کد خبر: ۱۵۵۶۶
|
۱۲ فروردين ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰
سرکار در گفت‌وگو با نبض فناوری؛

فناوری نانو در سالی که گذشت/ رسوخ نانو تکنولوژی در صنعت و توسعه صادرات محصولات نانویی اولویت سال ۱۴۰۰

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تأکید براینکه ایران در تولید مقالات نانویی همچنان جایگاه چهارمی را حفظ کرده است، گفت: اولویت اصلی ستاد توسعه فناوری نانو برای سال ۱۴۰۰ صنعتی سازی نانو یا رسوخ نانو تکنولوژی در صنعت و نیز توسعه صادرات محصولات نانویی است.

سعید سرکار دبیرستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به عملکرد این ستاد در سال ۹۹، اظهار کرد: ستاد فناوری نانو در سال گذشته در تمام بخش‌ها با رشد قابل توجهی مواجه بوده است به طوری که جایگاه چهارم را در رابطه با انتشار مقالات نانو حفط کرده و آمار مقالات از مرز ۱۲ هزار و ۲۰۰ مقاله عبور کرده است؛ این در حالیست که در سال ۹۸ حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ مقاله بوده است.

سرکار با بیان اینکه در حوزه ثبت پتنت‌ها و اختراعات در مراجع بین‌المللی در سال گذشته با رشد خوبی روبرو شدیم، گفت: هم اکنون ۲۸۰ شرکت نانویی در این حوزه فعالیت می‌کنند که به تبع آن تعداد محصولات تاییده شده آن‌ها به ۷۳۰ محصول در سال ۹۹ رسیده و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ به هزار محصول تایید شده برسد.

دبیرستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: فروش محصولات نانویی در سال ۹۸ با رشد ۹۵ درصدی مواجه بوده به طوری میزان فروش محصولات به ۴ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان رسیده است و این مهم بیانگر این است که فروش محصولات از سال ۹۲ تاکنون دو برابر شده است؛ امیدواریم که سال ۹۹ فروش محصولات یا حجم محصولات نانویی از مرز ۸ هزار میلیارد تومان عبور کند.

سرکار با تأکید براینکه هر ساله رشد ۱۰۰ درصدی در حوزه فروش محصولات نانویی شاهد هستیم، گفت: علاوه بر موارد فوق ستاد نانو برنامه دیگری را در سطح دانشجویی فعال کرده که دانشجویان براساس خلاقیت و توانمندی خودشان یک محصول نانویی را با یک تیم چهار یا پنج نفره توسعه دهند. در همین راستا در سال گذشته از ۱۸ طرح صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی کردیم. مهم تعداد طرح‌ها نیست بلکه جریان سازی در سطح دانشگاه‌ها است تا دانشجویان با یک مدرک فارغ التحصیل نشوند بلکه با یک فناوری و توانمندی و نمونه محصول فارغ التحصیل شده و منتظر استخدام شدن در ادارات نباشند و روی پای خودشان بایستند تا براساس توانمندی و قابلیت خودشان شرکت تاسیس کنند یا محصول تولید کنند؛ اگر این موضوع را بتوانیم به یک جریان در حوزه نانو تبدیل کنیم و بتوانیم به یک الگوی موفقی را ارائه دهیم. رویکرد دانشگاه‌ها بسیار متفاوت‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌هایی خواهیم داشت که دانشجویانشان در آینده برای خودشان شرکت داشته و در خدمت جامعه باشند و کشور را از فناوری پیشرفته بی نیاز کنند. این رویکرد فوق العاده ارزشمندی است. همچنین ما با شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسات خوبی داشتیم به طوری که مصوبات تشکیل ستاد نانو را تشکیل دادیم که بازخورد خوبی داشت حمایت خوبی نیز صورت گرفت. جای دارد از شواری عالی انقلاب فرهنگی تشکر کنم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، با بیان اینکه متاسفانه طی دوسال گذشته بودجه این حوزه را کاهش داده بودند، گفت:، اما در سال ۹۹ با همکاری معاونت علمی و فناوری و پیگیری دکتر ستاری توانستیم از حق این حوزه دفاع کرده و بودجه مورد نیاز را تامین کنیم.

سرکار ادامه داد: زمانی که بیماری کووید-۱۹ در کشور شیوع پیدا کرد ستاد نانوبه واسطه و پشتوانه شرکت‌های نانویی که در حوزه نانو تکنولوژی فعالیت می‌کردند تجهیزات مورد نیاز را تامین کنند. در زمان شیوع ویروس کرونا تولید ماسک N۹۵ روزی ۲۰ هزار بود، اما ظرف دو هفته به دلیل دارا بودن علم و تکنولوژی و ماشین آلات صنعتی نانو الیاف به سرعت توانستیم تولیدمان را افزایش دهیم تا جاییکه تولید را به روزی ۲۰۰ هزار ماسک N۹۵ رساندیم این در حالیست که کادر درمانی در کشور‌های آمریکا، انگلیس حتی ژاپن از پاکت زباله به عنوان ماسک استفاده می‌کردند؛ اما کادر درمانی ما کمبود ماسک N۹۵ را نداشتند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اظهار کرد: همچنین توانستیم محلول ضدعفونی نانویی را برای سطوح و دست تولید کنیم که علاوه برنیا داخلی مازدا نیز به خارج صادر می‌شود. ئهم اکنون تولید مازاد به کشور‌های خارجی از جمله تایلند، ترکیه، دو کشور اروپایی، امارات و عمان صادر می‌شود.

سرکار افزود: اولویت اصلی ستاد توسعه فناوری نانو برای سال ۱۴۰۰ صنعتی سازی نانو یا رسوخ نانو تکنولوژی در صنعت و نیز توسعه صادرات محصولات نانویی است در همین راستا دفاتری را در برخی از کشور‌های راه‌اندازی کردیم. هم اکنون در سوریه دفاتری را افتتاح کردیم ابتدا بحث نانو بود با توجه به توجهات دکتر ستاری قرار شد دفاتری برای تمامی محصولات نانویی راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: اولویت بعدی این ستاد سرمایه‌گذاری روی محصولات نانو تکنولوژی هوشمند است تا محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید کنیم. ضمن حفظ برنامه و اقداماتی که طی سال‌های گذشته انجام شده است امیدواریم که سال ۱۴۰۰ دستاورد خوبی را ارائه دهیم.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی