کد خبر: ۱۶۴۹۹
|
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۲
در پارک فناوری شهید بهشتی؛

میکروسکوپ‌های «رامان» با کاربرد در علوم جنایی تولید شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تولید میکروسکوپ های رامان شدند.

به گزارش« نبض فناوری» حسین خادم، رئیس هیأت مدیره یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به خبرنگار مهر گفت: در این شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تولید میکروسکوپی شدیم که می‌تواند به عنوان یک سیستم دقیق برای آنالیز و مشخصه‌یابی مواد، بر اساس طیف سنجی رامان مورد استفاده قرار بگیرد.

خادم افزود: روش‌های طیف‌سنجی از جمله طیف سنجی رامان با تابش نور لیزر به ماده و دریافت پراکندگی بازگشتی از ماده، پیوندهای مولکولی را ثبت و ماده را از مجموعه این پیوندها شناسایی می‌کنند. در این مسیر، استفاده از الگوریتم‌های آماری و ریاضی نیز جزئی از پروسه پردازش داده هستند.

رئیس هیأت مدیره این شرکت دانش بنیان اعلام کرد: از این میکروسکوپ می‌توان برای شناسایی مواد ناشناخته (مانند جرم شناسی و باستان شناسی)، درک ساختار مولکولی (مانند درجه تبلور و ساختار پلی مورف)، درک رابطه فضایی بین اجزای نمونه (مانند تجزیه و تحلیل نقص و پروفایل عمق) استفاده کرد.بطور کلی این نوع میکروسکوپ طیف کاربردهای بسیار وسیع و جذابی در حوزه‌هایی همچون داروسازی، علوم جنایی، زمین شناسی، هنر، صنایع غذایی، کشاورزی، مهندسی معدن، پزشکی و اقیانوس شناسی دارد.

خادم روش طیف سنجی رامان را برای تمام مواد به غیر از فلزات خالص قابل بهره برداری دانست و گفت: میکروسکوپ به تغییرات کوچک در ماده نیز بسیار حساس است و می‌تواند آن را نشان دهد.

وی با بیان اینکه تا پیش از این غالباً از روش‌های کروماتوگرافی برای تشخیص استفاده می‌شد گفت: این روش نسبت به روش‌های مشابه خود سرعت بالایی دارد و غیرمخرب بوده و بسته به ماهیت روش طیف‌سنجی مورد استفاده و تکنیک‌های زیرشاخه این روش‌ها، حد تشخیص از چند ppb (بخش در تریلیون ) تا چندین ppm (بخش در میلیون ) متغیر است.

رئیس هیأت مدیره این شرکت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی درباره مهمترین مزایای این طیف‌سنج نوری گفت: سرعت بالای آنالیز در مقایسه با روش‌هایی همچون کروماتوگرافی (چندین میلی ثانیه)، عدم نیاز به تماس با نمونه (که در موارد خطرناک بیولوژیک و منفجره اهمیت بالایی دارد) و هزینه پایین تست نسبت به سایر روش‌ها از مزیت‌های استفاده از میکروسکوپ رامان به شمار می‌رود.

به گفته خادم، در حال حاضر مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاهی و دولتی از جمله دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، سازمان غذا و دارو، مؤسسات تحقیقات اقیانوس‌شناسی، میراث فرهنگی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و بطور کلی بازار هدف این محصول شامل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های تولیدی دارو و مواد شیمیایی سازمان غذا و دارو، مؤسسات تحقیقاتی مواد، میراث فرهنگی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت هستند.

وی افزود: میکروسکوپ‌های رامان تولیدی در این شرکت دانش بنیان دارای گواهینامه CE اروپا، گواهینامه نانومقیاس و گواهینامه ارتباط با نانو هستند.

به گزارش نبض فناوری، رامان یک روش طیف سنجی برای تجزیه و تحلیل مولکولی مواد است که بر اساس پدیده پراکندگی بنا نهاده شده و کاربردهای زیادی دارد.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی