کد خبر: ۱۵۵۴۳
|
۰۴ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

بازیافت لجن‌های نفتی، راهکاری برای حفظ از محیط زیست

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: این شرکت توانسته برای حفظ محیط زیست، بخشی از ﻟﺠﻦ‌ﻫﺎی نفتی را پالایش کرده و مجدد از آن استفاده کند.

به گزارش« نبض فناوری» مسعود حکیم داوود، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان، گفت: لجن‌های نفتی و روغنی یکی از عمده ترین ترکیباتی هستند که در اثر فرآیند‌های پالایش و یا تصفیه مجدد فرآورده‌های نفتی و روغنی، یا پاکسازی مخازن و تجهیزات تولید پالایشگاهی در محیط زیست رها شده است. نفت به عنوان یک سرمایه غنی از ترکیبات و مواد ارزشمند چه به تنهایی و چه به روش های دیگر فرآورده های آن دارای ارزش فوق العاده ای است.

او ادامه داد: اﺳﻠﺞ (ﻟﺠﻦ‌ﻫﺎی نفتی) غالباً عصاره بخشی از ترکیبات آلی هستند که به نوعی پسماند شناخته شده اند که علاوه بر آلایندگی محیط زیست، موجب از دست رفتن سرمایه‌هایی هم شده است. بخشی از بروز این ضایعات و پسماند‌ها به دلیل نامناسب بودن فرآیندهای پالایش به ویژه در تصفیه مجدد و رنگ بری و پالایش به کمک وکس و پارافین مایع بوده است.

حکیم افزود: این شرکت دانش بنیان توانسته است، به روشی کاملاً اختصاصی بخشی از این ضایعات و ﻟﺠﻦ‌ﻫﺎی نفتی را به روشی کاملاً دانش بنیان به ویژه در حوزه پالایش مجدد روغن‌های کارکرده و رنگ بری و پالایش اسلک وکس و پارافین مایع، مجدد اسید زدایی و پالایش کند؛ به نوعی که بافت و ساختار ترکیبات آلی این مواد که سرشار از مولکول های آروماتیک ارزشمند است از بین نرود.

او با اشاره دمای جداسازی اسید سولفوریک بیان کرد: روغن استحصالی و پالایش شده به دلیل بالا بودن ترکیبات آروماتیکی قابلیت استفاده و کاربرد در روغن های فرآیند لاستیک RPO، روغن های سنگین HEAVY OIL مورد نیاز در صنعت دوده سازی CBFS را دارند که به عنوان ماده اولیه به کمک سایر ترکیبات آلی نفتی به روش بلندینگ فرموله و مجددا در چرخه صنعت به جای دفن و ورود به محیط زیست بکار گرفته می شوند، در حال حاضر این محصول علاوه بر فروش در بازار داخل توانسته است در بازار‌های صادراتی نیز فروش برسد و ارز آوری مناسبی برای کشور در شرایط بحرانی و جنگ اقتصادی به همراه داشته باشد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: در حال حاضر این شرکت فناور، به بهره گیری از روشی کاملا اختصاصی توانسته است تا با استفاده از لوب کات (ماده اولیه روغن پایه یا به عبارتی روغن خام) و ترکیبات نفتی مشابه به روش جداسازی بدون استفاده از حلال، نسبت به پالایش و جداسازی ترکیب (Poly Aromatic Hydrocarbon) کرده و محصول استحصالی را به عنوان روغن فرآیند لاستیک دوستدار محیط زیست یا TDAE در بازار‌های داخلی به ویژه صادراتی عرضه کند.

حکیم گفت: این محصول در تولید لاستیک‌ها و تایرهای خودرو به عنوان موادی که دارای آلایندگی زیستی محیطی نیستند، کاربرد بسیاری به ویژه در کشور‌های پیشرفته دارد. در حال حاضر این محصول طی چهارسال گذشته توسط این شرکت دانش بنیان به بسیاری کشور‌ها از جمله کره، هند، چین و امارات صادر شده است.

او بیان کرد: طراحی فرآیند، طراحی تجهیزات، ساخت، نصب و راه اندازی و بهره برداری تمامی تجهیزات پالایش به روش کاملاً اختصاصی و دانش بنیان توسط نخبگان و دانش آموختگان دانشگا‌های کشور به همراه اساتید دانشگاهی و متخصصان صنعت نفت و محیط زیست در کشور صورت گرفته است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی