کد خبر: ۱۶۵۶۸
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری؛

باید به قطب بزرگ طراحی ساب سیستم‌های پیشرفته الکترونیک تبدیل شویم/ ارائه بخشنامه‌های جدید مانع زدایی از دانش‌بنیان‌ها نمی‌کند

مدیرعامل شرکت دانش بنیان عرش گستر گفت: چشم انداز این شرکت تا ۱۴۰۳ این است که به قطب بزرگ الکترونیک برای طراحی ساب سیستم‌های پیشرفته الکترونیک تبدیل شود و هر سال ۲۰ درصد اهداف را محقق کنیم.

نسیم توکل مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان عرش گستر در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» اظهار با اشاره به اینکه این شرکت از سال ۷۹ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و سه سال پیش موفق شد در زمینه برخی از محصولات پیشرو بتواند دانش بنیان شود، اظهار کرد: این شرکت دانش بنیان به عنوان بازوی اجرایی کلیه تولیدکنندگان بزرگ کشور مانند لوازم خانگی، قطعات الکترونیک خودرو، مخابرات، هوافضا، تجهیزات پزشکی، اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق، تابلو فرمان آسانسور و مجموعه خدمات تأمین و تولید مواد اولیه صنایع مانند برد مدارچاپی، قطعات الکترونیک، خدمات مونتاژ تخصصی، سفارشی سازی، تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی را با تعامل با صنعت و دانشگاه و حضور نیرو‌های متخصص و نخبه خود و دو دهه تجربه موفق اجرا می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین برای یکسری از محصولات خودرویی و خدمات فنی و مهندسی تقاضا دانش بنیانی کرده‌ایم که از دیماه در مرحله ارزیابی قرار گرفته است. قبل از اینکه محصول خاصی را تولید کنیم، چند محصول دانش بنیان را با استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی تولید کردیم به گونه‌ای که با یک روند جدید مراحل تحقیق و توسعه را از دل محصول اولی بدست آوردیم.

توکل تصریح کرد: فعالیت اصلی ارائه خدمات دانش محور به شرکت‌ها است بدین صورت که ما به نحویی بازوی اجرایی تولیدکنندگان هستیم. محصول تمام شده برای فروش نداریم بلکه از یک طریق یک ساب سیستم الکترونیک محصولی را مرحله طراحی و تولید در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهیم تا محصول نهایی کارخانه نیز دانش بنیان شود. همچنین یک دسته محصول فناور نیز داریم که در مرحله ارزیابی قرار دارند که عملا محصولات ساب سیستم الکترونیک خودرو حدود دو سال است که تولید می‌کنیم. همچنین محصولات پلتفرم‌های پلاک خوان را توسعه داده و توانستیم اسنکر سه بعدی را طراحی کنیم.

مدیرعامل شرکت عرش گستر ادامه داد: عملا سال گذشته روی موضوع تحقیق و توسعه و بدست آوردن عمقی از دانش و فناوری گام برداشتیم. از آنجا که فرایند‌های برون سپاری و گرفتن کار در کشور با توجه به فرهنگ عدم همیاری از رقبا وجود دارد به طور حتم کار سختی است، بنابراین امسال تمرکز اصلی ما بیشتر تحقیق و توسعه است. همچنین تولید ساب سیستم‌ها نیز در دستور کار است.

وی افزود: عنوان شعار از سوی رهبر انقلاب بسیار منطقی است خارج از بحث حاکمیت در جامعه مدنی نیز مورد استقبال گرفته است با توجه به اینکه در سال گذشته نیز بحث جهش تولید را داشتیم اصلا تعریف تولید و بدست آوردن عمق دانش و تبدیل شدن به قطب صنعت در برخی از محصولات عمدتا تمرکز بیشتری برای دولتمردان وسیاسیون و بخش خصوصی صورت گرفته بود متاسفانه به آن شاخص‌های مورد نظر دست پیدا نکردیم. به دلیل اینکه مانع‌های زیادی از طرف بخش تولیدکننده و سیاست گذار و قانونگذار وجود دار؛ چرا که یکسری مانع‌هایی در بخش‌های داخلی و خارجی در جهت توسعه وجود دارد؛ بنابراین تا زمانی که مجموعه‌ای از عوامل از صفرتاصد در همین ابتدا بررسی نشود تنها بر مجوز متمرکز شود به طور حتم این مانع زدایی اتفاق نمی‌افتد. در یک ماه اخیر بخش دولتی مدام بخشنامه می‌دهد که خود مانع زادیی ایجاد می‌کند و مباحث گذشته از جمله مالیات و بیمه و سایر موارد مطرح می‌شود.

وی افزود: برای هر توسعه تولیدی سرمایه لازم است ابزار معاونت پشتیبانی تسهیلات است و غیر از آن کمک‌هایی در افزایش بازار کمک به برندینگ و صادرات به نظرم فوق العاده مهم است؛ چرا که دانش بنیان‌ها ضعف بازاریابی و فروش محصول دارند. برای گرفتن تسهیلات دانش بنیان متاسفانه تعدادی از آن‌ها نیاز به سرمایه دارند بسیاری از شرکت برای اینکه توسعه پیدا کنند به تسهیلات بالاتری نیاز دارند. یکی از کار‌هایی معاونت علمی و فناوری و صندوق نواوری و شکوفایی برای مانع زادیی می‌تواند انجام دهد تسهیلگری در بخش ضمانت است.

توکل خاطرنشان کرد: برنامه‌ای برای بازار صادراتی نداریم هنوز در خود کشور رفع نیاز داخل باقی است. صادرات زمانی اتفاق می‌افتد که تمام نیاز داخل را پاسخ داده شود. چشم انداز این شرکت تا ۱۴۰۳ این است که به قطب بزرگ الکترونیک برای طراحی ساب سیستم‌های پیشرفته الکترونیک تبدیل شود و هر سال ۲۰ درصد اهداف را محقق کنیم. در سال ۱۴۰۰ باید ۷۰ درصد صنعت به عنوان مدیریت زنجیره تامین و تولید در اختیارمان قرار گیرد. همچنین برنامه داریم که علاوه بر تحقیق و توسعه و بخش‌های برون سپاری را خودمان انجام دهیم.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی