کد خبر: ۱۵۶۴۸
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۵

تختخوابی که از آسیب رسیدن به مغز نوزادان نارس پیشگیری می‌کند

پژوهشگران "دانشگاه بریتیش کلمبیا"، تختخوابی ابداع کرده‌اند که می‌تواند از آسیب رسیدن به مغز نوزادان نارس پیشگیری کند.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از نیواطلس، هنگامی که یک نوزاد نابالغ به دنیا می‌آید، باید مغز او که هنوز در حال رشد است، اکسیژن کافی را دریافت کند. شاید یک ابزار جدید پزشکی بتواند با تقلید از ضربان قلب و تنفس والدین، به این کار کمک کند.

هم بزرگسالان و هم نوزادان هنگامی که تحت فشار روانی قرار می‌گیرند، تمایل دارند عمیق‌تر نفس بکشند. این کار میزان هوایی را که به بدن وارد می‌شود، کاهش می‌دهد و بدین ترتیب سطح اکسیژن در جریان خون آنها کاهش می‌یابد. در نتیجه، اکسیژن کمتری به مغز می‌رسد و اگر این اتفاق اغلب و در زمان طولانی برای نوزاد نارس پیش بیاید، شاید آسیب مغزی رخ دهد.

پژوهشگران "دانشگاه بریتیش کلمبیا" (UBC) برای برطرف کردن این مشکل، یک تختخواب مخصوص نوزاد موسوم به "Calmer" ابداع کرده‌اند. این تختخواب طوری طراحی شده است که در محل نگهداری نوزادان نارس قرار می‌گیرد. هنگامی که نوزاد در تختخواب Calmer می‌خوابد، تختخواب بالا و پایین می‌رود و حرکاتی شبیه به تنفس و ضربان قلب والدین را شبیه‌سازی می‌کند؛ به گونه‌ای که گویی نوزاد در آغوش والدین قرار دارد.

اگرچه بهتر است که والدین یا پرستار، نوزاد را در آغوش بگیرند؛ اما این کار به خاطر شلوغ بودن بیمارستان به خصوص در دوره شیوع کروناویروس همیشه ممکن نیست.

پژوهشگران طی یک آزمایش بالینی، ۱۶ نوزاد نارس را هنگام گرفتن نمونه خون در آغوش یک پرستار قرار دادند و ۱۲ نوزاد دیگر را هنگام انجام دادن همان آزمایش، روی تختخواب Calmer گذاشتند.

هنگامی که پژوهشگران سطح اکسیژن مغز نوزادان را اندازه‌گیری کردند، دریافتند که نتیجه در هر دو گروه یکسان است. این نشان می‌دهد که تختخواب Calmer می‌تواند به اندازه آغوش والدین و یا پرستار برای نوزاد نارس مؤثر باشد.

دکتر "لیزا هولستی" (Liisa Holsti)، سرپرست این پژوهش گفت: ما بسیار خوشحال هستیم که آزمایش‌ها نشان داده‌اند تختخواب Calmer می‌تواند برای نوزدانی که مغز آنها نسبت به درد و استرس آسیب‌پذیر است، سودمند باشد. ما در حال گسترش ارزیابی‌های خود در مورد این تختخواب هستیم و قصد داریم آن را در کشورهایی که سطح درآمد متوسط یا پایینی دارند، به کار بگیریم.

این پژوهش در مجله "Pain Reports" به چاپ رسید.
منبع: ایسنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی