کد خبر: ۱۵۶۰۵
|
۰۶ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۶
انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت در سالی که گذشت

از تجاری‌سازی محصولات فناورانه تا برگزاری دوره‌های توانمندسازی

انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت استان تهران، نهادی زیرمجموعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران است که مهم‌ترین هدف خود را حمایت از این شرکت‌ها عنوان می‌کند. شاید مهم‌ترین فعالیت این انجمن در سال ۱۳۹۹ و شیوع کرونا برگزاری جلسات کمیته تجاری‌سازی بود که نقش پلی میان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران را ایفا می‌کرد.

به گزارش« نبض فناوری» در سالی که گذشت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حوزه سلامت و سرمایه‌گذاران این عرصه، در یازده جلسه گرد هم آمدند تا طرح‌های فناورانه‌ی سلامت که نیاز به سرمایه دارند، سرمایه‌گذاران خود را پیدا کنند. در هر جلسه‌ی کمیته‌ی تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت جزئیات چهار طرح از سوی مجریان طرح‌ها ارائه می‌شد و سرمایه‌گذاران علاقمند سوالات خود را درباره‌ی طرح‌های ارائه‌شده می‌پرسیدند.

دکتر حسین وطن‌پور، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت استان تهران هدف از تاسیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت با همکاری اتاق بازرگانی تهران را درراستای پذیرش بخشی از وظایف نهادهای حاکمیتی در امور شرکت های دانش بنیان و همکاری با کلیه بازیگران در این عرصه می‌داند و در این باره می‌گوید: در حال حاضر، این انجمن بالغ بر ۱۲۰ عضو دارد که مجوز دانش بنیانی خود را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده و یا هسته های فناور مستقر در مراکز رشد دانشگاههای علوم پزشکی و پارک های علم و فناوری هستند. همزمان با توسعه واحدهای نقش آفرین در توسعه فناوری سلامت نظیر شتاب دهنده ها، با تصویب مجمع عمومی امکان عضویت آنها نیز در انجمن فراهم می شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده توسط انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت در سالی که گذشت، به ایسنا گفت: تلاش زیادی کردیم تا زنجیره تامین در انجمن تشکیل شود یعنی بسیاری از اعضای انجمن توانستند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و نیازهای همدیگر را در ابعاد مختلف مرتفع کنند. انجمن با اطلاع‌ رسانی به موقع به اعضای خود توانست نقش خوبی در بهره مندی شرکت ها از تسهیلات در نظر گرفته شده دولت برای این گروه از فعالان کسب و کار دانش بنیان ایفا کند. علاوه بر این، با مکاتباتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین سازمان غذا و دارو داشتیم، پیشنهاد ایجاد میز خدمت را ارائه کردیم. از آن جایی که شرکت‌های نوپا آشنایی زیادی با امور مرتبط با ثبت محصول در سازمان غذا و دارو، ثبت به عنوان شرکت دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یا اخذ تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی ندارند، انجمن با طرح میز خدمت آمادگی خود را برای ارائه این نوع خدمت اعلام داشته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت استان تهران ادامه داد: تفاهم‌نامه‌هایی را با کانون پتنت ایران، با انجمن شهرداران آسیا و واحد بین‌الملل دانشگاه امیرکبیر در کیش امضا کردیم تا بتوانیم فعالیت بیشتری در زمینه‌ی صادرات محصولات دانش بنیان شرکت های عضو داشته باشیم. تلاش کردیم با شناسایی شرکت‌های ایرانی علاقمند به حوزه محصولات دانش بنیان در کشورهای همسایه زمینه همکاریهای صادراتی بین آنها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخل ایران را فراهم و در رابطه با ثبت محصولات دانش بنیان شرکت های عضو اقدام کنیم.

وطن‌پور درباره‌ی برگزاری جلسات کمیته تجاری‌ سازی گفت: جلسه‌ی کمیته تجاری‌سازی انجمن به طور مرتب هر ماه برگزار می شود و زمینه برای تعامل و دسترسی سرمایه گذاران به فناوران فراهم است. انجمن خوشبختانه در زمینه‌ی توانمندسازی اعضاء خود، وبینارها و کارگاه‌های بسیاری را برای مدیران شرکت ها برگزار کرده است تا آنها با اصول بیزینس پلن و روال ثبت شرکت‌ها و اختراعات و ... آشنا شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت پیشتر درباره یکی از خدمات ارائه شده توسط این انجمن گفته بود: این انجمن همچنین زمانی که اختلافات و مشکلات حقوقی برای شرکت‌ها به وجود بیاید، از طریق شوراهای داوری خود و پیش از طرح شکایت رسمی شرکت‌ها در قوه قضاییه، به موارد اختلاف و اشکالات حقوقی شرکت‌ها می‌پردازد.

وی با اشاره به برگزاری سمینارهای آموزش مجازی در دوره شیوع کرونا و آموزش مدیران با اصول شراکت و نحوه اداره‌ی شرکت‌ها، کارآفرینی و اخذ استانداردهای محصولات دانش‌بنیان گفت: در واقع، انجمن کانونی برای تعامل و تبادل تجربیات موفق شرکت‌های عضو است. انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت می‌تواند زبان گویای مطالبات شرکت‌ها در مجلس شورای اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی باشد تا حتی‌المقدور، امکانات دولت را در راستای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان جذب کند.

وطن‌پور تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات ساخته شده توسط آن‌ها را بخصوص در دوره شیوع بیماری کرونا فوق‌العاده توصیف کرد و افزود: ما با همت شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم از فروردین ماه ۱۳۹۹ کشور را در حالت وابسته به اقلام مورد نیاز برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری کرونا به کشوری آماده برای صادرات این محصولات در بهمن ماه همان سال تبدیل کنیم. در طول سال ۹۹ شرکت‌های دانش‌بنیان که اغلب آن‌ها عضو انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تهران هستند در ساخت ونتیلاتور، پالس‌اکسی‌متر، تب‌سنج، انواع کیت‌ها و داروها نقش‌آفرینی خوبی داشته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: برنامه ما برای سال ۱۴۰۰ زمینه سازی عضویت تعداد بیشتری از شرکت ها و هسته های فناور در انجمن است. تمرکز بیشتری در افزایش موارد ثبت اختراع ایده ها و محصولات دانش بنیان برای صادرات به کشورهای همسایه خواهیم کرد.

آخرین جلسه‌ کمیته‌ تجاری‌سازی این انجمن ۲۰ بهمن ماه سال ۹۹ برگزار شد. طرح‌هایی همچون پمادی گیاهی با خاصیت آنتی‌باکتریال و آنتی‌ویروس برای درمان سوختگی، دستگاه تمام الکترونیکی جابه‌جایی بیمار، محصولات ارگونومیک، نانو دارویی برای تسریع اثربخشی درمان کرونا، دستگاه تبدیل پسماند تر به کمپوست و گجت هوشمند پایش سلامت از جمله طرح‌هایی هستند که در یازده جلسه کمیته تجاری سازی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت بررسی شدند.

شیوع کرونا در سالی که گذشت با وجود این که موجب رونق فعالیت بخشی از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت شد، اما گروهی از فعالان این عرصه همچون دیگر صاحبان کسب‌وکارها از گسترش این بیماری آسیب‌ خوردند. به نظر می‌رسد از آن جایی که انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت، یک انجمن صنفی به شمار می‌آید، بتواند در راستای حمایت از این کسب‌وکارهای آسیب‌دیده نیز قدم‌های مؤثری بردارد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی