کد خبر: ۱۶۲۸۶
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

دوج کوین چیست و چگونه به عنوان یک ارز دیجیتال محبوب شد؟

دوج کوین (Dogecoin) با واحد اختصاری DOGE یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که در ابتدا فقط برای شوخی ساخته شده بود، اما اکنون ارزش بازار آن به چند صد میلیون دلار می‌رسد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» اگر پیگیر اخبار دنیای رمزارز‌ها هستید حتما در کنار بیت کوین نام دوج کوین را هم بار‌ها شنیده‌اید. در این گزارش سعی می‌کنیم شما را دوج کوین آشنا کنیم.

دوج کوین (Dogecoin) با واحد اختصاری DOGE یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که در ابتدا فقط برای شوخی ساخته شده بود، اما اکنون ارزش بازار آن به چند صد میلیون دلار می‌رسد.

کاربران ایرانی حوزه ارز‌های دیجیتال علاقه زیادی به دوج کوین دارند، اما جالب است بدانید که این علاقه در بین کاربران خارجی هم به‌شدت اوج گرفته است. این علاقه می‌تواند ناشی از رتبه تقریبا خوب این ارز دیجیتال در بازار ارز‌های دیجیتال و نیز قیمت بسیار پایین آن باشد که افراد زیادی را در رویای ثروتمند شدن مجاب به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند. اما همه چیز به بحث سرمایه‌گذاری برنمی‌گردد؛ بعضی‌ها دوج کوین را به‌خاطر خودش و هدف پشت آن دوست دارند.

دوج کوین در ششم دسامبر سال ۲۰۱۳ (۱۵ آذر ۱۳۹۲) توسط بیلی مارکوس و جکسون پالمر به دنیا معرفی شد. در همان زمان که حدود چهارسال از پیدایش بیت کوین می‌گذشت، برنامه‌نویسی به‌نام بیلی مارکوس (Billy markus)، ارز دیجیتال خودش را برنامه‌نویسی کرد. با کمک جکسون پالمر (Jackson Palmer)، مدیر محصول و تحلیل‌گر داده در شرکت ادوبی، دوج کوین در آخرین روز‌های سال ۲۰۱۳ متولد شد.

خالق این ارز دیجیتال که امروزه با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو Shibetoshi Nakamoto نامی طنز برگرفته از خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو و به‌صورت ناشناس زندگی می‌کند، بدون اهمیت دادن به بازاریابی یا پذیرش آن از سوی مردم، فقط قصد داشت برای شوخی و تفریح، یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه و خودمانی ایجاد کند.

نام و ایده لوگوی این ارز دیجیتال از نژاد سگ شیبا اینو (Shiba Inu) گرفته شده است. حقیقت این است که قبل از ایجاد دوج کوین، کلمه دوج (Doge) و تصویر سگ شیبا اینو به‌عنوان میم meme – طنز اینترنتی شناخته شده بودند و افراد برای نوشتن متن‌های خنده‌دار خود از آن‌ها استفاده می‌کردند.

تکنولوژی دوج کوین

بخش قابل توجهی از رمز ارز‌ها بر اساس تکنولوژی بلاک چین ساخته شده‌اند. بلاک چین یک دیتابیس غول پیکر است که اطلاعات تراکنش‌ها در آن ذخیره می‌شود؛ بنابراین تمام تراکنش‌های دوج کوینی نیز در بلاک چین این رمز ارز ثبت می‌شوند. اما داده‌های این دیتابیس بزرگ (که گاهی اوقات لجر یا دفتر کل هم نامیده می‌شود) در یک مکان خاص قرار ندارند. این داده‌ها روی هزاران رایانه‌ای که نود (Node) نامیده می‌شوند، قرار دارند و به همین دلیل است که بلاک چین یک شبکه غیر متمرکز به شمار می‌آید.

