کد خبر: ۱۶۶۰۸
|
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۰

فناوری هولوگرافی ایمنی جاده‌ها را افزایش می‌دهد

رانندگان وسایل نقلیه با استفاده از فناوری هولوگرافی می‌توانند با خیالی آسوده در جاده‌های مختلف تردد کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، محققان با تلفیق فناوری لیدار و واقعیت افزوده سیستمی با نام هولوگرافی طراحی کرده که می‌تواند با ردیابی اشیای مختلف از حواس‌پرتی راننده و بروز هرگونه حادثه تلخ هنگام رانندگی جلوگیری کند.

این فناوری توسط گروهی از مهندسان دانشگاه کمبریج، لندن و آکسفورد طراحی شده و عملکرد آن به این صورت است که اطلاعات دریافتی حسگرهای لیدار به سیستم پردازش اتومبیل ارسال شده و پس از آن به جای نمایش روی نمایشگر 2‌بعدی خودرو از طریق فناوری خاصی دقیقاً مقابل چشمان راننده نشان داده می‌شود. اگرچه هنوز این فناوری روی هیچ کدام از خودروهای هوشمند موجود در بازار آزمایش نشده ولی بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که هولوگرافی با تشخیص سریع و به موقع هرگونه مانع ثابت و متحرک ایمنی بالایی را در خودروهای هوشمند ایجاد می‌کند.

یکی از محققان ارشد این پروژه علمی گفت: «می‌خواهیم ایمنی رانندگان و سرنشینان خودرو را یکبار برای همیشه تضمین کنیم. از همین رو با طراحی فناوری هولوگرافی مرز دنیای واقعی و مجازی را از بین می‌بریم. فناوری لیدار خود تلفیقی از فناوری‌های لیزر و رادار است. پس از نصب تجهیزات لیدار در خودرو این فناوری ضمن ارسال موج‌هایی با فرکانس معین هرگونه شی‌ای در اطراف وسیله نقلیه را تشخیص داده و هشدارهای لازم را به راننده می‌دهد. این فناوری نقش مهمی در ارتقای ایمنی خودروهای خودران دارد. اکنون هولوگرافی با بهره‌برداری از ظرفیت‌های فناوری لیدار و استفاده از تصاویر واقعیت افزوده سرویس‌هایی جذاب و دقیق را به رانندگان ارائه می‌دهد.»

در فناوری لیدار اشیای پیرامون خودرو با توجه به ماهیت و فاصله آن‌ها لایه‌بندی می‌شوند. طراحان هولوگرافی مدعی هستند این لایه‌بندی با نزدیک شدن خودرو به مانع تغییر کرده و راننده را نسبت به خطر پیشرو آگاه می‌سازد. همچنین هشدارهای ایمنی به نحوی اعلام می‌شود که راننده دچار حواس‌پرتی نشده و تمرکز خود را از دست ندهد. هنوز تاریخی برای عرضه رسمی این فناری اعلام نشده ولی سازندگان آن گفتند پس از طی مراحل آزمایشی به‌زودی هولوگرافی در خیابان‌های لندن به‌کارگیری می‌شود.

منبع/ آنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی