کد خبر: ۱۵۹۹۳
|
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

کشف ژنی که به تولید محصولات مقاوم به گرما کمک می‌کند

محققان موفق به کشف ژنی شدند که به آنها در تولید محصولات مقاوم در برابر گرما کمک می‌کند.

به گزارش« نبض فناوری» الگوها نشان می دهند که با گرم شدن سیاره زمین، تولید محصولات کشاوری کاهش می یابد. بیشتر محصولات گرمای شدید و خشکسالی طولانی مدت را تحمل نمی کنند.

اما به تازگی محققان موفق به کشف ژنی شده اند که به گیاهان در درک گرما کمک می کند. محققان امیدوارند که این کشف تولید انواع محصولات مقاوم در برابر گرما را امکان پذیر کند.

منگ چن استاد گیاه شناسی و علوم گیاهی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: ما به گیاهانی احتیاج داریم که بتوانند دمای گرم تری را تحمل کنند ، زمان بیشتری برای گلدهی و دوره رشد طولانی تری داشته باشند.

وی افزود: اما برای اصلاح واکنش های حرارتی گیاهان باید ابتدا نحوه عملکرد آنها را دریافت. به همین دلیل است که شناسایی ژنی که واکنش گیاه در برابر گرما را امکان پذیر می سازد، بسیار مهم است.

ژن توصیف شده در مقاله جدید محققان که در مجله Nature Communications چاپ شده است، دومین ژن گیاهی مرتبط با گرما است که توسط چن و شرکای تحقیقاتی وی کشف شده است. آنها ژن اول را HEMERA نامیدند.

گیاهان به سرعت در برابر تغییرات دمای محیط واکنش نشان می دهند - به عنوان مثال منافذ موجود در برگ های خود را می بندند تا از دست دادن مقدار زیاد آب جلوگیری کنند.

محققان برای کشف ژن های اضافی مرتبط با گرما، ژن های گیاه Arabidopsis را که به دما حساس نبود، اصلاح کردند.محققان بر اساس آنچه که از کشف ژن HEMERA آموختند، ژنوم این گیاه را تغییر دادند تا جایی که گیاه شروع به واکنش نسبت به تغییرات دما کرد. این آزمایش ها ژن جدیدی را با نام RCB نشان داد.

سپس آنها در یک آزمایش دیگر، بیان ژن های HEMERA و RCB را از فعالیت انداختند و دوباره با گیاهی کاملاً بی حس نسبت به دمای محیط مواجه شدند.
منبع: ایرنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی