کد خبر: ۱۶۰۹۳
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۱
با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی

۹۰ درصد نیاز بازار داخل به روغن نورد سرد تامین شد

یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک صنعتی شیمیایی رازی اصفهان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید روغن نورد سرد با ظرفیت ۱۲۰۰ تن در سال و تامین ۹۰ درصد از نیاز بازار داخل به این محصول شده است.

به گزارش« نبض فناوری» محمد ریاحی‌منش، مدیرعامل شرکت به‌آرین صنعت اصفهان در مورد ویژگی‌های این محصول توضیح داد و گفت: روغن نورد سرد برای استفاده در خطوط نورد سرد ورق‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که وظیفه آن روان‌کاری، خنک‌کاری و محافظت از خوردگی است. فرآیند تبدیل فلزات به شکل‌های آماده یا نیمه آماده از طریق عبور آنها از بین چندین غلتک تحت عنوان نورد فلزات شناخته می‌شود. نورد متداول‌ترین فرآیند شکل‌دهی فلزات است. این روش به منظور تبدیل شمش فلزات به خروجی‌های ساده چون بیلت، شمشه، ورق، صفحه و نوارهای فلزی بکار برده می‌شود. نورد سرد عمدتا به منظور شکل‌دهی نهایی به محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند منجر به تولید سطح پرداخت مناسب، تلرانس ابعادی کمتر و افزایش خواص مکانیکی فلز با یک روغن خاص می‌شود.

وی ادامه داد: از خواص این روغن‌ها می‌توان به کاهش اصطکاک بین ورق فلزی و غلطک‌ها، خنک‌کاری مناسب‌تر غلطک‌ها، حذف معایب و آلودگی‌های سطوح و همچنین جلوگیری از زنگ‌زدگی سطوح اشاره کرد. پروسه تولید روغن نورد شامل ساخت روغن پایه اولیه از روغن‌های طبیعی گیاهی یا حیوانی و سپس ساخت و اضافه کردن سایر افزودنی‌های مورد نیاز نورد سرد و در نهایت انجام تست‌های نهایی محصول و صدور گواهی آزمایشگاهی و بسته‌بندی و ارسال است.

مدیرعامل شرکت به‌آرین صنعت اصفهان به انحصاری بودن فرمولاسیون و فرآیند تولید روغن نورد سرد اشاره کرد و گفت: فرمولاسیون این محصول در اختیار چند شرکت محدود اروپایی و آمریکایی است که در دوران تحریم و حتی پسا تحریم با قیمت‌های کلان به کشور وارد شده است. کپی‌برداری از این محصول به دلیل پیچیدگی فرمولاسیون دشوار است و مانع ورود رقبای داخلی به این حوزه شده است. به عبارت دیگر عمده ارزش افزوده محصول به علت پیچیدگی دانش فنی تولید این محصول با قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی است. نوآوری اصلی طرح، استفاده از مواد پایه زیستی، روغن گیاهی یا جانوری و تولید یک محصول بیوتکنولوژی و همچنین هیدرولیز قسمتی از روغن پایه (تشکیل نمک اسید چرب) و استفاده از آن به عنوان امولسیفایر بدون گوگرد است.

ریاحی‌منش بازار هدف این محصول را واحدهای فولادی مجهز به خطوط نورد سرد ورق عنوان کرد و گفت: بازار هدف محصول ما در ایران شامل شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد گیلان، صنایع هفت الماس فولاد امیرکبیر کاشان و فولاد غرب آسیای قم است. تولید محصولات سرد و نهایی بالاترین سهم را از ارزش افزوده تولید فولاد دارا است و روغن نورد یکی از محصولات حیاتی و نیازهای زنجیره تولید فولاد خام تا ورق‌های پوشش‌دار است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر مزایای فنی این محصول، در مورد مزایای استراتژیک آن نیز توضیح داد و گفت: تولید صنعتی محصولات استراتژیک غیر از قطع وابستگی کشور و جلوگیری از خروج ارز از کشور، موجب افزایش سطح اشتغال می‌شود. به‌طور متوسط در طول پنج سال تولید، این شرکت توانسته 15 نفر برای تولید این محصول جذب کند.

مدیرعامل شرکت به‌آرین صنعت اصفهان در مورد کیفیت روغن نورد سرد مورد انتظار در واحد عملیات گفت: کیفیت روانکاری عالی، تمیزی فوق‌العاده سطح ورق به دلیل ماهیت شستشودهندگی امولسیون، عدم ایجاد تنش و عیوب سطحی در زمان تقلیل ضخامت، کاهش سایش و اصطکاک ورق و غلتک‌ها، جلوگیری از زنگ‌زدگی، خنک‌کاری غلطک‌ها و خارج کردن حرارت از فرآیند نورد، نورد یکنواخت و پایدار، افزایش سرعت نورد و میزان تولید، تمیز شدن محفظه واحد نورد، تبخیر کامل در فرایند آنیلینگ از ویژگی‌های مورد انتظار برای روغن نورد سرد در خطوط تولید است.

مدیرعامل شرکت به‌آرین صنعت اصفهان درباره دریافت تسهیلات تولید صنعتی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز خاطرنشان کرد: موفق به دریافت 315 میلیون تومان تسهیلات صنعتی از صندوق نوآوری شدیم. اخذ تسهیلات در زمان مناسب و نحوه بازپرداخت بلند مدت آن در دوران رکود بازار، کمک شایانی به ما در تامین تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه کرد.

ریاحی‌منش در ادامه درباره میزان سهم این شرکت از بازار روغن نورد سرد نیز گفت: در حال حاضر با توجه به تحریم‌های ایران، امکان حضور رقبای خارجی در بازار به حداقل رسیده است و این شرکت در حدود 90 درصد از بازار داخلی را در اختیار دارد. با این وجود چنانچه امکان واردات محصولات خارجی نیز فراهم باشد به دلیل بومی‌سازی دانش فنی در مجموعه این شرکت، امکان رقابت کیفی و قیمتی با رقبای خارجی در هر شرایطی وجود دارد. کپی‌برداری از این محصول به دلیل پیچیدگی فرمولاسیون دشوار است و مانع ورود رقبای داخلی به این حوزه نیز شده است. با توجه به چرخه عمر هر محصول و امکان حضور رقبای داخلی و همچنین حضور مجدد رقبای خارجی که برندهای بسیار مطرح در سطح دنیا هستند، شرکت ما استراتژی خود را ارتقای کیفی و ارائه تیپ‌های جدید از این محصول گذاشته است.

مدیرعامل شرکت به‌آرین صنعت اصفهان در مورد برنامه‌های آینده شرکت نیز توضیح داد و گفت: ظرفیت تولید سالانه ما 1200 تن است که در حال حاضر 90 درصد از بازار کشور را تامین می‌کند. درباره صادرات نیز با توجه به اینکه 8 کشور در دنیا تکنولوژی این محصول را در اختیار دارند و محل مصرف آن نیز خطوط تولید بسیار بزرگ در دنیا است، رقابت در خارج از کشور بسیار مشکل است، اما مزیت رقابتی ما در کیفیت مشابه و قیمت کمتر است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
وبگردی