کد خبر: ۱۶۶۷۱
|
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

ارز دیجیتال کاردانو بخریم یا نخریم؟

بازار ارزهای دیجیتال روزهای پرنوسانی را پشت سر می‌گذارد و یکی از معتبرترین بلاکچین‌های موجود که به نظر بسیاری از کارشناسان آینده درخشانی دارد، بلاکچین کاردانو است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» در حال حاضر انواع مختلفی از ارز‌های دیجیتالی در صرافی‌ها وجود دارند و همه روزه بر تعداد این رمزارز‌ها افزوده می‌شود. ولی تمام این ارز‌های دیجیتالی قرار نیست که آینده روشنی داشته باشند. پس بسیار ضروری است که بتوانیم رمزارز‌های معتبر و کارآمد را شناسایی کنیم تا سرمایه‌گذاری نسبتا ایمن و پرسودی انجام دهیم. در این گزارش شما را با ارز دیجیتال کاردانوآشنا کنیم.

یکی از معتبرترین بلاکچین‌های موجود که به نظر بسیاری از کارشناسان آینده درخشانی دارد، بلاکچین کاردانو است. کاردانو در رتبه چهارم بهترین رمزارز بازار ارز‌های دیجیتال قرار دارد. کاردانو نسل سوم بلاکچین‌ها را تشکیل می‌دهد.

ارز دیجیتال کاردانو بخریم یا نخریم؟

کاردانو یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که ارز دیجیتال آن «Ada» نام دارد. از این شبکه می‌توان برای انتقال پول دیجیتالی و همچنین ثبت قرارداد‌های هوشمند و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کرد. به نوعی می‌توان گفت که کاردانو رقیبی برای اتریوم، ایاس و دیگر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند محسوب می‌شود.
کاردانو اولین بلاکچینی است که بر اساس تحقیقات علمی داوری شده همتا به همتا کار می‌کند. این بلاکچین نیز مانند سایر پلتفرم‌های بلاکچینی ارائه دهنده خدمات پرداخت با رمز ارز با سرعت بالا و بدون نیاز به واسطه است.

پروژه کاردانو در سال ۲۰۱۵ آغاز شد. شرکتی که پشت سر آن توسعه یافته است Input-Output Hong Kong (IOHK) نام دارد که توسط بنیانگذار BitShares و اتریوم، چارلز هاسکینسون اداره می‌شود.
هدف کاردانو ایجاد زنجیره بلوکی است که بتواند عملکرد بسیار بهتری نسبت به بلاک چین‌های قدیمی مانند اتریوم داشته باشد، به این معنی که باید تراکنش‌های بیشتر، ارزان‌تر و سریع تری را پردازش کند.

بنیانگذار کاردانو کیست؟

بنیانگذار اصلی کاردانو چارلز هاسکینسون یکی از بنیانگذاران BitShares و اتریوم است. هاسکینسون با همکاری شرکت‌های IOHK که یک شرکت مهندسی بلاکچین است و بنیاد Cardano و Emurgo تیم طراحی و توسعه بلاکچین کاردانو را تشکیل داده اند.

ارز دیجیتال کاردانو بخریم یا نخریم؟
چارلز هوسکینسون معتقد است که کاردانو یک بلاک چین نسل سوم است، در حالی که بیت کوین و اتریوم در درجه اول و دوم هستند. بنابراین، IOHK به جای کپی کردن کد سایر بلاک چین‌ها، بلاک چین جدید خود را ایجاد کرده است.
مردم گاهی فکر می‌کنند کاردانو و ADA یکسان هستند، با این حال، تفاوت کمی وجود دارد. کاردانو نام زنجیره بلوکی است که به افراد امکان ارسال و دریافت وجوه را می‌دهد. ADA نام ارز رمزنگاری شده است.
این موضوع شبیه به نحوه کار ریپل است، جایی که ریپل نام بلاک چین است و XRP نام ارز رمزنگاری شده است.
بلاک چین سکه کاردانو به شما این امکان را می‌دهد که درست مانند بلاک چین اتریوم قرارداد‌های هوشمندی ایجاد کنید. قرارداد‌های هوشمند به دو یا چند نفر اجازه می‌دهد بدون نیاز به شخص ثالث وارد توافق شوند، بدین معنا که وقتی شرایط از پیش تعیین شده محقق شد، همه موارد دیگر خودکار است.

هدف از ایجاد کاردانو چیست؟

باید بگوییم کاردانو قصد دارد زنجیره بلاکچینی طراحی کند که در آن تراکنش‌ها با تعداد بیشتر، سریع‌تر و ارزان‌تر از سایر بلاکچین‌ها پردازش شود.
توسعه دهندگان این بلاکچین ادعا می‌کنند که Cardano در واقع نسل سوم بلاک چین است، براساس این طبقه بندی بیت کوین و اتریوم نسل اول و دوم را تشکیل می‌دهند.
به همین دلیل طراحان کاردانو به جای کپی کردن کد سایر بلاکچین ها، بلاکچین جدید خود را بصورت اختصاصی کد نویسی و طراحی کرده‌اند.

چرا گفته می‌شود کاردانو نسل سوم بلاکچین‌ها را تشکیل می‌دهد؟

ساختار معماری این بلاکچین با بلاکچین‌های پیش از آن تفاوت دارد. به عنوان مثال بلاکچین‌های بیت کوین و اتریوم هر دو از یک لایه تشکیل شده اند، این ویژگی باعث می‌شود این بلاکچین‌ها با مشکل مقیاس پذیری روبرو شوند. اما آیا می‌دانید برای رفع این مشکل راه حل کاردانو چیست؟
تیم توسعه دهنده‌ی کاردانو برای حل مشکل مقیاس پذیری، بلاکچین خود را در دو لایه طراحی کرده‌اند.
لایه محاسبات: این لایه هنوز در حال طراحی و توسعه است. قرار است به کمک این لایه کاربران بتوانند قرارداد‌های هوشمند منعقد کند.

ارز دیجیتال کاردانو بخریم یا نخریم؟
لایه تسویه حساب: این لایه هم اکنون بصورت کامل بر روی بلاکچین کاردانو طراحی و بهره برداری شده است. این لایه به کاربران کمک می‌کند سکه‌های آدای خود را به کیف پول مورد نظرشان ارسال کنند.

کاردانو چگونه کار می‌کند؟

برخلاف بسیاری از ارز‌های دیجیتال دیگر مانند بیت کوین که از روش ماینینگ یا همان اثبات کار (Proof Of Work) برای حفظ امنیت شبکه و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، کاردانو از الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) بهره می‌برد.

چرا مقیاس پذیری کاردانو بیشتر از بلاکچین بیت کوین است؟

در صنعت ارز‌های رمزنگاری شده مقیاس پذیری عامل بسیار مهمی در میزان کارآمد بودن بلاکچین می‌باشد. مقیاس پذیری پلتفرم تعیین می‌کند که بلاکچین چند تراکنش را در ثانیه می‌تواند انجام دهد. بلاکچین‌های اولیه مانند بیت کوین و اتریوم مشکلات بزرگی در مقیاس پذیری دارند، زیرا تعداد محدودی تراکنش را می‌توانند همزمان پردازش کنند. در واقع بیت کوین فقط ۷ تراکنش در ثانیه را می‌تواند پردازش کند. اتریوم حداکثر ۱۵ تراکنش را انجام می‌دهد.

توان مقیاس پذیر کاردانو چیست؟ در آزمایشی که در اواخر سال ۲۰۱۷ انجام شد، مشخص شد کاردانو می‌تواند ۲۵۷ تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد.

مزایای استفاده از آدا چیست؟

کاردانو محدودیت مقیاس پذیری ندارد و هرچه تعداد افراد بیشتری از آن استفاده کنند، شبکه می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را پردازش کند.
کاردانو یک سیستم پرداخت جهانی است که هیچ دولت یا ارگانی نمی‌تواند آنرا کنترل و یا محدود کند.
این شبکه به افراد این امکان را می‌دهد که بتوانند قرارداد‌های هوشمند خود را بر بستر کاردانو اجرا کنند.
هک کردن این سیستم تقریبا غیرممکن است و اطلاعات ثبت شده بر بستر کاردانو کاملا محرمانه و ایمن باقی می‌مانند.
بنیانگذار کاردانو پروژه‌های موفقی مانند BitShares و Ethereum را در کارنامه خود دارد.
کاردانو اولین بلاکچین است که از چند لایه (لایه تسویه حساب و محاسبه) تشکیل شده است.
با رمزارز آدا تراکنش‌ها با سرعت زیاد و کارمزد کم صورت می‌پذیرند.
سیستم کاردانو سازگار با محیط زیست است. زیرا به برق بسیار کمتری نیاز دارد، به عبارت دیگر هزینه‌ای که برای حل معما باید پرداخت شود نیز کمتر است.

تفاوت کاردانو با بیت کوین و اتریوم

پروژه کاردانو در سال ۲۰۱۵ فعالیت‌های بلاکچینی را آغاز و به مدت دو سال بر روی ایرادات بلاکچین هایی، چون بیت کوین و اتریوم کار کرد. در نهایت کاردانو موفق شد تا با ایجاد فرایند‌هایی نوین در تایید تراکنش‌ها و مقیاس پذیری شبکه ها، مشکلات قرارداد‌های هوشمند را حل کند.

ارز دیجیتال کاردانو بخریم یا نخریم؟

بسیاری از تحلیلگران، شبکه کاردانو را ترکیبی از بلاکچین‌های مونرو، بیت کوین و اتریوم می‌دانند. به عنوان مثال در حالی که بیت کوین تنها توانایی انجام ۷ تراکنش در ثانیه و اتریوم توانایی پردازش ۲۰ تراکنش در ثانیه را دارد، کاردانو ادعا دارد به دلیل رفع مشکلات مقیاس پذیری قادر است تا بیش از این مقادیر، تراکنش‌ها را به انجام برساند.

یکی از ویژگی‌های کاردانو این است که به دلیل فراهم سازی استفاده بهینه از قرارداد‌های هوشمند، ماهیت شبکه و الگوی برنامه نویسی، بسیاری از ICO‌های ناکارآمد بطور کلی از این شبکه حذف می‌شوند.
در کاردانو سرعت تراکنش‌ها بالا و کارمزد‌ها بسیار ناچیز هستند. این شبکه با طراحی لایه‌ای امکان ارائه قابلیت‌های جدید در بستر‌های بلاک چینی را فراهم آورده است. برنامه نویسان و توسعه دهندگان قادرند تا در صورت ارائه ایده‌ای هدفمند، برنامه‌های غیرمتمرکز را با آزادی کامل روی این شبکه پیاده سازی کنند.

با تحلیل‌های انجام شده ارز(ADA) از نظر بنیادی در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و مستعد رشد با گذر زمان و تکمیل پروژه‌های در دست اجرا است. از نظر تکنیکالی ارز پس از رشد ۱۰۰۰ درصدی که در یک سال گذشته تجربه کرده نیاز به اصلاح زمانی و قیمتی دارد که محدوده یک  دلار قیمت بسیار جذابی برای خرید می‌تواند باشد ولی در محدوده فعلی شاهد ریسک قیمتی هستیم اما با پذیرش ریسک با دید بلندمدت برای سرمایه‌گذاری مناسب است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فریده صفری
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
سلام من شنیدم کاردانو موقع ارسال احتمال اینکه تو بلاکچین گم بشه هست .این واقعیته اگه اره باید چکار کنیم.مثلا من دادم برام خرید زدن چجور ارسال کنم به کیف پولم.
مدیر پایگاه

کیف پول ارز دیجیتال کاردانو


کیف پول رسمی بلاکچین کاردانو Daedalus نام دارد که این نرم افزار بر روی دسک تاپ نصب می‌شود. این کیف پول غیرمتمرکز دارای امنیت کافی بوده و بر روی سیستم عامل های لینوکس، ویندوز و مک عرضه می شود. به منظور نصب این کیف پول کاربران باید کل بلاکچین کاردانو را دانلود کنند.


لینک دانلود کیف پول Daedalus


به جز کیف پول رسمی پروژه کاردانو، کیف پول های دیگری از جمله کیف پول‌ سخت‌افزاری لجر ،کیف پول سخت‌افزاری ترزور مدل تی، کیف پول نرم‌افزاری یورویی و کیف پول نرم‌افزاری اتمیک نیز هستند که قابلیت ذخیره سازی ارز ADA را ارائه می دهند.

10
2
ناشناس
۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
کیف پول تراست ولت هم میشه ada را در خود ذخیره کرد
علی
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
تو کیف پول تراست ولت بریزیم خوبه؟
40
3
ناشناس
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
تراست ولت همه ارزها روساپورت میکنه داخلش هم میشه تبدیل کرد
ناشناس
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
اگه زیاد خرید میکنی از این ولتها استفاده نکن
ناشناس
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
دیجیتالم کوجا بود ؟ به هر سو افسار و می کشن میدوید میخرید
13
29
ناشناس
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
این شعور و شخصیت شماست که به بقیه نسبت میدهید.
حرف خوب نمیتونی بزنی ،نمیتونی حرف نزنی؟
من
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
شما تو همون سریال موندی من خریدم سود هم کردم بازم میخرم
ساناز کماندو
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
ناشناس
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
هیچکدوم
بورسیارابه خاک سیاه نشوندن حالا نوبت ارزدیجیتاله
پولمونوباسودپس بدین
2
1
امیر عباس
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
سلام شما گفتید بلند مدت یعنی چند ماه؟یا چند سال؟
15
1
ناشناس
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
از۶ماه به بالا میشه بلندمدت ۱سال ۲سال ۳سال
کوروش فرهودیان
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
کاردانو بیت کوین بعدی است که‌منفجر خواهد شد بخرید بخرید بخرید بخرید بخرید بخرید بخرید بخرید بخرید بخرید بخرید بخرید بخرید بخرید بخرید
9
0
علی
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
انصافا کل داستان ارزهای دیجیتال یک کلاهبرداری بزرگ بیشتر نیست. بصورت تئوریک هر کسی می تواند ارز دیجیتال خودش را بسازد. هر کس از راه می رسد اعلام تولید یک ارز دیجیتال می کند و چند تا کد یا بیت که مشخص نیست چیست و به چه دردی می خوره را اعلام می کند و ملت این کدها را برون اینکه بدانند چیست می خرند. پول واقعی می دهند پاش. اگر این چیزهایی که تولید می کنند با ارزش واقعی است چرا آنرا می فروشند یا واگذار می کنند. تنها این شرکت ها و سازندگان پولدار (پول واقعی مثل دلار) می شوند و بقیه صاحب یک چیز موهومی می شوند که هر لحظه هزاران واحر از آن یا گونه های جدید آن تولید می شود و هیچ ارزش ذاتی یا اقتصادی ندارد.
3
11
مجید عنایتی
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
کاردانو با این همه پروژه و هیاهو ۲ماه فقط داره درجا میزنه بعد میگن رقیب اتریوم ۳۰۰۰هزار دلاریه
1
5
آرس
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
واقعا درسته، من دو ماهه کاردانو خریدم ۰.۳ دلار سقوط کرده، الان تو ضررم نمیدونم با همین ضرر خروج بزنم یا بموتم،
اتر خریده بودم اون موقع الان کلی تو سود بودم، خریت شاخ و دم نداره که، واقعا نمی دونم چرا کاردانو خریدم، اما هولد میکنم امیدوارم جواب بده
مدیر پایگاه ما هم امیدواریم سود کنید
مصطفی
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
یکی میگفت من ارز از صرافی ایرانی خریدم.. یهو برنامه از کار افتاد... رفتم شکایت کنم قاضی گفته اشتباه کردی پول تو صرافی ایرانی گذاشتی
0
0
ابلفظ
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
یا ابالفظ
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی