کد خبر: ۱۵۶۹۵
|
۰۹ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۳

باز کردن گره‌ای از نیازمندی‌های صنعت حمل‌ونقل

در سال 13 با شناخت کافی از نیازمندی‌های حوزه حمل‌ونقل کشور و با نگاه به توسعه زیست‌بوم این حوزه، پروژه‌هایی متنوعی در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل کشور و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان توسط گروه‌ حمل‌ونقل هوشمند این ستاد تعریف و اجرایی شد.

به گزارش «نبض فناوری»، مسئول گروه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موضوع ایمنی حمل‌ونقل و آمار بالای تلفات در سوانح جاده‌ای کشور، ستاد را بر آن داشت تا اقدامی در این زمینه طرح‌ریزی و راهبری کند. بررسی تجارت کشورهای پیش‌رو، راه‌کارهای مختلفی را پیش‌ روی این ستاد قرار داد که در نهایت موضوع توسعه سامانه تماس اضطراری وسایل نقلیه در دستور کار قرار گرفت.

در سال گذشته ساخت نمونه اولیه سامانه و پیاده‌سازی آن بر روی تعداد محدودی ناوگان باری با حمایت این ستاد و همراهی شرکت ایرانسل و یک خودروساز داخلی از بخش خصوصی انجام شد. در این مسیر مشارکت سازمان اورژانس کشور برای توسعه این سامانه در کشور جلب شد.

با توجه به آن‌که توسعه چنین محصولی در کشور، نیازمند توسعه زیست‌بوم و جذب مشارکت حداکثری ذی‌نفعان کلیدی آن است، همکاری با بخش‌های دولتی نظیر کمیسیون ایمنی راه‌ها و پلیس راهور و بخش خصوصی شامل شرکت‌های خودروسازی نظیر سایپا و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در حوزه سامانه‌‌های پایش و مدیریت ناوگان مد نظر قرار داشته است.

از دیگر پروژه‌های انجام‌شده توسط این ستاد، ایجاد زیست‌بومی به منظور راه‌اندازی مراکز کلان داده‌های حوزه حمل‌ونقل کشور جهت تحلیل داده‌ها و کمک به بهبود وضعیت حمل‌ونقلی کشور است. در این راستا مطالعه‌ای برای طراحی ساختار و الزامات مراکز کلان داده حمل‌ونقل کشور با کمک دانشگاه ترتبیت مدرس در حال انجام است. همچنین پروژه‌هایی جهت تحلیل داده‌های موجود در این حوزه نظیر تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از سامانه سپهتن توسط گروه حمل‌ونقل هوشمند این ستاد تعریف و اجرایی شده است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین لزوم توسعه زیست‌بوم فعالان حوزه حمل‌ونقل هوشمند در کشور، با تبدیل تهدید به فرصت، سلسله وبینارهایی در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل هوشمند

با توجه به پروژه‌های مختلف تعریف شده توسط گروه حمل‌ونقل هوشمند این ستاد، تا کنون با 20 شرکت دانش‌بنیان برای توسعه سامانه‌ها و فناوری‌های مورد نیاز و انجام مطالعات مقدماتی آن‌ها، تفاهم‌نامه مشترک منعقد شده است. این تعداد شرکت از میان بیش از 180 شرکت توانمند شناسایی شده در حوزه حمل‌ونقل هوشمند انتخاب شده‌اند و با توجه به ماموریت‌های تعریف شده در ستاد، فعالیت‌های جانبی نظیر امکان حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مرتبط با حوزه کاری آن‌ها فراهم شده است.

امید آن‌که فعالیت‌های انجام‌شده توسط گروه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته بتواند گره‌ای از نیازمندی‌های حوزه حمل‌ونقل کشور را مرتفع کند.

ارسال نظرات
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی