کد خبر: ۱۶۳۴۱
|
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۱

هشدار در مورد ضرر فناوری برای ساعت زیستی انسان/ کاربران عزیز مراقب سلامتی خود باشید

دانشمندان می گویند، فناوری در حال تغییر ساعت زیستی انسان است.

به گزارش «نبض فناوری»، ما از زمان اختراع لامپ در سال 1879 دیگر به نور طبیعی خورشید وابسته نبودیم. امروزه، بسیاری از مردم بیشتر روز را در اتاقهایی با نور مصنوعی می گذرانند علاوه بر این به صفحه نمایش تلفن، کامپیوتر و تلویزیون نیز نگاه می کنند. اخیراً این نگرانی وجود دارد که نگاه به صفحه های روشن می تواند ساعت زیستی شما را که ساعت داخلی است و چرخه خواب و بیداری ما را تنظیم می کند، گیج کند.

این بدان معنی است که استفاده از صفحه نمایش قبل از خواب ممکن است خوابیدن را دشوار کند. محصولات زیادی وجود دارد که می توانید برای فیلتر کردن نور آبی از صفحه نمایش خود خریداری کنید ، که نوید می دهد کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد. اما آیا این محصولات در واقع کار می کنند؟ آیا نور صفحه ساعت زیستی ما را تغییر می دهد و آیا این امر خوابیدن را دشوارتر می کند؟ داستان کاملاً پیچیده ای است.

ساعت زیستی چگونه کار می کند؟

ساعت زیستی "ساعت بدن" ذاتی است که در اشکال مختلف زندگی از جمله گیاهان، قارچ ها و حیوانات وجود دارد. در انسان ساعت بدن در هیپوتالاموس یافت می شود.

هیپوتالاموس هورمونی به نام ملاتونین آزاد می کند. ملاتونین اغلب به عنوان هورمون خواب شناخته می شود زیرا سطح آن در شب زیاد است اما درست قبل از اینکه صبح بیدار شویم کاهش می یابد. این ساعت دارای ریتمی ذاتی است؛ اما می تواند در پاسخ به نور نیز تنظیم شود.

پروفسور جان آکسلسون ، متخصص تحقیقات خواب از موسسه کارولینسکا توضیح می دهد که "ساعت اصلی" دارای ریتم ذاتی نزدیک 24 ساعته است و به نور اطراف غروب و طلوع آفتاب بسیار حساس است.

آیا فناوری ساعت زیستی ما را تغییر می دهد؟

بسیاری از جنبه های فناوری مدرن، از لامپ پایه گرفته تا جدیدترین گوشی لمسی، نور ساطع می کنند. پروفسور جیمی زیتزر از دانشگاه استنفورد می گوید: نور به طور عمده دو کار را با ساعت انجام می دهد: زمان را تنظیم می کند و دامنه یا قدرت ساعت را تغییر می دهد.

همانطور که ریتم شبانه روزی ما میزان ملاتونین را تغییر می دهد، می توانیم از سطح این هورمون خواب استفاده کنیم تا ببینیم چه چیزی بر ساعت بدن ما تأثیر می گذارد. چندین مطالعه نشان داده است که نور مصنوعی روشن، تولید ملاتونین را در انسان سرکوب می کند.

جالب اینجاست که از نور مصنوعی بسیار روشن در واقع به عنوان درمانی (به نام فتوتراپی) استفاده می شود تا به افرادی که ساعت بیولوژیکی تأخیری دارند کمک شود.

دکتر سل ریچاردسون از دانشگاه استرالیای غربی می گوید: شواهدی وجود دارد که 1.5 ساعت (یا بیشتر) استفاده از صفحه نمایش روشن باعث افزایش طبیعی شبانه ملاتونین می شود و این اثر ممکن است در طول چندین شب ایجاد شود.

این برای الگوی خواب ما به چه معناست؟

در حالی که می دانیم ملاتونین تأثیرات زیادی در بدن دارد و با چرخه خواب و بیداری ارتباط دارد، اما دقیقاً نمی دانیم که مقادیر ملاتونین چگونه بر کیفیت خواب ما تأثیر می گذارد.

مطالعات بی شماری وجود دارد که به استفاده از فناوری و کیفیت خواب یا مدت زمان خوابیدن می پردازد. اگرچه بسیاری از اینها ارتباطی بین زمان نمایش و خواب پیدا می کنند، این ارتباطات اغلب ضعیف است و نشان نمی دهد که افزایش زمان صفحه نمایش باعث مشکلات خواب می شود.

به عنوان مثال ، مطالعه 2014 نشان داد که به طور متوسط ​​شرکت کنندگان که کتاب های چاپ شده می خوانند، 10 دقیقه قبل از خوانندگان کتاب الکترونیکی به خواب می روند.

از آنجایی که خواب تحت تأثیر بسیاری از موارد قرار دارد، اغلب اطمینان از اینکه ما فقط اثر زمان صفحه نمایش را درنظر می گیریم کمی دشوار است.

یک عارضه دیگر توسط دکتر ریچاردسون برجسته شده این است که رابطه ای دو طرفه بین استفاده از فناوری و خواب وجود دارد. به این معنی که استفاده از فناوری ممکن است به مرور بر خواب تأثیر بگذارد، اما افرادی که مشکل خواب دارند ممکن است استفاده از فناوری را در خود افزایش دهند.

بنابراین فناوری به ویژه نور مصنوعی، ریتم شبانه روزی ما را تغییر می دهد. ما این را می دانیم زیرا بعد از استفاده از صفحه نمایش می توانیم اختلافات را در سطح ملاتونین ببینیم. اینکه این موضوع چه تاثیری روی خواب ما دارد، خصوصاً زمان لازم برای خوابیدن، هنوز مشخص نیست.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی