کد خبر: ۱۵۹۳۷
|
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری؛

باید موانع حکمرانی رسانه‌ای سایبری از سر راه برداشته شود/ ارتقای سواد رسانه‌ای برای حضور هوشمند در فضای مجازی

پژوهشگر فضای مجازی و رسانه، گفت: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها باید ابتدا موانع اصلی در برابر دستیابی ایران اسلامی به حکمرانی رسانه‌ای سایبری را از سر راه برداشته شود.

باید موانع حکمرانی رسانه‌ای سایبری از سر راه برداشته شود/  ارتقای سواد رسانه‌ای برای حضور هوشمند در فضای مجازی

سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در خصوص ساماندهی و مباحث حکمرانی فضای مجازی در سطح کشور، اظهار کرد: رهبر انقلاب سالهاست که در این زمینه تذکراتی را در جلسات متعدد عمومی و خصوصی گوشزد می‌کنند تا این فضا از ولنگار بودن خارج شود.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی قوی شدن در فضای مجازی تاکید ویژه‌ای دارند، تصریح کرد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی بیش از ۲۱ سال است بر روی قوی شدن ایران اسلامی در فضای مجازی تاکید می‌کنند به طوری که عملکرد برجسته حضرت آقا در رابطه با مقابله با ولنگاری فضای مجازی با این اهداف شکل گرفت که مردم بتوانند از فرصت‌های این فضا استفاده بهینه داشته باشند تا از تهدید‌ها و آسیب‌ها دور بمانند و این مهم سبب شد که در اسفند ۹۰ شورای عالی فضای مجازی با اهداف عالی و با پژوهش‌های فراوان در صحنه‌های بین‌المللی راه‌اندازی شود.

وی افزود: همچنین یکی از این ماموریت‌ها بحث حکمرانی حوزه فضای مجازی، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و مباحث صیانت از کودکان در فضای مجازی بود و تمام موضوعاتی که در حوزه فضای مجازی از زیرساخت گرفته تا ارائه سرویس و تولید محتوا و ایجاد امنیت برای کاربران توسط شورای عالی فضای مجازی انجام شد.

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی برای شرایط فعلی در کنار تأکیدات فراوان برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و حکمرانی رسانه‌ای سایبری انقلاب اسلامی، برای حضور هوشمند در فضای مجازی و ارتقای سواد، مهارت و تربیت رسانه‌ای تاکیدات ویژه‌ای دارند.

آل داود تصریح کرد: متاسفانه بحث راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور که قدم اول بحث حکمرانی فضای مجازی و جلوگیری از حملات سایبری در سطح دنیا است که متاسفانه هنوز تکمیل نشده است این در حالیست که تا کشور‌های پیشرفته (آمریکا، کره جنوبی، کشور‌های اروپایی و انگلستان) تجربیات موفقی در این زمینه داشتند این‌ها تحلیل‌هایی را در بخش پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی انجام دادند تا از انواع ولنگاری در فضای مجازی جلوگیری کنند.

وی با تأکید براینکه باید شبکه ملی اطلاعات در کشور راه اندازی شود، گفت: گام دوم تعداد پیام‌رسان‌های داخلی بود که حاصل دسترنج جوانان نخبه کشور است که متاسفانه یک فضای غیررقابتی باعث شد که برخی از آن‌ها از ارائه خدمت منصرف شودند.

آل داود افزود: متاسفانه وزارت ارتباطات در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و تقویت زیر ساخت‌های داخلی، حمایت از سرویس‌ها و خدمات تولید جوانان وطن بسیار ضعیف عمل کرده است و حتی شاهد بودیم با در اختیار قرار دادن پهنای بسیار به سرویس‌های خارجی مانع هم در برابر رشد سرویس‌های داخلی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: اگر دادن پهنای باند بدون محدودیت و بدون ضابطه به اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی خارجی است که این‌ها هربار ما را تهدید کردند و عاقبت آن شناسایی آی پی کاربران بود متاسفانه گوگل وقتی که قضیه سیستم عامل اندروید هاتگرام و تلگرام را بدون اجازه از گوشی کاربران ایرانی پاک کرد و حتی سرویس‌های دیگر آمریکایی و اروپایی مثل ایسنتاگرام و توییتر در جریان شهادت حاج قاسم سلیمانی مطالب مدافعان ایشان را پاک کردند ما شاهد بودیم گوگل اقدام به شناسایی آی پی‌های ایرانی کرد و اکنون نیز اجازه نمی‌دهد که کاربران از سیستم آن‌ها استفاده کنند.

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه اظهار کرد: امروزه شرکت‌های آمریکایی و اروپایی به صورت انحصاری شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کردند و هرآنچه را که مردم نیاز دارند بومی سازی کردند.

وی افزود: مهمترین قدم برای حکمرانی رسانه‌ای سایبری در لایه‌های متعدد مدیریت، امنیت، سرویس و خدمات، محتوا و کاربر است که نمونه موفق آن در دنیا را در کشور‌های آمریکا، کره جنوبی، انگلیس و... داریم می‌بینیم و این نشان از اهمیت راه اندازی این شبکه برای تمدن سازی در این نزاع جهانی تمدنی دارد.

آل داود ادامه داد: ما بار‌ها گفته ایم در زمینه حکمرانی رسانه‌ای سایبری می‌توانیم از تجارب کشور‌های غربی بهره گیری کنیم و جالب اینجاست که جریان غربگرا در داخل که برای غرب و مظاهر غربی و لیبرالی له‌له می‌زند، در این مورد یعنی حکمرانی رسانه‌ای سایبری به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد از کشور‌های غربی الگو برداری کنیم که این نشان از اهمیت موضوع دارد.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات برای مقابله با نفوذ و زمین گیر کردن جریان تحریف تصریح کرد: جریان تحریف شبهات بسیاری را برای بدبین کردن مردم به شبکه ملی اطلاعات و سرویس‌های داخلی ساخته است و مدافعان پیشرفت کشور در فضای مجازی را با عناوین مختلف ترور شخصیت می‌کند، لازم به ذکر است حامیان راه اندازی شبکه ملی طلاعات از فضای مجازی واهمه ندارند چراکه این فضا یک فضای جدید زندگی در دنیای رسانه‌ای شده، است که در صورت مدیریت صحیح می‌تواند زیر ساختی برای ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی و دستیابی به اهداف کلان چشم انداز کشور در ۱۴۰۴ باشد.

آل داود خاطرنشان کرد: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها باید ابتدا موانع اصلی در برابر دستیابی ایران اسلامی به حکمرانی رسانه‌ای سایبری را از سر راه برداریم، سپس در کنار این اقدام توسط مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باید با پشتیبانی از تولیدات داخلی نخبگان جوان در داخل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به کارآفرینی، خلق ثروت، پیشرفت کشور و کاهش هزینه‌های مردم در دستیابی به سرویس‌ها و خدمات مورد نیازشان و شفاف سازی اقتصادی، اداری و مدیریتی کمک کنیم.

وی یادآور شد؛ وقتی در صحبت از ولنگاری فضای می‌شود باید به کشور‌های خارجی نیز نگاه کنیم که چه قوانینی را در این زمینه وضع کردند این موضوع بسیار مهم است. اما بحث جدی گرفتن شعار سال مهم است ابتدا موانع پیش روی توسعه فضای مجازی، علوم ارتباطات و علوم همگرا مثل علوم شناختی و فناوری اطلاعات، شبکه ملی اطلاعات، موتور‌های جستجوگر برداشته شود تا بتوان از نخبگان و جوانان ایرانی پشتیبانی و حمایت کرد.

آل داود خاطرنشان کرد: امروزه یکی از مشکلات موجود در فضای مجازی ورود بی ضابطه و بدون محدودیت است که ضمن فرهنگ سازی باید سواد رسانه‌ای در سطح جامعه و مردم و مسئولان ارتقا یابد و مردم با نگاه پرسشگر و آگاهانه از این فضا استفاده کنند و در کنار آن مطالبه و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و پاسخگو شدن سرویس‌های خارجی در کشور اتفاق بیفتد. باید با شرکت گوگل برخورد جدی صورت گیرد که تحریم‌هایی را برای کشور ما اعمال کرده است.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی