کد خبر: ۱۵۴۶۵
|
۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

ساخت اولین گوی اطفاء حریق همراه با فناوری‌های نوین

اولین گوی اطفاء حریق همراه با فناوری‌های نوین ساخته شد.

به گزارش «نبض فناوری»، حکیم فرجی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اطفاء حریق گفت:  به طور میانگین در هر ۹ ثانیه یک حریق در دنیا رخ می‌دهد. هزینه‌های زیادی صرف جبران خسارات مادی این حریق‌ها می‌شود. بزرگترین حریق‌ها با یک شعله آغاز می‌شوند، شعله اولیه با انتشار حریق آن را غیر قابل کنترل کرده و خسارات فراوانی در پی خواهد داشت بنابراین اگر بتوان تمهیدی اندیشید تا حریق در همان ثانیه‌های نخستین آغاز آتش سوزی اطفا شده و یا انتشار آن به تعویق افتد می‌توان بخش زیادی از خسارات وارده بر اثر انتشار حریق را کاهش داد.

او افزود: توپ اطفاء حریق وسیله‌ای سبک، قابل حمل و موثر برای جلوگیری از انتشار و اطفاء حریق‎‌های مهیب است.  این محصول ظاهری شبیه توپ فوتسال داشته و با قطر بیرونی حدوداً cm ۱۵ (کروی شکل به وزن ۲/۱ کیلوگرم و مجهز به حسگر دما و شعله آتش است. این توپ حاوی پودری متشکل از مواد کنترل کننده و خاموش کننده حریق با درصدی مشخص و گاز بوده که در صورت تماس با شعله یا در دمای بالای ۸۵ درجه سانتی‌گراد ظرف ۵ الی ۸ ثانیه به صورت خودکار عملکرد هوشمند و اتوماتیک عمل کرده و به طور همزمان گاز داخل آن اکسیژن آتش را جذب و پودر آن نیز پخش شده و شعله را سریعاً خفه می‌کند و در یک لحظه آتش خاموش می‌شود. این محصول برای خاموش کردن آتش‌های نوع A  ،B ،C ،D مناسب بوده و نیازی به هیچ گونه هزینه شارژ و نگهداری ندارد.

فرجی با اشاره به قابلیت استفاده گوی اطفاء حریق درانواع آتش سوزی ها بیان کرد: آتش سوزی نوع A مانند آتش سوزی‌های معمولی، سوخت‌های جامد، که پس از سوخت خاکستر به جای می گذارند و اکثراً منشا گیاهی دارند همچون انواع چوب، پارچه زغال سنگ، کاغذ  مکان‌های مورد استفاده مانند: محل نگهداری اشیاء و اوراق بهادار، کتابخانه ها، انبار‌های نگهداری کاغذ، چوب در مدت حدود ۳ ثانیه فعال می‌شود. در آتش سوزی نوع Bمانند آتش سوزی‌های ناشی از مواد منفجره، انواع مواد شیمیایی و مشتقات آن‌ها همچون نفت بنزین گازوئیل روغن گریس پالستیک الکل رنگ‌ها کائوچو و انواع مواد سوختی مایع و مکان‌های مورد استفاده مانند محل قرار گرفتن مخازن سوخت، موتور خانه ها، محل نگهداری مواد شیمیایی قابل اشتعال، انبار‌های مهمات سالح، خودرو‌ها در مدت ۶ ثانیه فعال می‌شود.

او ادامه داد: در آتش سوزی نوع C آتش سوزی‌های ناشی از گاز‌های قابل اشتعال مانند LPG، CNG، گاز متان، اتان، بوتان و دیگر گاز‌های قابل اشتعال را شامل می شود و مکان‌های مورد استفاده همچون خودرو‌های گاز سوز پاالیشگاه‌ها مخازن گاز، ایستگا‌های گاز تولید کنندگان انواع گاز مجاورت انواع دستگاه‌های گازسوز آزمایشگاه‌ها است و در آتش سوزی نوع E آتش سوزی‌های برقی، حریقی که منشاء الکتریکی داشته باشد مثل آتش سوزی‌های ناشی از تابلو‌های برق ژنراتورها، کابل‌های فشار قوی و مکان‌های مورد استفاده همچون: پست‌های برق دیتا سنتر‌ها و اتاق‌های سرور تجهیزات مخابراتی، دستگاه‌های دیجیتالی و الکتریکی اداری و خانگی که در مدت زمان حدود ۳-۵ ثانیه فعال می‌شود. 

مدیرعامل شرکت دانش بنیان با اشاره به پیشگیری گوی اطفاء حریق در آتش سوزی ها بیان کرد:گوی اطفاء حریق از انتشار حریق در همان ثانیه‌های ابتدایی آغاز آتش سوزی و شامل چند عملکرد مانند عملکرد اتوماتیک بدون نیاز به حضور اپراتور،  بسیار مطمئن و ایمن،  کوچک، سبک و قابل حمل، پوشش دهی مناسب فضاهای با متراژ بالا،  قابلیت نصب روی دیوار، سقف کاذب، محل‌های پرخطر و پر اهمیت جهت افزایش ضریب ایمنی،  طول عمر زیاد( ۵ سال) بدون نیاز به مراقبت و شارژ دور‌های و تست بدنه،  مقاوم در برابر فرسودگی و ضربه می شود.

او ادامه داد: جلوگیری گوی اطفاء حریق در آتش سوزی ها قابل استفاده در شرایط جوی مختلف و دارای پوشش ضد آب،  عدم وجود مواد سمی و مسموم کننده در این محصول و بی خطر برای انسان و محیط زیست،  عدم آسیب به تجهیزات الکترونیکی و اسناد و مدارک،  پخش صدایی به انداره ۱۲۰ دسیبل قابل شنیدن به عنوان آژیر در هنگام فعال شدن جهت آگاهی و اطلاع از آتش سوزی،  عدم ایجاد ضایعه و ترکش تخریب کننده در زمان انفجار و عدم وجود موج انفجار موقع عملکرد،  قیمت بسیار مناسب در قیاس با سایر سیستم‌های اطفا حریق رایج است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان با اشاره به  محل استفاده گوی اطفاء حریق گفت: گوی اطفاء حریق در انبار‌های کالا‌ها، صنایع الکتریکی و مخابراتی،  نیروگاه‌ها،  سایت‌های پتروشیمی،  مدارس و منازل، صنایع معدنی، خودرو‌ها و خودروسازی ها، کتابخانه‌ها و مخازن بانک‌ها، پاگرد ساختمان‌های تجاری و مسکونی و اداری، پارکینگ خودرو‌ها و تونل‌ها، کارگاه‌های ساختمانی و پروژه‌ها کاربرد زیادی دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی