کد خبر: ۱۵۷۴۲
|
۱۱ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰
تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها/

صاحبان صنایع، فناوری داخلی را بپذیرند

رییس مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه علیرغم آمارهای منتشرشده از موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای نفوذ در صنایع، ولی در بخش صنایع معدنی هنوز این اتفاق نیفتاده است، گفت: برای موفقیت در تولیدات فناورانه نیاز است تا صاحبان صنایع فناوری‌های داخلی را باور کنند و اجازه دهند این فناوری در صنایع رسوخ کند.

به گزارش «نبض فناوری»، حسین منصوری، به بهانه مزین شدن سال ۱۴۰۰ به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، اظهار کرد: در دهه ۹۰ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان با رشد چشمگیری همراه بود و در این مدت شرکتها با افزایش بیش از ۵۰ برابری توانسته‌اند از مزایای دانش‌بنیانی برخوردار شوند.

وی با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ شرکت دانست و یادآور شد: بر اساس تحقیقی که به صورت مشترک در ایمیدرو و دانشگاه تهران انجام شد، حدود ۲۵۰ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی شناسایی شده است.

منصوری خاطر نشان کرد: علی‌رغم حمایت‌های زیادی که از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است و تصویب بسیاری از قوانین، ولی چالش‌های زیادی در مسیر توسعه دانش‌بنیان وجود دارد و مهمترین آن وجود بوروکراسی و فرآیند دشوار دانش‌بنیانی شرکت‌ها و اخذ مجوزها است.

رییس مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی ایرانی، کمبود منابع مالی با یک سود منطقی و متناسب را از مهمترین چالش‌های بنگاه‌های اقتصادی ذکر کرد و یادآور شد: نه تنها شرکت‌های دانش‌بنیان بلکه سایر بنگاه‌های اقتصادی نیز با این چالش مواجه هستند، علاوه بر آن این شرکت‌ها با بی اعتمادی جامعه نسبت به محصولات داخلی روبرو هستند و هنوز این باور در دستگاه‌های دولتی ایجاد نشده است که می‌توان از محصولات تولید داخلی به جای محصولات مشابه خارجی استفاده کرد.

از آنجایی که سود سنگینی از طریق واردات عاید می‌شود، مافیایی در این زمینه شکل گرفته است که این امر می‌تواند دلیل مشخصی برای ورود محصولات دانش‌بنیان در اقتصاد کشور باشد.

وی ضعف در دانش بازاریابی و تجارت شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید دانست و ادامه داد: طبق آمارهای منتشر شده بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد استارت‌آپ‌ها و تیم‌های فناوری از حمایت‌های دولتی برخوردار نیستند که این امر یکی از دلایلی است که این تیم‌های فناور نتوانستند در مسیر خود موفق باشند.

از این رو بنگاه‌های دولتی لازم است که این تیم‌ها را باور کنند و با حمایت از آنها، به این تیم‌ها اجازه دهند که هم استارت‌آپ‌ها و هم شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر وارد شوند و بنگاه‌های دولتی می‌توانند در این زمینه نقش تسهیل‌گری را داشته باشند و در رفع موانع آنها گام‌های خوبی بردارند.

رئیس مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی ایران به وضعیت حمایت‌های ارائه شده به شرکت‌های دانش بنیان اشاره و اظهار کرد: اینکه یکسری قوانین خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه استارت‌آپ‌ها وضع شده جای هیچ شکی نیست، ولی متاسفانه موانع زیادی در زمینه باورپذیری استارت‌آپ‌ها و نوآوری به ویژه در بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد. من معتقدم در حال حاضر که در پنجره فرصت تغییرات فناورانه در انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم، صنایع کشور به دلیل تحریم و کمبود منابع و عدم توجه کافی در حال جا ماندن از قطار انقلاب صنعتی چهارم است.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های منتشر شده تا سال ۲۰۳۰ هوش مصنوعی، اینترنت و رباتیک به صورت فزاینده‌ای به صنایع مختلف وارد می‌شود، اضافه کرد: به نظر من شیوع ویروس کرونا با همه مسائل و مشکلاتی که در کشور ایجاد کرد، باعث شد که انقلاب صنعتی سوم به ویژه در حوزه آموزش گام‌های بهتری برداریم و برخی از عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

رئیس مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی ایران خاطر نشان کرد: در حال حاضر انقلاب صنعتی چهارم مطرح شده است و این مرکز یکی از اهداف استراتژیک خود را پیاده سازی انقلاب صنعتی چهارم در بخش معدن و صنایع معدنی تعریف کرده است.

تا زمانی که دستگاه‌های دولتی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی این باورپذیری را نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها نداشته باشند، هر قانون و مصوبه‌ای که منتشر شود، بی اثر خواهد بود.

رئیس مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی با اشاره به چالش‌های توسعه تولید در بخش صنایع معدنی، گفت: یکی از چالش‌های صنایع معدنی این است که بافت سنتی خود را دارد و فناوری به سختی وارد این بخش می‌شود و لازم است مدیران ارشد این اجازه را دهند که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به چرخه نوآوری این بخش وارد شوند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های فناور در زمینه تولید زیاد موفق نبودند، اظهار کرد: هر چند که آمارهایی از موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای نفوذ به صنایع منتشر شده است، ولی من معتقدم که حداقل در بخش معدن و صنایع معدنی هنوز آن اتفاقی که شایسته فعالیت شرکت‌های فناور است، رخ نداده و از سوی دیگر باید بپذیریم که ریسک رسوخ فناوری در صنایع زیاد است.

قطعه‌ای که ساخته می‌شود، برای ورود به چرخه تولید نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، ضمن آنکه بنگاه اقتصادی و صنایع باید این باورپذیری را داشته باشند و بپذیرند که قطعه ساخته شده استفاده شود.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی