کد خبر: ۱۵۵۳۹
|
۰۳ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

تشخیص نحوه سازگاری با بیماری‌ها توسط هوش مصنوعی

در فرآیند انتخاب طبیعی، جهش‌های مفید ژن از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند تا بر ژنوم‌های ما غالب شوند و ایمنی در برابر عوامل بیماری‌زا ایجاد کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، جهش‌هایی که باعث ایمنی در برابر بیماری‌ها می‌شوند، می‌توانند هنگامی که تغییرات محیطی رخ می‌دهد، افراد را مستعد دچار بیماری‌های جدیدی کنند.

تب مدیترانه‌ای فامیلیال(Familial Mediterranean Fever) یکی از این بیماری‌هاست. این بیماری، یک بیماری خودالتهابی است که در طول ۲۰ هزار سال اخیر در اروپای جنوبی، خاورمیانه و آفریقای شمالی گسترش یافته است. نزدیک به ۵۰ درصد افراد ساکن در این مناطق دارای جهش ژنتیکی هستند که آن‌ها را برای ابتلا به این بیماری مستعدتر می‌کند.

این جهش ژنتیکی به ظاهر آسیب‌رسان در نتیجه‌ی دو نوع انتخاب طبیعی متمایز به وجود آمده است. یکی از این انتخاب‌های طبیعی "زدودن ناکامل" (incomplete sweep) نامیده می‌شود که طی آن جهشی که موجب آسیب‌پذیری در برابر بیماری می‌شود از جمعیت حذف می‌شود اما به طورکامل نابود نمی‌شود. در این شرایط انتخاب طبیعی ادامه دارد.

نوع دیگر، "انتخاب تعادلی" (balancing selection) نام دارد که در آن ‌جهش‌های ژنی که باعث ابتلا به یک نوع بیماری می‌شوند، در جمعیت حفظ می‌شوند؛ زیرا می‌توانند از ابتلا به نوع دیگری از بیماری جلوگیری کنند.

دانشمندان برای تشخیص نوع انتخاب طبیعی که در بیماری تب مدیترانه‌ای نقش دارد از یک هوش مصنوعی پیشرفته و داده‌های ژنومیک (اطلاعات ژنتیکی و ژنوم‌ها) استفاده کردند. آن‌ها داده‌های ژنومیک ۲۵۰۴ نفر از ۲۶ گروه جمعیت که شامل گروهی مربوط به اطراف مدیترانه بود را مورد استفاده قرار دادند و متوجه شدند که جهش ژنتیکی مربوط به تب مدیترانه‌ای هنوز انجام می‌شود و هنوز به تعادل نرسیده و انتخاب طبیعی ادامه دارد.

دکتر ماتئو فاماگالی (Matteo Fumagalli)، محقق اصلی این تحقیقات، از دپارتمان علوم زندگی در دانشگاه ایمپریال می‌گوید: این اولین ابزاری است که برای آزمایش تفاوت‌های انتخاب‌های طبیعی گوناگون داریم و با آن می‌توانیم سیگنال‌هایی در ژنوم‌ها پیدا کنیم که پیش از این غیرقابل دسترس بودند.

ما ثابت کردیم که هوش مصنوعی می‌تواند به جستجوی ژنوم‌ها برای یافتن الگلوهای انتخاب طبیعی کمک کند و می‌توان از آن برای کشف اینکه چگونه انسان‌ها با بیماری‌های قدیمی مثل طاعون و بیماری جدید مثل تب مدیترانه‌ای سازگار شدند؟ استفاده کرد.

منبع:ایسنا

 

ارسال نظرات
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 فروردین 1403 ریزش اتریوم و بیت‌کوین
وبگردی