دوج کوین چیست و چگونه به عنوان یک ارز دیجیتال محبوب شد؟

استخراج دوج کوین

در طی فرآیند استخراج دوج کوین، یک نود با بررسی و تایید تراکنش‌ها سعی می‌کند بلاک جدید را زودتر از سایر نود‌ها به بلاک چین دوج کوین اضافه کند. برای اضافه کردن بلاک‌های جدید، هر نود باید معادلات پیچیده‌ای را با استفاده از قدرت پردازشی رایانه‌اش حل کند و هر چقدر قدرت پردازشی بیشتری داشته باشد، شانس او برای پیدا کردن سریعتر بلاک نیز بیشتر خواهد بود. البته بلاک چین Dogecoin قوانینی هم برای فرآیند استخراج تعیین کرده که به آن الگوریتم استخراج می‌گویند. الگوریتم استخراج دوج کوین، Scrypt نام دارد که در مقایسه با الگوریتم مورد استفاده بیت کوین (SHA-۲۵۶) به قدرت پردازشی کمتری نیازمند است. علاوه بر شبکه دوج کوین، لایت کوین (LTC) نیز از الگوریتم Scrypt استفاده می‌کند و در ضمن، از سال ۲۰۱۴ کاربران توانایی استخراج همزمان (Merged Mining) این دو رمز ارز را داشته‌اند.

هر بلاک دوج کوین در عرض ۱ دقیقه استخراج می‌شود؛ پاداش آن ۱۰ هزار واحد DOGE است که با توجه به قیمت‌های اخیر، تقریبا معادل ۵۶۰ دلار خواهد بود.

استخراج دوج کوین را می‌توان به صورت انفرادی یا گروهی انجام داد. در صورتی که بخواهید به تنهایی دوج کوین استخراج کنید، پیدا کردن بلاک و کسب پاداش ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها زمان ببرد. اما اگر عضو یک استخر شوید می‌توانید بر اساس قدرت پردازشی که در اختیار استخر قرار می‌دهید، سهمی از پاداش بلاک‌های یافت شده توسط آن دریافت کنید. به یاد داشته باشید که استخر‌ها از پاداش اعضایشان کارمزد کسر می‌کنند، ولی در استخراج انفرادی تمام پاداش به شما تعلق می‌گیرد. البته برای موفقیت در استخراج انفرادی به قدرت پردازشی قوق العاده‌ی نیاز خواهید داشت و اگر تازه کار هستید، پیوستن به یک استخر بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

برای شرکت در فرآیند ماینینگ دوج کوین، باید کیف پول کامل آن، یعنی دوج کوین کور (Dogecoin Core) را روی رایانه‌تان داشته باشید. سپس می‌توانید با نصب یک نرم افزار ماینینگ، از طریق پردازنده (CPU)، کارت گرافیک (GPU) و یا دستگاه ASIC مخصوص الگوریتم Scrypt به استخراج DOGE بپردازید.

برای خرید دوج، بهترین روش مراجعه به یک سایت صرافی ارز دیجیتال است. اغلب کاربران ساکن ایران معمولاً از یکی از دو روش زیر استفاده می‌کنند:

خرید مستقیم دوج کوین از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی

خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی با ریال و سپس تبدیل آن به دوج کوین در صرافی‌های خارجی مانند بایننس (Binance.com)

می‌توانید با جستجوی «خرید دوج کوین» در گوگل، وب‌سایت‌های ایرانی را که با ریال دوج معامله می‌کنند پیدا کنید و پس از ثبت‌نام در آنها، به‌طور مستقیم با کارت بانکی خود خرید انجام دهید. با این حال، از آنجایی که اغلب سایت‌های ایرانی دوج کوین را در فهرست ارز‌های خود ندارند یا نقدینگی آن‌ها پایین است و یا هزینه تمام‌شده خرید مستقیم در آن‌ها بالا است، بیشتر سرمایه‌گذاران از روش دوم استفاده می‌کنند: خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی و سپس تبدیل آن به دوج در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال مانند بایننس.

لازم به ذکر است در بازار امروز ۲۹ فروردین مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۲۴ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۴ درصد کل بازار ارز‌های دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۵ درصد در اختیار اتریوم است.

رصد تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته دوج کوین بیانگر سقوط ۱۲.۷۲ درصدی این ارز دیجیتال است که در چند روز گذشته افزایش قیمت بسیاری را به ثبت رسانده بود

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی