کد خبر: ۱۶۶۰۵
|
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۵
در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی صورت می‌گیرد

طراحی کیت شناسایی و تفکیک توده‌های یونجه بومی ایران

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی طی یک قرارداد پژوهشی یک ساله با بخش خصوصی، طرح تولید کیت شناسایی مبتنی بر نشانگرهای مولکولی به منظور شناسایی و تفکیک ۳۰ توده یونجه بومی ایران را اجرا می‌کند.

به گزارش« نبض فناوری» یونجه مهمترین گیاه علوفه‌ای برای تغذیه دام و پس از غلات، مهمترین محصول اقتصادی در دنیا محسوب می‌شود. از طرف دیگر همزیستی یونجه با باکتری‌های ریزوبیوم همزیست و در نتیجه تثبیت نیتروژن مولکولی در این گیاه، اهمیت آن را برای تناوب با محصولات زراعی دیگر برای حاصلخیزی خاک افزایش داده است.

افزایش تولید و بهبود کیفیت یونجه زراعی مستلزم حفاظت، ارزیابی، ثبت و تبادل این مواد است که البته با توجه به تنوع ژنتیکی گسترده در بین افراد جمعیت یونجه، مطالعه ژنتیک این گیاه از پیچیدگی زیادی برخوردار است. به همین سبب پیدا کردن اطلاعات لازم در مورد تنوع ژرم پلاسم ارقام مختلف یونجه خصوصا در ایران که به عنوان یکی از خاستگاه‌های اصلی این گیاه، دارای توده‌های بومی متنوع یونجه است، اهمیتی بالایی دارد.

مطالعه تنوع ارقام یونجه بر اساس خصوصیات ریخت‌شناسی و حتی بافت‌شناسی به زمان طولانی نیاز دارد و به دلیل تاثیرپذیری خصوصیات مورفولوژیکی از شرایط محیطی، معمولا این نوع بررسی‌ها دقیق نیست. بنابراین در سال‌های اخیر برای تعیین تنوع ژنتیکی ژرم پلاسم‌های یونجه از روش‌های مولکولی استفاده می‌شود.

محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در قرارداد منعقد شده در صدد هستند ضمن ارزیابی اصالت توده‌ها، شناسایی آنها را از طریق تنوع ژنتیکی درون و بین توده‌ها و همچنین ارقام داخل توده‌های مطرح کشور با استفاده از روش‌های مولکولی بررسی کرده و یک کیت شناسایی مولکولی برای توده‌های مورد نظر معرفی کنند. در این پروژه، توده‌های بومی و تجاری ضمن اطمینان از اصالت آنها از منابع مطمئن تهیه می‌شوند.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، وجود تنوع ژنتیکی بین توده‌های جمع آوری شده از طریق استفاده از روش‌های مولکولی بررسی شده و پس از شناسایی نوکلئوتید سیگنیچرهای اختصاصی توده‌های مورد نظر نسبت به توسعه نشانگرهای اختصاصی اقدام خواهد شد. در نهایت با استفاده از نشانگرهای توسعه یافته، بارکد مولکولی توده‌های مورد نظر به روش مولتیپلکس ایجاد خواهد شد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی