن ۴۲۸ درجه سانتیگراد است.

با این حال ستاره شناسان اظهار داشتند که برای مشخص کردن اینکه آیا این سیاره اتمسفر دارد یا خیر یا اینکه آیا این سیاره قابل سکونت بوده یا برای حیات مناسب است، به مطالعات بیشتری در آینده نیاز است.

این سیاره آنقدر داغ نیست که بتواند به یک «سیاره گدازه» (سیاره ای که در آن جو از بین رفته و سنگ های مذاب در قسمت های بسیاری از سطح آن جریان دارد) تبدیل شود اما انتظار می رود که گدازه روان هنوز داشته باشد.

این موضوع ستاره شناسان را بر آن داشت تا احتمال وجود جو را در این سیاره و نیز مناسب بودن آن را برای حمایت از حیات، در نظر بگیرند. با این حال آنها توضیح ندادند که چه نوع حیاتی می تواند در چنین سیاره داغی وجود داشته باشد.

اَبَرزَمین، یک سیاره فراخورشیدی با جرمی بیشتر از زمین است، اما جرم آن به اندازه قابل توجهی کمتر از غول‌های یخی منظومه خورشیدی یعنی اورانوس و نپتون است. جرم اورانوس ۱۴.۵ برابر و جرم نپتون ۱۷ برابر زمین است.

منبع/ ایرنا