کد خبر: ۱۵۷۹۲
|
۱۳ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۵
ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۹۹

تولید مودم‌های 5G داخلی

شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی تجهیزات مخابراتی، با هدف تحقق شعار جهش تولید و همچنین ارتقای ۲۰ درصدی استفاده از خدمات بومی در شبکه ملی اطلاعات، اقدام به تولید محصولات داخلی کردند که مودم‌های VDSL و 5G بخشی از این محصولات بود.

به گزارش «نبض فناوری»، در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، بومی‌سازی و ارتقای ۲۰ درصدی استفاده از خدمات بومی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. در این راستا و با هدف تحقق شعار سال گذشته، یعنی جهش تولید و همچنین اجرایی شدن اصول سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی تجهیزات مخابراتی محصولات خود را به نمایش گذاشتند که تولید مودم نیز از جمله این محصولات بود.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ از پیگیری و اجرای سه طرح ملی هدف‌گذاری شده از جمله تولید مودم داخلی برای اتصال ۲.۵ میلیون پورت VDSL خبر داد و گفته بود که طراحی سازوکارها برای حمایت از تولید مودم داخلی از جمله برنامه‌های آتی است. در راستای تشویق و رفع موانع موجود، در بحث اتصال، خط تولید مودم‌های داخل کشور (outdoor) راه‌اندازی شد و علاوه بر مودم نسل چهار، بومی‌سازی مودم نسل پنج نیز در کشور آغاز شد.

وی همچنین با بیان اینکه برای تامین نیاز مردم، کالاها باید با قیمت مناسب‌تر به بازار عرضه شوند،‌ گفته بود در این شرایط، یکی از نیازهای مردم، فراهم کردم مودم و تجهیزات دسترسی است و در این راستا با توجه به اولویت‌های وزارت ICT، هماهنگی لازم در فاز اول برای اعطای تسهیلات جهت تولید مودم VDSL و ONT (فیبر نوری) صورت پذیرفت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین مهرماه ۱۳۹۹، از تفاهم با مجموعه دانشگاهی برای تولید مودم‌های 5G خبر داد تا برای تولید تجهیزات مربوط به نسل پنج از همین حالا سرمایه‌گذاری کنند.

درنهایت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اسفندماه ۱۳۹۹، با اشاره به راه‌اندازی اولین سایت 5G FWA و با تاکید بر چالش قیمت مودم، عنوان کرد: هر تکنولوژی جدید در ابتدای حضور، قیمتش بالاست. برای اینکه همیشه این قیمت بالا نماند و مصرف بالا رود و قیمت کاهش یابد،‌ ما به‌نوبه خود تولید مودم 5G در ایران را تسهیل کردیم و شرکت اتصال صنعت میانه تولید مودم 5G‌ را آغاز کرده است و اولین نمونه آن برای گرفتن تایید سازمان تنظیم مقررات و ارائه به بازار، ارسال شده است.

آذری جهرمی همچنین با بیان اینکه کاربر و مصرف‌کننده توان اقتصادی ندارد، به روشی برای خرید مودم‌های داخلی تاکید کرد و گفت: همانطور که تامین‌کنننده تجهیزات توسعه شبکه از وندورها بودجه می‌گیرد، شما هم باید از اپراتورها بودجه بگیرید. یک خط اعتباری بگیرید و از ظرفیت دولت الکترونیک هم استفاده کنید، هر مشتری که درخوست مودم می‌دهد، بتواند مودم را قسطی تحویل بگیرد و ۲۰ ماهه پرداخت کند هم به سود منابع بانکی است و هم به مصرف‌کننده برای تامین تجهیزات فشار نمی‌آید.

وی با بیان اینکه تجهیزات 5G در لبه تکنولوژی هستند و ما هم در کشور توانمندی داریم، اظهار کرد: حرکتی در کشور شروع شده که تولیدکنندگان داخلی تولید اجزای مختلف مورد نیاز برای 5G را شروع کردند، چون هنوز زمان برای فراگیر شدن این فناوری هست و ما آزمایشگاه دایر کردیم و امکان آزمودن برای بخش تولید را به وجود آوردیم. بنابراین تلاش کنید در تجهیزاتتان از حداکثر ظرفیت داخلی استفاده کنید و سراغ مودم‌های خارجی نروید تا این صنعت هم در کشور توسعه پیدا کند.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
جعبه اش رو هم نمیتونید تولید کنید .
0
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی