کد خبر: ۱۶۶۳۷
|
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۰

چاپ جالب قطعه الکترونیکی کاملا قابل بازیافت+فیلم

محققان با استفاده از جوهر های مبتنی بر کربن قطعات الکترونیکی چاپی کاملاً قابل بازیافت تولید کردند.

به گزارش «نبض فناوری»، مهندسان دانشگاه دوک اولین قطعات الکترونیکی چاپی کاملاً قابل بازیافت در جهان را تولید کرده اند. محققان امیدوارند با چاپ ترانزیستور که با سه جوهر مبتنی بر کربن ایجاد شده است از نسل جدید وسایل الکترونیکی قابل بازیافت الهام بگیرند تا به مبارزه با شیوع جهانی پسماند الکترونیکی کمک کنند.

آرون فرانکلین، استاد مهندسی برق و کامپیوتر گفت: اجزای رایانه ای مبتنی بر سیلیکون احتمالاً هرگز از بین نمی روند و ما انتظار نداریم که وسایل الکترونیکی قابل بازیافت ما به راحتی جایگزین فناوری و دستگاههایی شوند که قبلاً به طور گسترده استفاده شده اند.

رندر سه بعدی اولین ترانزیستور کاملاً قابل بازیافت و چاپ شده در تصویر زیر نشان داده شده است:

چاپ جالب قطعه الکترونیکی قابل بازیافت+فیلم

همانطور که مردم در سراسر جهان وسایل الکترونیکی بیشتری را به زندگی خود وارد می کنند، انبوهی از وسایل دور ریخته شده که همیشه در کار نیستند یا به نفع مدل جدیدی از بین رفته اند، رو به رشد است. طبق برآورد سازمان ملل ، کمتر از یک چهارم میلیون پوند قطعه الکترونیکی هر سال بازیافت می شود. و این مشکل بدتر می شود زیرا جهان به دستگاه های 5G و اینترنت اشیا روی آورده است.

سلولز عایق بر روی سایر اجزای پایه کربن چاپ می شود تا اولین ترانزیستور چاپی کاملاً قابل بازیافت تولید شود.  در مطالعه جدید ، فرانکلین و آزمایشگاه وی یک ترانزیستور کاملاً قابل بازیافت و کاملاً کاربردی را که از سه جوهر بر پایه کربن ساخته شده و به راحتی می توان روی کاغذ یا سایر سطوح قابل انعطاف و سازگار با محیط زیست چاپ کرد. از نانولوله های کربنی و جوهر گرافن به ترتیب برای نیمه هادی ها و هادی ها استفاده می شود.

سپس تیم نشان می دهد که طراحی آنها چقدر قابل بازیافت است. با غوطه ور کردن دستگاه های آنها در حمام هایی و لرزش آرام آنها با امواج صوتی و سانتریفیوژ محلول حاصل، نانولوله های کربنی و گرافن به طور پی در پی با بازده متوسط ​​تقریباً 100درصد بازیابی می شوند. سپس هر دو ماده می توانند در همان فرآیند چاپ مجدداً مورد استفاده قرار گیرند در حالی که عملکرد بسیار کمی از دست می دهند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی