کد خبر: ۱۶۰۱۵
|
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۰

سهم ناچیز کشورهای اروپایی در اقتصاد فضای مجازی/ آمریکا و چین در صدر

طبق بررسی ها، ایالات متحده آمریکا با ۷۲ درصد و چین با ۲۵ درصد بیشترین سهم بازار دیجیتال دنیا را به خود اختصاص داده و سهم کشورهای اروپا تنها ۲ درصد است.

به گزارش« نبض فناوری» یکی از ویژگی های مهم اقتصاد فضای مجازی در حال تکامل بودن آن و ظهور چندین پلتفرم دیجیتال جهانی بسیار بزرگ در سطح دنیا است و در حال حاضر اقتصاد مبتنی بر پلتفرم به سرعت در حال رشد است. پلتفرم های دیجیتالی دنیا عمدتا به دو کشور ایالات متحده آمریکا و چین اختصاص دارد.

پژوهش های انجام شده درباره شرکت های پیشرو در زمینه پلتفرم های دیجیتال نشان می دهد ارزش بازاری ترکیبی آنها را در سال 2017، بیش از 7 میلیارد دلار برآورد شده است. هفت پلفترم برتر مایکروسافت، اپل، آمازون، گوگل، فیس بوک، تنسنت و علی بابا دو سوم از کل ارزش سال 2017 را به خود اختصاص دادند. هر یک از آنها دارای ارزش بازاری بیش از 250 میلیارد دلار هستند و در سال 2018 و 2019 ارزش بازاری هر یک از شرکت های اپل، آمازون و مایکروسافت از 1 تریلیارد دلار فراتر رفته است.

ایالات متحده آمریکا 72 درصد از کل سرمایه گذاری بازار دیجیتال دنیا را به خود اختصاص داده که ارزشی بیش از 1 میلیارد دلار دارد و پس از آن هم آسیا (عمدتا چین) با 25 درصد قرار دارد، در حالی که سهم اتحادیه اروپا تنها 2 درصد است. از لحاظ تعداد پلتفرم ها نیز 46 درصد در ایالات متحده مستقر هستند، 35 درصد در آسیا، 18 درصد در اتحادیه اروپا و 1 درصد در آفریقا و آمریکای لاتین هستند.

در مورد سود شرکت های پلتفرمی جهانی ایالات متحده، بیشترین سهم را به دست آورده اند. آنها در سال 2015، حدود 80 درصد از سود 50 پلتفرم دیجیتال بزرگ دنیا را به خود اختصاص داده اند، در حالی که سهم کشورهای اروپایی از این سود تنها 5 درصد بوده است. در این بین برخی از شرکت های مبتنی بر داده با وجود ایجاد ارزش گسترده، هیچ وقت به سود نرسیدند. مثلا شرکت فلیپ کارت بعد از خسارات قابل توجه در سال 2018 ، المارت 77 درصد از مالکیت شرکت تجارت الکترونیکی برتر هند (فلیپ کارت) را خریداری کرد که تنها 11 سال از تأسیس آن می گذشت و با اندک دارایی های غیرملموس یا ملموس آن را معادل 22 میلیاد دلار ارزش گذاری کرد.

البته برخی از پلتفرم ها می توانند در برابر ضررها مقاومت کنند نه فقط به این خاطر که از پشتوانه سرمایه گذاران برخوردار هستند، بلکه به این دلیل که در بازارهای چندجانبه فعالیت می کنند. این باعث می شود که گاهی اوقاف ضرر و زیان در یک بخش از بازار را با سود حاصل از بخش های دیگر جبران کنند؛ مثلا آمازون که به خدمات خرده فروشی آنلاین شناخته شده است و 37 درصد سهم بازار جهانی را در اختیار دارد، منبع اصلی درآمدش کسب و کار رایانش ابری است که توسط خدمات وب آمازون انجام می شود.
منبع: تسنیم

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی