کد خبر: ۱۵۵۸۹
|
۰۵ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۸
با هدف کمک به درمان ناباروری در مردان انجام شد

جداسازی و تمایز سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی انسان در بستر سه بعدی

محققان بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مطالعه‌ای به بررسی روش جداسازی و تمایز سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی انسان در بستر سه بعدی حاصل از بافت سلول‌زدایی شده بیضه گوسفند پرداختند.

به گزارش« نبض فناوری» عبدالرضا دانشور، مدیر بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: بهبود روش‌های کشت سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی (SSCs) در شرایط in vitro می تواند راهی برای مطالعه بیشتر روند اسپرماتوژنز و کمک به درمان ناباروری در مردان باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه کشت سلول‌ها در بستر سه بعدی نسبت به دو بعدی شرایط ایده‌آل تری برای کشت و تمایز سلول‌ها فراهم می‌کند، تا کنون مطالعات گسترده‌ای بر روی انواع بستر سه بعدی انجام شده است.

دانشور خاطر نشان کرد: در این تحقیق برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به شرایط in vivo از بستر سه بعدی حاصل از لایه بافتی سلول زدایی شده بیضه گوسفند برای کشت و تمایز SSCs انسانی استفاده شد. پس از گذشت یک ماه کشت تمایزی SSCs بر روی بستر تهیه شده و مقایسه نتایج حاصل با شرایط مشابه در بستر دو بعدی، نشان داده شد که زیست پذیری، تکثیر و تمایز این سلول‌ها به طور معنی داری در بستر سه بعدی سلول زدایی شده بیشتر از بستر دو بعدی بوده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، نتایج این پژوهش تحت عنوان Isolation, identification and differentiation of human spermatogonial cells on three-dimensional decellularized sheep testis در ژورنال Acta Histochemica به چاپ رسیده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی