کد خبر: ۱۶۷۷۸
|
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۰

فروش فراتر از انتظار اپل و خطر کمبود چیپ

شرکت اپل گزارش فروش و سود خود را ارائه کرد که به لطف آیفون ۵G فراتر از انتظارات بورس وال‌استریت بوده؛ اما این خطر وجود دارد که کمبود چیپ جهانی فروش آی‌پد و مک را چند میلیارد دلار کاهش دهد.

به گزارش «نبض فناوری»، فروش سه ماهه دوم اپل در چین حدودا دو برابر شده و نتایج از اهدافی که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند فراتر رفته است. اپل ۶.۵ میلیارد دلار بیشتر از پیش‌بینی‌ها آیفون فروخته است و فروش مک حدود یک سوم بالاتر از انتظارات است.

یک روز پس از آنکه آلفابت شرکت مادر گوگل وعده بازخرید ۵۰ میلیارد سهام را داد، اپل هم اعلام کرده که ۹۰ میلیارد دلار سهام خود را بازخرید می‌کند. تیم کوک، مدیرعامل اپل در تماس با سرمایه‌گذاران اعلام کرده که با استفاده از ذخیره این شرکت از کمبود چیپ جلوگیری کرده است.

کوک می‌گوید: «این کمبود اول از همه آی‌پد و مک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما در این بخش یک سری مشکلات داریم. تامین نیمه رسانا از شرکت‌هایی که تکنولوژی قدیمی دارند شاید دشوار باشد.» این رده از نیمه رسانا‌ها شبیه به چیپ‌های تکنولوژی قدیمی شرکت فورد موتور هستند که روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد کمبود چیپ باعث شده تا تولید این شرکت در سه ماهه دوم به نصف برسد.

کوک و اپل برای به دست آوردن چیپ از این شرکت‌های قدیمی با دیگر صنایع رقابت می‌کنند و پیش‌بینی اینکه کمبود چیپ چه زمانی به پایان می‌رسد به گفته کوک «بسیار بسیار دشوار است.»

همچنین لوکا مایستری، مدیر ارشد مالی اپل می‌گوید در سومین سه ماهه سال مالی، کمبود چیپ ممکن است به کاهش ۳ تا ۴ میلیارد دلار بازده مالی این شرکت منتهی شود.

مایستری انتظار دارد که بازده مالی این شرکت برای سه‌ ماهه‌ای که در ماه ژوئن به پایان می‌رسد نسبت به سال گذشته «افزایش دو رقمی» داشته باشد؛ اما کاهش بازده مالی بین سه ماهه دوم و سه ماهه سوم که همواره به دلیل معرفی آیفون وجود داشته این بار به دلیل کمبود چیپ چشمگیرتر خواهد بود.

اپل به لطف پاندمی و از آنجایی که مردم لوازم الکترونیکی بسیاری را خریداری کرده و خدمات زیادی را ثبت‌نام کردند، رشد بالایی داشت و فروش این شرکت با انتشار مدل‌های ۵G آیفون در پاییز سال گذشته به اوج خود رسید.

اپل می‌گوید که فروش این شرکت در سه ماهه دوم مالی که ۲۷ مارس گذشته به پایان رسید ۸۹.۶میلیارد دلار و سود آن ۱.۴ دلار در ازای هر سهم بوده که در مقایسه با برآورد ۷۷.۴ میلیارد دلاری و سود ۹۹ سنت در ازای هر سهم فراتر از انتظار ظاهر شده است.

به گفته هریس انوار، تحلیلگر وبسایت Investing.com، آیفون‌های ۵G مهمترین عامل رشد درآمد اپل بودند که نشان می‌دهد مشتریان در حال روی آوردن به ۵G هستند.انوار می‌گوید: «چک‌های حمایتی دولت و عرضه موفق واکسن مطمئنا به تقویت تقاضای مشتریان برای گجت‌های تکنولوژی کمک می‌کند.»

در انتظار رشد فروش لوازم جانبی

در حالی که کسب و کار اپل رشد فوق‌العاده‌ای داشته ، فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل که یکی از بخش‌های قدرتمند این شرکت محسوب می‌شود به دلیل قوانین پرداخت جدید اپل و سیاست‌های بررسی اپلیکیشن با اتهاماتی در زمینه انحصارگرایی مواجه است.

همچنین، فیسبوک نیز روز چهارشنبه گذشته هشدار داد که به دلیل سیاست‌های حریم خصوصی اپل و سخت شدن تبلیغات هدفمند، رشد این شرکت ممکن است «به شکل قابل توجهی» کاهش یابد.

در سه ماهه دوم سال مالی، مک و آیپد (دو دسته محصولی که وال‌استریت کمتر روی رشد آنها حساب می‌کند) هردو از دورکاری و کار در خانه سود برده و فروششان افزایش یافت. تیم کوک و مشتریان اپل همچنین پاسخ بسیار مثبتی به چیپ M1 نشان دادند. این پردازشگر توسط شرکت اپل برای محصولات این شرکت ساخته شده است.

کوک در مصاحبه با رویترز در این مورد می‌گوید: «هر دو این اتفاقات در کنار هم باعث شد تا فروش مک افزایش یابد. فروش مک در تمامی سه ماهه‌های امسال تا به الان رکورد زده است.» اپل سود سهام خود را ۷ درصد افزایش داده و به ۲۲سنت در ازای هر سهم رساند.

اپل می‌گوید که آیفون ۴۷.۹ میلیارد دلار فروش داشته در حالی که براساس داده‌های شرکت تحقیقاتی FactSet، فروش ۴۱.۴ میلیارد دلاری برای این محصول پیش‌بینی شده بود. فروش مک و آیپد نیز به ترتیب ۹.۱ و ۷.۸ میلیارد دلار بود و FactSet نیز به ترتیب فروش ۶.۸ و ۵.۶ میلیارد دلاری را برای آنها پیش‌بینی کرده بود.

سرمایه‌گذاران اپل در انتظار رشد بخش لوازم جانبی اپل که شامل محصولاتی مثل هدفون‌های ایرپاد و ایرتگ جدید اپل می‌شود و بخش خدمات که شامل فروشگاه اپلیکیشن و پیشنهادات تازه این شرکت از جمله پادکست‌های پولی است، هستند. فروش در این بخش‌ها به ترتیب ۷.۸ و ۱۶.۹ میلیارد دلار بوده و رقم ۷.۴ و ۱۵.۵ میلیارد دلار نیز برای آن پیش‌بینی شده بود.

کوک می‌گوید که این شرکت ۶۶۰میلیون مشترک روی پلتفورم خود دارد که حق اشتراک پرداخت می‌کنند، در حالی که در سه ماهه اول سال مالی این رقم ۶۲۰ مشترک بود.

فروش اپل در سه ماهه دوم سال مالی در چین که فصل داغ خرید‌های سال نوی چین را نیز شامل می‌شد با افزایش ۸۷.۵ درصدی به ۱۷.۷ میلیارد دلار رسید. فروش این شرکت در سه ماهه قبلی ۵۷درصد نسبت به سال گذشته خود افزایش یافته بود. سهام اپل در سال گذشته ۹۳ درصد افزایش یافته و شاخص نزدک ۱۰۰ که اپل جزئی از آن محسوب می‌شد در همین مدت ۶۱ درصد رشد را تجربه کرده است.

منبع/ پیوست 

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی