کد خبر: ۱۵۹۸۲
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۵

چرا کمبود تراشه یک دلاری باعث بروز بحران در اقتصاد جهانی شد؟

اقتصاد جهانی بجای تراشه چند میلیارد دلاری در تلاش است تا یک تراشه معمولی یک دلاری را جایگزین کند.

به گزارش «نبض فناوری»، صد‌ها نوع تراشه مختلف صنعت سیلیکون جهانی را تشکیل می‌دهند، که با ارزش‌ترین این محصولات متعلق به شرکت‌های کوالکام و اینتل است که از ۱۰۰ و یا بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند و باید گفت این‌ها تراشه‌هایی هستند که در کامپیوتر‌های قدرتمند یا گوشی‌های هوشمند کاربران به کار می‌روند. در مقابل این تراشه‌های با ارزش دیسپلی درایور است که یک تراشه کاملا ساده بوده و هدف اصلی آن انتقال دستورالعمل‌های اساسی برای روشن کردن صفحه نمایش روی تلفن، مانیتور یا سیستم ناوبری کاربر است.

مشکل اصلی صنعت تراشه و همچنین شرکت‌های فراتر از فناوری، مانند خودروسازان این است که تراشه‌های دیسپلی درایور نمایشگر‌ها به اندازه کافی برای استفاده وجود ندارد. بنگاه‌هایی که آن‌ها را تولید می‌کنند نمی‌توانند تقاضای بیش از حد شرکت‌ها را تامین کنند بنابراین قیمت‌ها افزایش می‌یابد. این امر در کمبود عرضه و افزایش هزینه پنل‌های LCD سهیم بوده است که این قطعه ضروری برای ساخت تلویزیون، لپ تاپ و همچنین خودرو، هواپیما و یخچال‌های پیشرفته هستند. کمبود این قطعه باعث شده است شرکت‌ها نتوانند محصولاتشان را تولید کنند.

اکنون بحران انگشت شماری از این قطعات به ظاهر ناچیز که به عنوان مثال تراشه‌های مدیریت انرژی نیز کمبود دارند در اقتصاد جهانی در حال سقوط هستند. خودروسازانی مانند فورد موتور، نیسان موتور و فولکس واگن AG پیش از این تولید خود را کاهش داده اند و منجر به تخمین بیش از ۶۰ میلیارد دلار درآمد از دست رفته صنعت در امسال شده است.

این وضعیت هرروز احتمالا درحال بدتر شدن است چراکه طوفان زمستانی بی سابقه در تگزاس بخش عمده‌ای از تولید ایالات متحده را از بین برد. همچنین آتش سوزی در یک کارخانه مهم ژاپن تأسیسات را به مدت یک ماه متوقف کرد. این درحالی است که شرکت سامسونگ الکترونیک نسبت به "عدم تعادل جدی" در صنعت هشدار داد، و همچنین شرکت تولید کننده تایوان در این‌باره گفت که با وجود کارخانه‌هایی با بیش از صددرصد ظرفیت، همچنان نمی‌تواند تقاضای زیاد کاربران را پاسخ دهند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی