کد خبر: ۱۶۶۹۵
|
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری مطرح شد؛

رفع بوی نامطبوع فاضلاب شهری با استفاده از فناوری نانو/ سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری

مدیر پروژه طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری با بیان اینکه برای اولین بار از فناوری نانو برای مکانیزم تصفیه بوی نامطبوع فاضلاب شهری استفاده کردیم، گفت: و با بهره‌برداری از آن فاضلاب تولیدی حدود ۱۰۵ هزار نفر معادل ۲۵ درصد از جمعیت ساری وارد تصفیه خانه می‌شود.

سیدمجتبی مداح مدیر پروژه طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» از افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری، خبر داد و گفت: تصفیه خانه فاضلاب ساری با متد‌ها و فناوری‎‌های روز دنیا تجهیز شده و قادر است تصفیه کامل بیولوژیکی به روش لجن فعال (MLE) با قابلیت حذف نیتروژن انجام دهد و با بهره‌برداری از آن فاضلاب تولیدی حدود ۱۰۵ هزار نفر معادل ۲۵ درصد از جمعیت ساری وارد تصفیه خانه می‌شود.

وی تصریح کرد: پروژه به صورت طراحی، تامین کالا و ساخت و بهره‌برداری تعریف شده است و استاندارد بکار گرفته شده در این تصفیه خانه در بخش مایع است که استاندارد آب‌های سطحی را دارد و پساب تصفیه خانه به راحتی قابلیت اضافه شدن به آب‌های سطحی و قابلیت استفاده در آب‌های صنعتی را دارد. همچنین یکی از ویژگی‌های این مدول، کیفیت پساب حاصل از آن است که مطابق با استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران تصفیه می‌شود.

مداح ادامه داد: این پروژه از سال ۹۲ شروع شده است و سال گذشته عملیات نهایی آن تکمیل شد و امروز فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

مدیر پروژه طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری، میزان سرمایه گذاری تا اتمام پروژه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: یکی از مسائل رایج در تصفیه خانه فاضلاب شهری موضوع بوی نامطبوع آن است در گذشته از تکنولوژی خارجی استفاده می‌کردند زمانی که با تحریم مواجه شدیم دیگر نتوانستیم از این فناوری استفاده کینم و بعد از مدت‌ها تلاش خوشبختانه در کشور توانستیم برای اولین بار از فناوری نانو برای مکانیزم تصفیه بوی نامطبوع فاضلاب استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهر‌ها توسعه پیدا کرده و تصفیه خانه‌های فاضلاب در محیط شهری قرار دارند و از سوی دیگر رویکردی کلی این بوده که تصفیه خانه فاضلاب شهری به صورت مجتمع در نقاط شهری پراکنده ساخته شود بنابراین بجای اینکه فاضلاب در یکجا جمع‌آوری کند تصمیم گیری اخیر این بوده که نقاط مختلف تصفیه خانه کوچک ساخته شود بر همین اساس لازم است که از این فناوری در تمامی تصفیه خانه استفاده کنیم.

مداح افزود: ستاد توسعه فناوری نانو حمایت‌های خوبی را در بخش تضامین و اطمینان بخشی به کارفرما انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پارامتر‌ها و مزیت‌ها بحث کیفیت، هزینه و زمان است و اینکه خدمات بومی یک کشور در حوزه تعمیر و نگهداشت و توسعه به سهولت در دسترس باشد. خوشبختانه فناوری بکار رفته در این سیستم به شکل چشمگیری با مشابه خارجی فاصله دارد.
گفتنی است این پروژه امروز با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح خواهد شد.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی