کد خبر: ۱۵۵۲۲
|
۰۶ فروردين ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری؛

اپراتورها برای صیانت از کودکان باید بسته و پکیج کودک داشته باشند/ به ایده بنیانی در فضای مجازی نیاز داریم

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: اپراتورها باید بسته و پکیج کودک داشته باشند تا کودک بتواند در یک محیط صیانت شده نیازهایش برآورده کند. کسانی که اقدام به تولید محتوا می کنند قاعدتا باید از وزارت ارشاد و سایر ارگانها مجوز لازم را دریافت کنند؛ چرا که در آنجا نظارت بر محتوا وجود دارد.

رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» درباره جلسه شورای فضای مجازی با هیات دولت، اظهار کرد: این جلسه در رابطه با سند "صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی" تشکیل شد. رده‌بندی کلی محتوا و خدمات متناسب با سن، جنسیت و ویژگی‌های جسمی و فرهنگی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان، در محیط صیانت شده بر بستر شبکه ملی انجام شود. همچنین مقرر شد مقدمات لازم برای ساماندهی و مشارکت بخش غیردولتی در ارائه محتوا و خدمات سالم، مفید و ایمن فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا برای اجرای سند "صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی" محتوای لازم وجود دارد؟ اظهار کرد: به طور یقین در این راستا به اندازه کافی تولید محتوا داریم. برآورد کلی براساس پهنای باندی است که در اختیار هر کس قرار می‌گیردف بنابراین میانگین مصرف را محاسبه و بعد از آن براساس نیاز اقدام به تولید محتوا می‌کنیم. یکسری مطالب را در صداوسیما داریم باید به مرور زمان بهتر شود اینکه الان کمبود داشته باشیم مشخص نیست و اینکه چه مدت زمان نیاز داریم که کمبود را مرتفع سازیم. این مصوبه بیشتر مربوط به فرآیند‌های هویت سنجی و نشر محتوا بر می‌گردد.

جلیلی تأکید کرد: اپراتور‌ها باید بسته و پکیج کودک داشته باشند تا کودک بتواند در یک محیط صیانت شده نیازهایش برآورده کند. کسانی که اقدام به تولید محتوا می‌کنند قاعدتا باید از وزارت ارشاد و سایر ارگان‌ها مجوز لازم را دریافت کنند؛ چرا که در آنجا نظارت بر محتوا وجود دارد.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: همچنین لازم است محتوا را اقتصادی کنیم تا خانواده‌ها با صرف هزینه‌ای محتوای تولیدی را خریداری کنند تا با این روش چرخ اقتصادی بچرخد. همچنین خارج از فرایند بودجه سازمانی و دولت اداره می‌شود و این مدل پایداری است امیدوارم که به این سمت و سو حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نقطه کانون دنبال آیین‌نامه و تنظیم گری مناسب است که بتواند سرمایه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید محتوا برای کودک و نوجوان فراهم کند.

جلیلی اضافه کرد: دانش بنیان‌ها با بحث تولید غریبه نیستند و اینکه در عرضه محتوا‌های مورد نیاز فناوری‌های نوین را به کار ببریم، ولی چه بسا نیاز به نوآوری لبه دانش نداشته باشیم واقعا ما نیاز به شرکت دانش بنیان به معنای اینکه کرونا شیوع پیدا کرد و اقدام به تولید واکسن کرونا کنیم، نداریم ما با روش‌های نوین باید محتوا‌هایی که با هنجار‌های اجتماعی سازگار است را عرضه کنیم باید بازی بسازیم؛ بازی سازی دانش بنیانی نمی‌خواهد بلکه به ایده بنیانی نیاز دارد؛ بنابراین باید مفاهیم اجتماعی را در قالب‌های نوین و قابل قبول مخاطبان عرضه کنیم.

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
وبگردی