کد خبر: ۱۵۴۸۵
|
۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۳

آغاز سال ۱۴۰۰ شمسی و همزمانی بهار و پائیز در جهان

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در توضیحاتی از شروع همزمان فصل بهار و پائیز در دو نیمکره شمالی و جنوبی کره زمین خبر داد.

به گزارش «نبض فناوری»، مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: هم اکنون ساعت ۱۳:۰۷ ظهر شنبه سی ام اسفندماه ۹۹، مهرتابان به نقطه اعتدال بهاری رسیده و فصل بهار در نیمکره شمالی زمین شروع شد. همزمان در این روز، فصل پائیز در نیمکره جنوبی آغاز خواهد شد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار کرد: از آنجا که لحظه تحویل سال، پس از ساعت ۱۲ ظهر است و شنبه ۳۰ اسفند، سیصد و شصت و ششمین روز سال است، سال ۱۳۹۹ خورشیدی سالی کبیسه و اسفند ۳۰ روزه بود. بدیهی است نوروز ايرانی از فردای این روز یعنی یک‌شنبه آغاز می شود. در این موقع از سال، در سراسر کره زمین طول روز و شب دقیقا با هم برابر هستند.

عتیقی درباره آخرین رخداد نجومی سال ۹۹، افزود: ساعت ۰۷:۰۱ صبح امروز شنبه ۳۰ اسفندماه جاری، کره ماه به گره صعودی ( Ascending node ) رسید و برای دو هفته بالاتر از مدار زمین خواهد بود.

او ادامه داد: انحراف مداری ماه نسبت به مدار زمین، ۵.۱ درجه است، بنابراین دو مدار مورد اشاره در دو نقطه با هم تقاطع ایجاد می کنند که به آنها گره ( Node ) و یا عقده می گویند؛ نقطه ای که ماه به بالای مدار زمین می رسد، گره صعودی و نقطه مقابل آن گره نزولی ( Descending Node ) نامیده می شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران توضیح داد: ساعت ۰۴:۲۶ بامداد شنبه ۱۶ اسفندماه نیز کره ماه به گره نزولی ( Descending Node ) رسیده و برای دو هفته، پایین تر از مدار زمین قرار گرفته بود.

او گفت: ماه دارای ۳ حرکت رخگردی است که رخگرد عرضی آن به علت جابجایی کره ماه در اطراف زمین و قرار داشتن آن در نقاطی بالاتر و یا پایین تر این گره‌ها ایجاد می شود.

همنشینی سیاره سرخ با ستاره دبران مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: ساعت ۲۲:۴۵ شبانگاه شنبه ۳۰ اسفند ماه جاری، سیاره سرخ بهرام ( Mars ) با جدایی زاویه ای ۶.۹ درجه، شمال ستاره مشهور دبران ( Aldebaran ) یا چشم گاو خواهدبود؛ و تا قبل از نیمه شب می توانید این اجرام را در کمترین جدایی زاویه ای با یکدیگر مشاهده کنید.

عتیقی گفت: کمان ابروی آسمانی بالاتر و خوشه باز ستاره پروین پایین تر از این اجرام قرار دارند و جلوه زیبایی به این همنشینی خواهند داد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
وبگردی