کد خبر: ۱۵۸۸۳
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۴

کدام پروژه‌ها برای تولید تجهیزات پزشکی حمایت شدند!

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف بها دادن به تولیدات داخلی، به اجرای 25 پروژه ملی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی ورود کرد.

به گزارش« نبض فناوری» ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برنامه پنجم تولید، درصدد برآمده است تا بازار تجهیزات و ملزومات پزشکی کشو را در اختیار تولیدکنندگان و فناوران داخلی قرار دهد. بر همین اساس نیز برنامه‌ای راهبردی طراحی کرده است تا بر اساس آن 25 پروژه تولید این تجهیزات را به سرانجام برساند.

این محصولات در حوزه‌هایی چون تولیـد دسـتگاه‌های تصویربـرداری، تولیـد اسـتنت قلـب و عـروق، مـواد اولیـه خطـوط تولیـد تجهیـزات پزشـکی، تولیـد دسـتگاه قند خـون و نـوار تسـت قنـد خـون و زیسـت مـواد به تولید خواهد رسید و تا 5 سال آینده بیش از یک هزار و 500 میلیون دلار رزش افزوده برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

1. تولید دستگاه‌های تصویربرداری

یکی از برنامه‌های ستاد تعریف 6 پروژه تولید دستگاه‌های تصویربرداری است. قرار است این کار به اشتغال 50 نفر منجر شود و 170 میلیون دلار برای کشور ارزش آفرینی کند. برنامه 3 ساله‌ای نیز برای نهایی شدن این کار، مدنظر قرار دارد. تجهیزات تصویربرداری پزشکی برای بررسی بیماری‌ها و ارائه تصویر از اندام داخلی بدن کاربرد دارند و دقت درمان و شناخت درست از بیماری را بالا می برند.

2. تولید استنت قلب و عروق

برنامه زمانی اجرای 1 پروژه داخلی تولید استنت قلب و عروق با فناوری کاملا بومی نیز برای 2 سال آینده طرح ریزی شده است. کاری که دستاوردهایی چون ایجاد ارزش افزوده 128 میلیون دلاری و اشتغال 50 نفر را در پی خواهد داشت.

استنت‌گذاری عروق قلبی بخشی از پروسه درمانی آنژیوپلاستی است که می‌تواند از گرفتگی مجدد عروق جلوگیری کند. افرادی که عمل آنژیوپلاستی انجام می‌دهند به گذاشتن استنت در شریان‌های مسدود شده خود نیاز دارند. این تجهیز پزشکی از دیواره‌های شریان حمایت می‌کند تا از باریک شدن مجدد شریان پس از انجام آنژیوپلاستی جلوگیری شود.

3. مواد اولیه خط تولید تجهیزات پزشکی

یکی دیگر از برنامه‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید مواد اولیه خط تولید تجهیزات پزشکی است که در قالب 10 پروژه ساله اجرایی خواهد شد. طرحی که با اتمام خود 120 میلیون دلار پول به کشور تزریق می‌کند و برای 150 نفر شغل ایجاد خواهد کرد. این مواد جزء مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازها برای تولید تجهیزات پزشکی هستند و سالیانه برای خرید آنها ارز زیادی از کشور خارج می شود.

4. تولید دستگاه قند خون و نوار تست قند خون

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صدد است که تولید دستگاه و نوار تست قند خون را در 4 پروژه 2 ساله اجرایی کند. طرحی راهبردی و مهم با 86 میلیون دلار ارزش افزوده و ایجاد یکصد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کشور.

5. تولید زیست مواد

تولید زیست‌مواد نیز برنامه دیگر این ستاد با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان است. برای این کار، 4 پروژه تعریف شده که در طی 5 سال به نتیجه خواهد رسید و یک هزار میلیون دلار ارزش افزوده برای اقتصاد کشور و 200 شغل برای جامعه متخصص و فناور کشور به همراه خواهد داشت.

زیست‌ماده به موادی با منشا مصنوعی یا طبیعی گفته می‌شود، که برای بهبود، درمان، التیام یا جایگزینی بافت موجودات زنده به کار می‌رود. بیومواد می‌توانند از طبیعت گرفته شوند یا در آزمایشگاه‌ها به وسیله به کار بردن آلیاژهای فلزی، سرامیک‌ها، پلیمرها و کامپوزیت‌ها با روش‌های شیمیایی ساخته شوند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی