کد خبر: ۱۵۸۴۵
|
۱۵ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۲
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

شعار سال نباید در حد سربرگ ادارات باقی بماند/ آیا تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها محقق می‌شود؟

کارشناس اقتصادی معتقد است: دولت برای تحقق بخشیدن به شعار سال نیاز به عزم ملی دارد تا با ایجاد اتحاد بتواند تمام موانع را برطرف کند و در کنار این مهم باید جلوی واردات کالاهای مشابه که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی تولید می‌کنند گرفته شود تا انگیزه افراد فعال در این عرصه دو چندان شود در غیر اینصورت شعار امسال نیز همانند سال‌های قبل محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی زمانی که به مرحله دانش‌بنیانی و تولید محصول می‌رسند با موانع زیادی روبه‌رو می‌شوند به طوری که برخی از آن‌ها در مرحله ثبت محصول و اخذ گواهی تولید و بروکراسی اداری با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. زمانی که به سراغ مسئولان می‌رویم ادعا براین دارند که شرکت‌ها به هیچ وجه با موانع مواجه نیستند دریغ از اینکه وقتی با خود شرکت‌ها گفتگو می‌کنیم معتقدند که بروکراسی اداری و نبود حمایت مسئولان باعث شده که برخی از شرکت‌ها تعطیل یا تغییر کاربری دهند.

رهبر انقلاب هرساله سال جدید را با شعاری نامگذاری می‌کنند تا شاید از این طریق بتواند با گوشزد کردن به مسئولان گرهی از مشکلات و موانع موجود را برطرف کند غافل از اینکه این شعار‌ها تنها در سربرگ ادارت اجرایی می‌شود و مسئولان توجه و اعتنایی به این شعار‌ها ندارند.

در همین راستا رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع کاملا محقق شود.
در این رابطه رهبر انقلاب علت تحقق نیافتن کامل جهش تولید در سال ۹۹ را وجود موانع و همچنین حمایت نشدن تولید در همه بخش‌ها دانستند.

حسین احمدیان کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با نبض فناوری در رابطه با سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» اظهار کرد: بهترین اقدام برای حمایت از تولید و مانع زدایی مدیریت ریسک‌هایی است که به‌واسطه فعالیت‌های دولت به اقتصاد و بخش خصوصی تحمیل می‌شود، بنابراین اگر قرار است از تولید و رشد اقتصادی حمایت و از مسیر آن مانع زدایی کنیم بازهم چاره را باید در نحوه ایجاد موازنه میان ریسک و پاداش جستجو کرد.

وی تصریح کرد: دولت برای حمایت از تولید و مانع زدایی از مسیر آن کافی است بر عهد و پیمانی که فعالان اقتصادی در قالب مقررات و قرارداد‌ها می‌بندد پایدار بماند. ماجرا به همین سادگی است لطفاً به دنبال راه‌حل‌های پرخرج و بی‌ثمر و نمایشی نباشید که جز تلف کردن عمر ملت و تباه کردن منابع نظام اقتصادی فایده‌ای نخواهد داشت.

احمدیان ادامه داد: اولین الزام تحقق اقتصاد مردمی و ارتقای تولید داخل، عزم سیاسی است. در کنار شعار‌ها باید الزامات آن را هم محقق کنیم که متاسفانه در سال‌های گذشته اهتمام جدی برای تحقق شعار‌ها صورت نگرفت.

وی تأکید کرد: دولتمردان به حمایت از تولید و صنایع نپرداختند تا جهشی در تولیدات ملی اتفاق بیافتد و عملکرد دولت در ارتباط با جهش تولید نه در شأن ایران و ایرانی بود و نه مورد رضایت رهبری؟!
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: سیاست‌های نادرست، چشم به غرب دوختن و به خارجی‌ها امیدوار بودن و همچنین عملکرد‌های غلط دولت موجب شده است تا کشور ثروتمند و قدرتمند و بی نظیر ایران آنهم با اینهمه منابع و جمع زیادی کارآفرین بزرگ و توانمند نه تنها چندان پیشرفتی نکند بلکه غرق در مشکلات اقتصادی هم باشد.

وی افزود: دولت برای تحقق بخشیدن به شعار سال نیاز به عزم ملی دارد تا با ایجاد اتحاد بتواند تمام موانع را برطرف کند و در کنار این مهم باید جلوی واردات کالا‌های مشابه که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی تولید می‌کنند گرفته شود تا انگیزه کارآفرینان و افراد فعال در این عرصه دو چندان شود در غیر اینصورت شعار امسال نیز همانند سال‌های قبل محقق نخواهد شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
سالهاست از این مشقهای عید در موعد مقرر تحویل داده میشود. اگر با این مشق ها مشکلات بر طرف می شد که الان ایران بهشت اقتصادی دنیا بود .زیرا چندین ساله این رویه ادامه دارد. شعار دادن هم یکی از دلایل ناکارآمدی حکومت است.
0
0
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی