کد خبر: ۱۶۲۳۶
|
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۸
توسط دانشمندان؛

سفیدترین رنگ ممکن تولید شد/ استفاده های آن چیست؟

مطالعه نشان می دهد که سفیدترین رنگ موجود می تواند به خنکتر شدن زمین کمک کند.

به گزارش «نبض فناوری»، سفیدترین رنگ که تا به حال وجود داشته است توسط محققان دانشگاهی با هدف تقویت خنک سازی ساختمان ها و مقابله با بحران آب و هوا تولید شد. رنگ جدید 98درصد نور خورشید و همچنین تابش گرمای مادون قرمز از جو را به فضا منعکس می کند. در آزمایشات، حتی در زیر نور شدید خورشید سطح آن تا 4.5 درجه سانتیگراد زیر دمای محیط خنک شد.

محققان گفتند که این رنگ می تواند ظرف یک یا دو سال در بازار موجود باشد. رنگهای سفید انعکاسی موجود در حال حاضر به مراتب بهتر و از مواد تیره هستند، اما فقط 80-90درصد نور خورشید را منعکس کرده و نور ماوراء بنفش را جذب می کنند. این بدان معنی است که آنها نمی توانند سطوح زیر دمای محیط را خنک کنند. رنگ جدید این کار را انجام می دهد و منجر به کاهش نیاز به تهویه هوا و انتشار کربن تولیدی آنها می شود.

رنگ جدید طی گزارشی در ژورنال ACS Applied Materials & Interfaces فاش شد. سه عامل باعث عملکرد خنک کننده این رنگ هستند: ابتدا سولفات باریم به عنوان رنگدانه ای استفاده شد که برخلاف رنگدانه دی اکسید تیتانیوم معمولی، نور ماورا بنفش را جذب نمی کند. دوم، غلظت بالایی از رنگدانه استفاده شد(60درصد). سوم، ذرات رنگدانه از اندازه متنوعی برخوردار بودند.

 مقدار نور پراکنده شده توسط یک ذره به اندازه آن بستگی دارد، بنابراین با استفاده از یک محدوده، طیف نوری بیشتری از خورشید پراکنده می شود. محققان گفتند که در رنگ فوق العاده سفید از یک حلال اکریلیک استاندارد استفاده شد و می تواند مانند رنگ معمولی تولید شود. آنها ادعا می کنند که از نظر قیمت مشابه رنگهای فعلی است و در واقع سولفات باریم از دی اکسید تیتانیوم ارزان تر است.

 آنها همچنین مقاومت رنگ در برابر سایش را آزمایش کرده اند، اما گفته اند که برای ارزیابی دوام طولانی مدت آن، به آزمایش های هوازدگی زمانبر نیاز است.

ارسال نظرات
وزیر ارتباطات با اشاره افتتاح پروژه های ارتباطی: کیفیت و سرعت اینترنت افزایش پیدا می کند
در آستانه برگزاری رویداد سالانه I/O انجام شد رونمایی گوگل از پیشرفت‌ جدید هوش‌ مصنوعی خود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 اردیبهشت 1403 نرخ تسلط بازار بیت‌کوین چه میزان است؟
«آبادیران»، بستر نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در تحقق گفتمان مردمی‌‌کردن اقتصاد دهقانی خبر داد: برنامه‌های حمایتی ویژه معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 24 اردیبهشت 1403 وام مسکن با پشتوانه بیت‌کوین
وبگردی