کد خبر: ۱۶۵۴۱
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۱

این تصویر به مناسبت تولد 31 سالگی تلسکوپ هابل منتشر شد+عکس

ستاره شناسان در جشن سی و یکمین سالگرد پرتاب تلسکوپ فضایی هابل، یکی از درخشان ترین ستاره های دیده شده در کهکشان ما را هدف قرار دادند تا زیبایی آن را به تصویر بکشد.

به گزارش «نبض فناوری»، هابل تولد 31 سالگی خود را با تصویری از یک ستاره خیره کننده اما ناپایدار جشن گرفت. امروز سی و یکمین سالگرد پرتاب تلسکوپ فضایی هابل است و محققان برای بزرگداشت آن از این تلسکوپ برای تصویربرداری از مشهورترین ستاره های کهکشان ما استفاده کرده اند. AG Carinae یکی از درخشان ترین ستارگان کهکشان راه شیری است و نوری معادل 1 میلیون خورشید از خود می دهد. اما به دلیل فاصله 20 هزار سال نوری و مقدار زیادی گرد و غبار بین آن و ما، معمولاً آنقدر ضعیف است که با چشم غیر مسلح دیده می شود.

این ستاره را می توان با تلسکوپ هایی مانند هابل مشاهده کرد و مطالعه آن می تواند اطلاعاتی درباره چگونگی رشد ستاره های بزرگ و همچنین ثبت یک عکس زیبا ارائه دهد. این تصویر از داده های هم از نور مرئی و هم از طول موج های ماوراء بنفش استفاده می کند، زیرا مشاهده در محدوده ماوراء بنفش به دانشمندان اجازه می دهد ساختارهای گرد و غبار که ستاره را احاطه کرده اند با جزئیات بیشتری ببینند.

از آنجا که AG Carinae بسیار روشن است، مقدار بسیار زیادی سوخت می سوزاند و نسبتاً ناپایدار است. دانشمندان آن را مستعد ایجاد تشنج توصیف می کنند، که اندازه آن بزرگتر از حد معمول می شود و لایه های گاز را به فضا پرتاب می کند. این فوران ها می توانند مقدار زیادی مواد را به اندازه معادل 10 برابر جرم خورشید بیرون بریزند. یکی از این اتفاقات عظیم 10 هزار سال پیش اتفاق افتاد و پوسته زیبایی از گرد و غبار و گاز ایجاد کرد که ظاهر متمایز آن را به ستاره می بخشد.

این تصویر به مناسبت تولد 31 سالگی تلسکوپ هابل منتشر شد+عکس

ستارگانی از این دست، با عمر چند میلیون ساله  مدت زیادی دوام نمی آورند، زیرا به سرعت از طریق سوخت خود می سوزند و جوان می میرند. مرحله تشنج چنین ستاره بسیار درخشانی «متغیر آبی درخشان» نامیده می شود.

کرستین ویس  متخصص متغیر آبی درخشان در دانشگاه روهر در بوخوم آلمان طی بیانیه ای گفت: من مطالعه این نوع ستاره ها را دوست دارم زیرا شیفته بی ثباتی آنها هستم.آنها کار عجیبی انجام می دهند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی