کد خبر: ۱۶۸۱۵
|
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری مطرح شد؛

عضویت ۱۵۰ استودیو بازی سازی در ساختار حمایتی همگرا/ فعالیت ۳۰۰ تیم و استودیو بازی سازی در کشور

معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، گفت: حدود ۱۵۰ شرکت امسال متقاضی عضویت در ساختار حمایتی همگرا شدند. سال گذشته ۵۰ استودیوی بازی سازی از طریق ساختار همگرا نیز مورد حمایت قرار گرفتند.

سید محمدعلی سیدحسینی معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»، در رابطه با برنامه‌های اجرایی بنیاد در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خارج از برگزاری پویش بازینو برنامه‌های حمایتی دیگری را در دستور کار خود قرار داده است. به عنوان مثال برنامه ساختار حمایتی همگرا است که این ساختار حمایتی در سال ۹۸ فعالیت خود را شروع کرده و در سال ۱۴۰۰ مراحل ثبت نام آن را آغاز کردیم.

وی تصریح کرد: حدود ۱۵۰ شرکت امسال متقاضی عضویت در ساختار حمایتی همگرا شدند. سال گذشته ۵۰ استودیوی بازی سازی از طریق ساختار همگرا نیز مورد حمایت قرار گرفتند. ارائه خدمات نشر و خدمات تبلیغاتی، صادراتی، آموزش و مشاوره، خرید و گزارش‌های تحقیقاتی بازار، خدمات زیرساختی و سروری مورد نیاز و گستره متنوعی از ساختار حمایتی همگرا است که با همکاری یکسری از شرکت‌های خدمات دهنده انجام می‌شود.

سیدحسینی گفت: علاوه بر حمایت‌های خدمات همگرا با همکاری مرکز تعاملات بین‌المللی ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناور‌های نرم و هویت‌ساز همکاران همگرا بودند، حمایت‌های ویژه‌ای تعلق گرفته است.

وی با بیان اینکه تمام شرکت‌های همگرا عضو شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند، گفت: اکنون در مرحله تبدیل شدن به شرکت‌های دانش بنیان نوع ۳ هستند از طرفی مرکز تعاملات بین المللی اعتبار زیادی را به فعالیت‌های صادراتی در نظر گرفته است.

معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، افزود: با توجه به اینکه شرکت‌های همگرا تنها از شرکت‌ها و تیم‌های بازی سازی تا به امروز حمایت می‌کرد و پیش بینی می‌شود که امسال احتمالا به لایه‌ای ازافراد مستعد و نخبه در این حوزه گسترش یابد و حمایت‌ها را براساس زمینه‌ای فعالیت افراد اختصاص خواهیم داد. همچنین علاوه برآن حمایت‌هایی از استودیو‌های بازی سازی و تولیدکنندگان بازی را که متناسب با صنعت ما و اکوسیستم بازی کشور انجام خواهیم داد. خوشبختانه در این صنعت نسبت به سایر صنایع خلاق دیگر پیشرفت خوبی داشتیم باید این امر مهم را در حوزه‌های صادراتی تقویت کنیم. پیش بینی می‌کنیم که در صورت کاهش تحریم‌ها حجم صادراتی بازی‌ها افزایش پیدا کند و با این اختلاف نرخ ارزی هم که وجود دارد درآمدارزی حاصل از این بخش می‌تواند برای صنایع خلاق کشور ارزشمند باشد. همچنین به رشد ارزش‌های فرهنگ ایرانی در مجامع بین‌المللی کمک کند.

سیدحسینی گفت: موفقیت در این زمینه و سودآوری بیشتر از حیث اقتصادی و فرهنگی در این حوزه مستلزم توجه کلان مسئولان به این رسانه جدید است. رسانه‌ای که بیش از ۳۲ میلیون نفر در کشور مخاطب دارد و این مخاطبان میانگین سنی ۲۲ سال دارند و این میانگین سنی نشانگر این است که تمام اقشار جامعه با این رسانه درگیر هستند و با توجه به اینکه به نسبت خیلی از رسانه‌ها میانگین مدت زمان سرانه مصرف بالاتر بوده و نیازمند توجه بیشتر و استراتژی در این رسانه است. با توجه به اینکه بنیاد ملی بازی رایانه‌ای در این رسانه تولیدکننده محسوب می‌شود این مهم می‌تواند قدرت نرم ایران را در این حوزه افزایش دهد.

معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ادامه داد: حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ تیم و استودیو بازی سازی در کشور وجود دارد. توفقیات صادراتی بعضی از شرکت‌های بزرگ بازی ساز محقق شده است و خیلی از تیم‌های کوچک نیز به فکر صادرات هستند به نظر می‌آید اگر بستر حمایتی در این خصوص صورت گیرد این صنعت به شدت رشد چشمگیری خواهد داشت. در گذشته ۹۰ درصد بازار بازی‌ها در اختیار بازی‌های خارجی بود در حال حاضر با توجه به اینکه تولیدکنندگان داخلی بازی‌های ارزشمند و باکیفیت نسبت به بازی‌های خارجی تولید می‌کند و این سبک بسیار افزایش پیدا می‌کند شاید نزدیک نیمی از بازی‌هایی که پرداخت درون برنامه موبایلی دارند در داخل کشور تولید می‌شود و این حجم از تولیدات می‌تواند بازار داخلی را در اختیار بازی‌سازان ایرانی قرار دهد.

سیدحسینی افزود: در ساختار حمایتی همگرا بسیاری از استودیو‌های بازی‌سازی عضو هستند همین شرکت‌های نوپا یا فراتر از آن ممکن است که معاونت علمی و فناوری شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را به رسمیت بشناسد و استارتاپ‌ها را خیلی به صورت تیمی مدنظر قرار ندهد، ولی بنیاد ملی بازی رایانه‌ای تیم‌های بازی سازی که هنوز شخصیت حقوقی نیز پیدا نکردند را از آن‌ها در قالب ساختار حمایتی همگرا حمایت می‌کند در قالب رتبه‌های غزال، یوز و رتبه شیردال حمایت می‌کند.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی