کد خبر: ۱۶۶۴۵
|
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۵

شیائومی نخستین مشتری سنسور دوربین 200 مگاپیکسلی آینده سامسونگ خواهد بود

پیش‌تر یکی از سنسورهای موبایلی ISOCELL شرکت سامسونگ با رزولوشن بیش از 100 مگاپیکسل برای نخستین بار توسط کمپانی شیائومی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اکنون به‌نظر می‌رسد که سامسونگ در تدارک عرضه نخستین سنسور 200 مگاپیکسلی خود بوده و برند چینی شیائومی نیز آماده است تا مجددا برای نخستین بار این سنسور بهره‌برداری نماید.

به گزارش «نبض فناوری»، با این‌حال یک شخص خبرچین با نام مستعار Digital Chat Station به هیچ چارچوب زمانی خاصی برای تحقق سناریوی فوق اشاره نکرده است. یک خبرچین مشهور دیگر با نام Ice Universe نیز ادعا می‌کند که سنسور 200 مگاپیکسلی آینده مجهز به پیکسل‌های 0.64 میکرونی خواهد بود؛ رقمی که نشان‌دهنده کوچک‌ترین اندازه پیکسل‌های دوربین تا به امروز است. پیش‌تر گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد این سنسور از فرمت اپتیکی 1/1.37 اینچی استفاده خواهد کرد. بنابراین سنسور جدید در مقایسه با حسگر ISOCELL GN2 (با اندازه 1/1.12 اینچی) کوچک‌تر بوده و از اندازه‌ای تقریبا مشابه با آخرین سنسور 108 مگاپیکسلی شرکت سامسونگ موسوم به ISOCELL HM3 (با اندازه 1/1.33 اینچ و پیکسل‌های 0.8 میکرونی) برخوردار است.

موارد فوق بخشی از اطلاعاتی بود که نشان می‌داد اسمارت‌فون پرچم‌دار ZTE Axon 30 نخستین بار از این سنسور استفاده خواهد کرد. بنابراین بدیهی است که چنین ادعایی 100 درصد دقیق نخواهد بود. با این‌حال حداقل برخی جزئیات کماکان صحیح به‌نظر می‌رسند. همچنین بر اساس اطلاعات لو رفته این حسگر از تکنیک خوشه‌بندی پیکسلی 4 در 1 پشتیبانی نموده و قادر به ارائه تصاویر 50 مگاپیکسلی در خروجی شامل پیکسل‌هایی با اندازه موثر 1.28 میکرونی خواهد بود. بعلاوه به امکان استفاده از تکنیک خوشه‌بندی پیکسلی 16 در 1 و ثبت تصاویر 12.5 مگاپیکسلی در خروجی نیز اشاره شده است. با این‌حال چنین ادعایی به‌مراتب کمتر قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد.

سنسورهای 108 مگاپیکسلی کنونی بسته به پیکره‌بندی مورد استفاده از قابلیت زوم دیجیتالی بدون اتلاف 2 یا 3 برابری برخوردار هستند. سنسور 200 مگاپیکسلی جدید احتمالا از قابلیت زوم دیجیتالی بدون اتلاف با مقیاس بیش‌تر و پیشرفته‌تر بهره برده و تداعی‌گر نقطه پایان برای ماژول‌های زوم برد متوسط اختصاصی خواهد بود. این سنسور به لحاظ فنی از چگالی پیکسلی موردنیاز جهت ضبط ویدیوهای 16K با رزولوشن 133 مگاپیکسل برخوردار است. با این‌حال تا موعد عرضه نخستین تراشه با قابلیت پردازش ویدیوهای 16K سال‌ها زمان باقی‌مانده است. تراشه‌های برتر امروزی حتی قادر به ضبط ویدیوهای 8K با سرعت 60 فریم برثانیه نیز نیستند.

شیائومی نخستین مشتری سنسور دوربین 200 مگاپیکسلی آینده سامسونگ خواهد بود

به هرحال سنسورهایی با رزولوشن بالا ناچارا از پیکسل‌هایی با اندازه کوچک‌تر استفاده خواهند کرد؛ در غیر این‌صورت اندازه فیزیکی آن‌ها تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت. این پدیده به‌معنای افزایش چشمگیر ضخامت ماژول دوربین نیز خواهد بود؛ مشکلی که نمونه مشابه آن در اسمارت‌فون شیائومی می 11 اولترا به چشم می‌خورد. به‌کارگیری سنسور ISOCELL GN2 با اندازه 1/1.12 اینچی در این هندست موجب بیرون‌زدگی قابل‌توجه ماژول دوربین شده است. استفاده از الگوهای طراحی پیشرفته‌تر سنسور، تکنیک خوشه‌بندی پیکسلی و پردازش بهتر داده‌ها محدودیت‌های ناشی از به‌کارگیری پیکسل‌های کوچک‌تر را جبران خواهد کرد.

منبع/ آی‌تی‌رسان

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی